duckhunter; sa:
Nä det tycker jag inte! Antagligen på grund av att den stora majoriteten är utlänningar som är här för att tjäna pengar för att försörja sin familj som bor långt bort och har det tufft!
dom är inte så intresserade av att hamna i rampljuset och kanske få betala skatt eller inte få sina bär uppköpta.
Dom har ju inte heller hund med sig i regel, och det är just hunden som är den stora orsaken till att björnar anfaller människor.
Du har aldrig funderat på att vapen kanske skapar en trygghet som andra inte har vid kontakt med björn. Jägare måste ju dessutom ha en speciell mentalitet där björnen dessutom säkerligen mer ses som ett byte än av ickejägare. Om jag går i skogen och ser ett rådjur tänker inte jag på att äta rådjurssadel. Jag ser bara ett djur. Det spännner liksom inte i avtryckarfingret som det gjorde för Runar när han sköt ifrån sovrumsfönstret.
Det är enkelt och jävligt barnsligt att skylla på yttre faktorer som en oskyldig hund som inte kan försvara sig även om det kanske är en av faktorerna som spelar in. Snacka om enkelspårigt tänkande.
Om en björn går till skenattack mot en ickejägare så går eller springer han därfrån. En jägare skjuter om han kan.
"Utredning klar om jaktolycka med björn
Älgjägaren sköt två skott mot björnen - utan att få in en riktig träff. Sedan försökte han utan framgång slå mot djuret med geväret.
Det visar polisen utredningen om jaktolyckan i Norrbotten där en jägare dödades av en björn.
Den 17 oktober förra året anmäldes en jägare från Övre Tväråsel i Norrbotten försvunnen under älgjakt i Nausta söder om Jokkmokk. Polisen och jaktkamraterna satte igång att söka efter honom. Dagen därpå återfanns jägaren död intill ett björnide.
Nu är polisens undersökning om vad som inträffade vid idet klar, rapporterar Norrbottens-Kuriren.
I undersökningen konstateras att jägaren hann avlossa två skott mot den framrusande stora björnhonan som vägde närmare 130 kg. Ett av skotten träffade björnens vänstra öra och det andra i halsen. Inget av skotten var dödande.
Jägaren hann sedan inte avlossa fler skott, utan försökte förgäves freda sig mot björnens attack genom att slå mot den med geväret, som hade flera märken från björnens tänder.
Utsända jägare dödade björnen ett par dagar efter olyckan.
Det är mycket ovanligt att människor dödas av en björn. Före dramat i Nausta var den senaste gången 1902. Den olyckan skedde vid med en björnjakt i Norrland./TT "
Jag vet inte om han hade hund. En hund borde väl mer kunna avleda uppmärksamheten från jägaren.