Skyldig eller oskyldig - är det grundfrågan?
Oskyldig björn? Raske-Sven har svaret på denna fråga. Eller skall vi vända på frågan Bengt? Är alla björnar ”skyldiga” och skall därför skjutas om tillfälle ges? Jag anar en person som anser att enskilda människor, som högre stående varelser, har rätt att skjuta oavsett diverse dumma lagar....
Är det detta som är grundfrågan i björndebatten – vem som är skyldig istället för om hot förelåg eller ej?
Kalla mig gärna djurvän, men djurrättsaktivist är för mig de som släpper ut minkar för att de tror att de hör hemma i den svenska naturen – eller tycker att jägare och slaktare är samma sak som mördare.
Björnar gillar jag bättre än giftormar (som jag inte alls gillar). Men när en huggorm kommer in på tomten hugger jag inte ihjäl den – och det gjorde jag inte ens när det var tillåtet.
Beträffande varför det har blivit så stort i år:
5: Något fler björnar.
4: Slumpen är normalfördelad. Så här många fall kan naturligtvis inträffa, men det är inte så vanligt förekommande, varför någon mer anledning bör förekomma.
3: Jägarna är mer triggerhappy? Inte omöjligt, dödsfallet tidigare i år bör ha påverkat nervositeten vid björnmöten, men det kan också vara så en jägare tagit vara på tillfället i något av fallen.
2: Media slår upp det större i år, men visst har attacker av björn haft stort ”nyhetsvärde” tidigare också.
Jag gissar att det är en kombination av ovanstående. Att björnar i ide blivit mer aggressiva i år tror jag dock inte är fallet.