Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Makelden går fortare, ger mer värme, speciellt med reflektor och det enda du behöver bära på är tände, lite folie till reflektorn och en järntråd att binda ihop trefoten med. YMMV
go tur

Detta tvärsäkra statement om att din teknik är snabbast får mig att småle, speciellt när du sedan lämnar WO genom att säga att hastigheten inte har någon betydelse. Varför utnämner du då "din" metod som snabbast och bäst? Ibland är det bättre att erkänna att man inte alltid vet bäst och har bäst teknik istället för att dra iväg på sidospår. Det blir inte så trovärdigt när man först hävdar något som en sanning och sedan inte kan backa upp det. Det skulle vara som att jag påstår att jag är snabbast till fots på 10 mil med packning och sen om någon ifrågasätter det så säger jag att hastigheten är oviktig! Trovärdigt? Nej!

Nja ett i bägge ändar öppet rör är faktiskt ingen speciellt ny teknik, att en mindre del av rökgaserna dras ner och brinner fritt i toppen är heller ingen ökad regleringsförmåga hos spisen. Sådeles ingen fullständig vedförångning och ingen reglermekanism, men hyfsat lätt, klart överprisatt och fortfarande med den gröna skogens svårigheter att finna tillräckligt torr ved för eldningen.

Makelden går fortare, ger mer värme, speciellt med reflektor och det enda du behöver bära på är tände, lite folie till reflektorn och en järntråd att binda ihop trefoten med. YMMV
go tur

Hyfsat lätt: helt enig, speciellt med tanke på att man slipper bära bränsle.
Överprisat: absolut!
Hitta bränsle: svårt på ett blött fjäll, relativt enkelt i en blöt skog, lätt som en plätt i torr skog.
Makeld ger mer värme: enig, absolut ett bra val om man vill torka kläder t.ex
Makeld går fortare: Då gör du något allvarligt fel!
Till makeld måste stenar samlas, tändved hittas, grenar till trefot hittas och veden hittas. (Grov torr ved är också mycket svårare att hitta än tunn torr tändved.) Därefter måste stenarna läggas ut, tändet startar upp elden och matas med tändved till det tar sig ordentligt, därefter läggs veden på och måste börja ta sig innan grytan kan hängas upp och kokningen starta, under förutsättning att trefoten hunnit byggas under tiden.
Till vedgasköket behöver du samla tändved, sätta fram köket, starta elden på tändet, bryta av delar av tändveden och lägga på och sedan sätta på grytan.
Lägg på extra bitar av tändveden till vattnet kokar, ska maten sjuda eller fortsätta värmas, lägg på en vedsticka då och då. Färdigt.
I säkert 9 fall av 10 har du kokande vatten innan makelden har startat att tända tändet.

Klart man kan leta reda på tjocka stockar, såga i korta bitar, klyva med bitarna och spara små bitar av den innersta veden och slänga resten och dörefter leta efter tändved, men man kan lika gärna lägga sig ner och sparka i luften innan man letar ved om man vill bli onödigt trött och vänta en stund på maten.
Båda möjligheterna är lika möjliga och lika onödiga.

Ska du ha ett snabbt, varmt mål mitt på dagen eller behöver varm dryck snabbt blir det absolut vedgasköket för min del, på lägerplatsen på kvällen gör jag gärna en makeld eller motsvarande om jag behöver värme eller torka kläder eller liknande.

Det var väl enögt skrivet. Har man 6 armar och ben som samlar sten, bränne och tänder går det ruskigt fort att få igång makelden, solo tar det säkert ett litet tag längre tid.
Små indianeldar och burkeldar har den nackdelen att de ger mycket lite värme till kringsittande och torkning. I ett regnigt grönt land brukar torkning och värme behövas. Årsmedeltemperaturen i Lund är högst i kylskåpet, något att fundera på.
Allra snabbast blir det varm dryck från themosen.
Må Tordnado och hans kamrater gärna tävla i att elda. Ser fram mot resultaten.
go tur

Det var väl enögt skrivet. Har man 6 armar och ben som samlar sten, bränne och tänder går det ruskigt fort att få igång makelden, solo tar det säkert ett litet tag längre tid.
Små indianeldar och burkeldar har den nackdelen att de ger mycket lite värme till kringsittande och torkning. I ett regnigt grönt land brukar torkning och värme behövas. Årsmedeltemperaturen i Lund är högst i kylskåpet, något att fundera på.
go tur

Jag vill inte tävla det var du som skröt om hur snabb o bra "din" metod är, upp till bevis eller tappa trovärdighet! Ditt val.

Den som föreslår en tävling bör vara beredd att ta upp den handske som han själv kastat. Jag har erkänt att jag tog i för mycket, det kan jag bjuda på. Thermosvatten hett kokar oftast snabbast.
go tur

go tur

Klart det går lite fortare om man är flera, väldigt sant. Fortsatt är ju uppstarten en flaskhals, fler moment innan elden är igång.

Fortsatt kvarstår också faktum att det är lättare att hitta tunn, torr ved än grov, torr ved.
Mellan maj-september brukar jag ha betydligt mer problem med värmen än kylan på nätterna, men jag har ju hela tiden sagt att makeld är ett bra alternativ om man behöver värmen och/eller torka kläderna.

Jag har nog högre årsmedeltemperatur i lägenheten än i kylskåpet.. tänker jag ;-)

Den som föreslår en tävling bör vara beredd att ta upp den handske som han själv kastat. Jag har erkänt att jag tog i för mycket, det kan jag bjuda på. Thermosvatten hett kokar oftast snabbast.
go tur

Har man termos med varmvatten så går det fortast, men det kräver ju såklart två förutsättningar. Man måste ha en termos och varmt vatten, vilket man kanske inte alltid har.

Vanligtvis har jag 6 ben och 2 armar med på tur numera. :)

Kanske det var lite enögt skrivet, men du är väl själv lite enögd med makelden som bästa alternativ och allt annat är bara blaha.
Eld efter behov och tillgång är väl det bästa?
Jag vet inte hur det är med dig, men jag har olika tillgångar och olika behov beroende på t.ex väder, var jag är på tur, vad jag ska använda elden till och tidpunkt på dagen mm.

Bara en eld

I dag ska vi göra oss en makeld och sitta med vänner och barn och bara stirra in i den fantastiska eldens sken. Vi kommer att sitta långt in i skymningen och se mörkret falla. Vi ska även göra en nying på gammelfuror. Då det är många som är med så gör vi flera eldar och det ska bli kul att se hur de upplever detta.
Det är aldrig ett tävlingsmoment hos oss vem som är bästa skogsnissen utan vi låter barn som vuxna lära och se vad som händer.
Den här tråden är kul att läsa men det kanske vore på sin plats att tagga ner något.

Seobserver är makeldslover och jag gillar hans kärlek till detta. Jag har i våra skogar i norr tillgång till torrrakorna av bra dimension och det går tyvärr inte ofta i söder. Att ligga en natt bredvid en grov nying borde flera vara förunnat. Utan att Dan Andersson nödvändigtvis stiger upp från de döda så förnimmer man att våra förfäder visste att leva detta liv.

Ödmjukhet inför vår skogliga historia och god vänskap gör livet trivsamt. Lite asado Sueco med senap och ketchup och det behöver inte vara mer komplicerat för att njuta.

Go Tur som sagt alla vänner.

De flesta föredrar ju njutningen i skogen. Varje nalle har ju tidtagare till de tävlingsstressade. Låt de taggade hållas vid sin plåtlåda.
go tur

Den som tror att från stanna till kokande 1/2 l vatten går på 4,5 minuter brukar med säkerhet ett bensin, gas eller fotgenkök,
Att samla ihop veden, kapa den i rätt längd, klyva fram den torra innerveden tar sina minuter även vid god vedtillgång.

Med de här små ved/gengasköken så är poängen att mängden ved du behöver för att koka upp en liter vatten är ungefär lika mycket som tändet du behöver till din makeld.

2-3 nävar brutna småpinnar är vad som behövs (köken rymmer oftast inte mer), är det väldigt blött ute kan man bära några kvistar innanför kläderna för att torka dem lite.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg