Tillskillnad från teoretikerna har jag prövat att få unga män att få vatten att koka ute när det var kallt ute med makeld och med hopsamlad markved med burkkök, väl liknande kommersiella rörkök, ca 15 cm vedutrymme ca 1,5 l ved småskuren. Gruppvis 4 och 4.
Flera av dem åstadkom enbart rök innan veden var slut medan makeldarna alltid lyckades koka sitt vatten...
...Andra erkänner inte verkligheten, men den brukar hinna ikapp, förr eller senare.
go tur
Igår hade jag både tid att gå ut och perfekt väder för ett worst case scenario-test av mitt kök. Det är ett hemmabygge med i stort sett identiska mått som en bushbuddy.
Väder: 6 grader i luften, just efter regn, det hade regnat av och till under flera dagar, helt torr ved gick inte att hitta.
Plats: Isdammen i Oslo. Många dagisgrupper kommer hit för att mysa i naturen, ved måste då tas med eftersom området anses som länsat på ved.
Perfekta förutsättningar alltså.
Jag hade hoppats komma ut medan det fortsatt regnade, men det slutade innan dess.
Under dessa förutsättningar fick jag grytan på köket på 6 minuter och hade kokande vatten efter totalt 22:45 minuter efter att ryggsäcken öppnades.
Mycket av värmen gick ju åt för att torka veden allt eftersom den användes, därför lång koktid, men annars utan problem, både att hitta bränsle i länsat område och att elda i vått väder.
Naturligtvis lite mer rök och sot än under optimala förhållanden, men det blir det ju oavsett vilken typ av vedeld man använder under dessa förhållanden.
Under optimala förhållanden får man bättre värme och kortare tid att koka, men även under rådande förhållanden kunde jag tagit lite kvistar på morgonen och haft under regnkläderna under dagen, det hade sannolikt minskat koktiden med minst 5 minuter.
Under bra förhållanden går tiden från gryta på till kokande vatten ner mot under 5 minuter.
Totalt sett enkelt att snabbt finna bränsle och tända köket samt koka upp vatten trots sämre förutsättningar än under din test enligt ovanstående.
Alltid kul att se verkligheten hinna ikapp!