Oskyldig björn? Intressant uttryck. Anar en s.k. djurrättsaktivist bakom en sådan formulering. Kan din syn på djurs eventuella skuld appliceras på samtliga arter eller är den förbehållen björnar?
/Bengt
/Bengt
_Erik_; sa:Precis, och samtidigt är det väldigt enkelt att sitta vid datorn och fördöma saker man aldrig varit med om själv.
För mig är det vissa skriver här helt ofattbart men man får väl hoppas att vissa kommer till insikt någongång här i livet.
chralm; sa:Något jag funderat på denna höst är om det är så att det är osedvanligt många björnar som vaknat ur sitt ide eller om det är något annat.
Det har ju varit ovanligt mycket artiklar om 'jägare skjuter björn'. Men vad beror det på. Jag ser tre olika orsaker.
1. Ovaligt många björnar har varit sura då de blivi störda i sitt ide.
2. Pressen har förut inte skrivit så mycket om denna typ av historier. Dvs det har varit såhär många varje år.
3. Jägarna har varit osedvaligt trigger happy i år.
Är det någon som vet hur det är? (och snälla ni tolka inte in att jag är rabiat björnkramare bara för att jag tagit upp scenario 3).
mvh Christian
Djurrättsaktivist??? Jag tror du missuppfattar. En björn eller annat djur "under" människan är naturligtvis oskyldig i meningen att den försvarar sig själv, sitt ide, sina ungar, sin mat och inte har uppsåtet att jävlas, skaffa en trofé eller dylikt som vissa människor kan göra.bengtjohansson; sa:Oskyldig björn? Intressant uttryck. Anar en s.k. djurrättsaktivist bakom en sådan formulering. Kan din syn på djurs eventuella skuld appliceras på samtliga arter eller är den förbehållen björnar?
/Bengt
chralm; sa:2. Pressen har förut inte skrivit så mycket om denna typ av historier. Dvs det har varit såhär många varje år.
Duracellkaninen; sa:I teorin skulle man väl kunna tänka sig att endast de som på något sätt varit utsatta för tex bankrån var de enda som fick uttala sig (tex bankkunder, kassörskor, försäkringsbolag och bankrånare).
-Patric-; sa:MEN man måste nog FÖRSÖKA sätta sig in i situationen men åsiktsbajsar om.. Jag menar bara att det e nog inte så lätt när man väl sitter i den sitsen själv..
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Ytterligare en incident med jägare och björn | Jakt | 0 | ||
Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn | Jakt | 55 | ||
"Skadskjuten björn till angrepp!" | Jakt | 72 | ||
Björn vs Jägare | Jakt | 48 | ||
Björn igen... | Jakt | 52 | ||
Älgjägare dödad av björn | Jakt | 140 |