Re:
Det handlar väl ganska lite om var man har sina rötter...
Oavsett om stockholmaren begriper eller inte så handlar det väl ändå om att det inte är de som bor inom tättbebyggt område kring storstäderna i södra sverige som måste leva med konsekvenserna av den rovdjurspolitik vi har idag. Samtidigt är det dessa som står för en ansenlig del av opinionen.
Men jag vågar nog ändå påstå att andelen stockholmare som stämmer in på beskrivningen "jävligt kompententa jägare med rovdjurskontakter som vardag" inte är så stor som du vill göra gällande...
Om det är som du (inte?) säger att benägenheten att vilja flytta till storstan är ett mått på intelligens är jag nog stendum, fast det vill jag inte riktigt tro på.
Nordesjö; sa:Jag blir så trött på folk som häver ur sig saker med andemeningen att "stockholmare ska inte blanda sig i saker, för de sitter bara på sina arslen i gråa hus och har bara sett älgar i gamla stans souvenirbutiker".
Begrip att de som kallas "stockholmare" till 80 % kommer direkt från resten av Sverige och är precis som folk är i resten av Sverige.
Begrip att antalet förbannat kompetenta jägare, uppvuxna mitt ute i landets björntätaste skogar är rätt stort även i storstan.
Jag kan på rak arm bara i min egen närmaste kompiskrets komma på tre personer som "jobbar med ekonomi framför en dator och gillar att ströva i jävligt najsa områden" och - hör och häpna - har levt med jakt som något helt naturligt sen barnsben.
Så bara för att de inte bor kvar i Norrland, Dalarna och Småland ska de hålla käft?
Lustigt nog tvingas de just hålla käft när det ska diskuteras rovdjur med de inskränkta rovdjurshatarna därhemma (som knappt vågar gå utomhus om det gått en varg över sjöisen), och beklagar sig över att "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip"
Själv blir jag sugen på att påstå att det är de intelligentaste landsbygdsmänniskorna som kommer till storstan, och att det påverkar inställningen till rovdjur. Men det skulle jag aldrig våga eftersom jag är en politisk korrekt stockholmare.
/Martin, med rötter i Dalarnas björnskogar, Västergötlands älgmarker och Zimbabwes bush (men int' fan hjälp' de')
Det handlar väl ganska lite om var man har sina rötter...
Oavsett om stockholmaren begriper eller inte så handlar det väl ändå om att det inte är de som bor inom tättbebyggt område kring storstäderna i södra sverige som måste leva med konsekvenserna av den rovdjurspolitik vi har idag. Samtidigt är det dessa som står för en ansenlig del av opinionen.
Men jag vågar nog ändå påstå att andelen stockholmare som stämmer in på beskrivningen "jävligt kompententa jägare med rovdjurskontakter som vardag" inte är så stor som du vill göra gällande...
Om det är som du (inte?) säger att benägenheten att vilja flytta till storstan är ett mått på intelligens är jag nog stendum, fast det vill jag inte riktigt tro på.