Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Problemet är att han använder fel retorik.

Han borde lägga till "Jag tycker.." i början av varje mening och låta bli att döma, så skulle inte folk reta sig på honom.

I så fall kanske även du bör lägga till "Jag tycker" framför påståendet om retorik ovan, eftersom det synes vara ett värdeomdöme och inte ett faktapåstående?

Två sätt att skriva:
a) I mitt svar till nermander anförs fakta i punkt 1-3.
b) Jag tycker att jag anför fakta i punkt 1-3.

Centralt i detta är väl inte huruvida det tycks något utan om det finns fakta som underbygger argument? "Jag tycker" är redundant i en argumentation om fakta.
 
Nu tycker jag att detta ämne är: "färdigt och uttömt"

Avbryt !!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Bättre på så sätt att bortglömda kunskaper återerövras (bruk av tändstål, minimera rökutveckling, effektiv förbränning, bearbetning av trä med kniv, olika träslags funktion som bränsle, o.s.v).

Ja, viktigt att återuppväcka bortglömda kunskaper som hur man beställer tändstål och vedkök via postorder - en svensk kulturtradition som föll i glömska under den mörka medeltiden. Runt bearbetning av träpinnar med kniv så att de kan användas i en brasa, återstår ju fortfarande mycket forskning innan vi helt har förstått hur det gick till.
Det är en fantastik kulturinsats du gör, inte helt osannolikt att du får nobelpris i framtiden.
 
. I ditt argument har du tänkt bort hela produktionskedjans enorma miljöavtryck.
Nej, det har jag inte alls gjort.

Men du har tänkt bort hela produktionskedjan för veden. För att träd och buskar ska kunna växa måste de få näring från förmultnade växter. Plockar du med dig du ved så flyttar du den näringen till en annan plats.

Bara för att människor har eldad med ved i miljoner år betyder inte det att det är det bäst ur miljösynpunkt. Tvärtom. Konsekvenserna av vedeldningen märks tydligt i länder där samhällen förtätas medans man fortsätter elda med ved.

Dessutom är det skillnad på brasa och brasa. Moderna vedkök har en mycket bättre förbränning än en öppen eld.
Och du missade tydligen helt artiklarna som visade att även moderna högeffektiva vedkaminer för hushållsbruk spyr ut enorma mängder partiklar. En vedkamin motsvarade ju tusentals dieselbilar.

Det finns inte en chans att ett litet vedkök kan komma i närheten av den förbränningen, alltså är de garanterat värre.

Detta går ju väldigt enkelt att prova. Vi har kört vårt Trangia inomhus på köksbordet för att koka buljongen till så kallat "hot pot". Har du använt ditt vedkök inomhus?

2. Det är ingen som helst konst att tända gas med eldstål. Det krävs emellertid ingående kunskap och erfarenhet för att tända en brasa med ett eldstål, i synnerhet i regnväder. Här kommer även kniven till nytta, genom bearbetning av tändmaterialet.
Och här ger du alltså själv argument mot att använda eldstål. Det är svårare.

Varför ska man använda en lösning som är svårare, istället för en som är enklare? Vad gör man om det är så svårt att man inte lyckas få upp eld?

3. Sura, sega och tunna pinnar är avsevärt sämre ur bränslesynpunkt än torr och hård kärnved (d.v.s. med fuktkvot inte högre än ca. 15-20%), särskilt i regnväder. Om denna poäng, se Lars Myttings bok Ved, s. 93-97. Sur ved har också en mer påfallande rökutveckling. Således anbefalles en större kniv för att bearbeta grövre material.

Och var hittar man sånt grövre material inom allemansrättens ramar?
 
Vedeldning anses vara miljöneutralt, olikt fossila bränslen. Det är ingen åsikt från min sida, utan en ganska väletablerad vetenskaplig uppfattning. Du kan själv kolla upp detta.

Studien med som visar att 1000 diesellastbilar skulle ha mindre miljöpåverkan än vedeldning är en studie i mängden. Man vill ju veta hur den studien är gjord. Den har inte blivit etablerad kunskap i vetenskapssamhället, och inte föranlett ett förbud mot (korrekt) vedledning. Jämför det med hur dieseldiskussionen ser ut i Europa: förbuden är på väg. Även om det inte syns någon rök från moderna fordon så släpper de ut avgaser. Det gäller även ditt Trangia inomhus.

Som med all annan förbränning spelar det stor roll hur förbränningen sker, för att minska klimat- och miljöpåverkan. De bärbara vedköken är konstruerade med detta i tankarna och om de används rätt brinner de mer effektivt än braskaminer. Rätt eldning innebär här bland annat att fuktkvot inte ska vara högre än 15-20%, och då duger det inte med sura pinnar.

Grövre material innebär t.ex. grenar med mer än 3-5 cm tjocklek. Det är inget som man för hand kan bryta ner i 5 cm långa bitar. Det kan man ofta hitta i de svenska fjällen men kanske inte på Grönland.

Det är inget tvång att använda eldstål, men det är kul att kunna. Det fungerar även i regnväder.
 
Hattmakarn svamla inte om öppen eld som bra. En vinterdag i österuropa med alla kolbrasorna borde lära dig lite ödmjukhet. Öppen eld vare sig med ved eller annat bränsle innebär alltid luftföroreningar.

En transportabel vedspis med turboefterförbränningen som vid sopstationerna skulle du inte vilja cykla kompressorn på för då skulle du bli genomsvett, så mycket luft behövs.

I Centralamerika med hög luftfuktighet och alla mat bereddes på öppen eld kunde vi inte flyga helikopter då vi inte hade marksikt ibland i flera veckor i följd.

Du för gärna tycka att öppen eld är din grej, men påstå inte direkta felaktigheter Hattmakarn, för då blir du tyvärr bara patetisk.

När öppnaspisförbudet kom fanns det ju luftmätningar där kaminröken vintertid lagt sig som ett lock över områder, precis som med smogen i London och Los Angeles samt på många andra ställen.

Varför tror du det är irriterande att sitta i rökriktningen?

go tur
 
Stackars den som skall behöva läsa denna tråd. Kanske är det någon som just påbörjat sitt intresse för friluftsliv. Nu är det Inlägg efter inlägg som är av karaktären "icke berikande" . Hade jag varit moderator så hade tråden varit stängd för länge sedan.
Ge upp nu för f-n. Alla har gjort sin ståndpunkt väldigt klart för inblandade alla nu.
Nästa person som nödvändigtvis "måste" kommentera detta är en jubelåsna.

(LÅST)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg