Nja ett i bägge ändar öppet rör är faktiskt ingen speciellt ny teknik, att en mindre del av rökgaserna dras ner och brinner fritt i toppen är heller ingen ökad regleringsförmåga hos spisen. Sådeles ingen fullständig vedförångning och ingen reglermekanism, men hyfsat lätt, klart överprisatt och fortfarande med den gröna skogens svårigheter att finna tillräckligt torr ved för eldningen.
Makelden går fortare, ger mer värme, speciellt med reflektor och det enda du behöver bära på är tände, lite folie till reflektorn och en järntråd att binda ihop trefoten med. YMMV
go tur
Hyfsat lätt: helt enig, speciellt med tanke på att man slipper bära bränsle.
Överprisat: absolut!
Hitta bränsle: svårt på ett blött fjäll, relativt enkelt i en blöt skog, lätt som en plätt i torr skog.
Makeld ger mer värme: enig, absolut ett bra val om man vill torka kläder t.ex
Makeld går fortare: Då gör du något allvarligt fel!
Till makeld måste stenar samlas, tändved hittas, grenar till trefot hittas och veden hittas. (Grov torr ved är också mycket svårare att hitta än tunn torr tändved.) Därefter måste stenarna läggas ut, tändet startar upp elden och matas med tändved till det tar sig ordentligt, därefter läggs veden på och måste börja ta sig innan grytan kan hängas upp och kokningen starta, under förutsättning att trefoten hunnit byggas under tiden.
Till vedgasköket behöver du samla tändved, sätta fram köket, starta elden på tändet, bryta av delar av tändveden och lägga på och sedan sätta på grytan.
Lägg på extra bitar av tändveden till vattnet kokar, ska maten sjuda eller fortsätta värmas, lägg på en vedsticka då och då. Färdigt.
I säkert 9 fall av 10 har du kokande vatten innan makelden har startat att tända tändet.
Klart man kan leta reda på tjocka stockar, såga i korta bitar, klyva med bitarna och spara små bitar av den innersta veden och slänga resten och dörefter leta efter tändved, men man kan lika gärna lägga sig ner och sparka i luften innan man letar ved om man vill bli onödigt trött och vänta en stund på maten.
Båda möjligheterna är lika möjliga och lika onödiga.
Ska du ha ett snabbt, varmt mål mitt på dagen eller behöver varm dryck snabbt blir det absolut vedgasköket för min del, på lägerplatsen på kvällen gör jag gärna en makeld eller motsvarande om jag behöver värme eller torka kläder eller liknande.