Igår hade jag både tid att gå ut och perfekt väder för ett worst case scenario-test av mitt kök.
Av ren nyfikenhet:
Vad använder du för att tända köket?
Tändstål? Gaständare? Tändstickor?
Någon form av tändvätska?
Igår hade jag både tid att gå ut och perfekt väder för ett worst case scenario-test av mitt kök.
Av ren nyfikenhet:
Vad använder du för att tända köket?
Tändstål? Gaständare? Tändstickor?
Någon form av tändvätska?
När det gäller värmemängd är ju ett klassiskt sätt att driva fukten ur ett oeldat hus att tända en långpanna med 1 l rödsprit mitt i rummet med fönster och dörrar ställda på tjuvdrag för syretillförsel.
Vid plåt tre brukar ett genomrått småhus kännas halvhyfsat och kan man sen elda i vedspis eller öppen spis brukar morgonen bli skönt torr, om ej ännu varm. Eljest hade det varit torrare ute.
Jag hade vanlig BIC-tändare och bomullstuss med vaselin på som tände. Jag brukar ha några tussar förberedda i köket. De flesta gånger går det att lägga lite näver eller annat tände jag hittar ute i fickan på morgonen, när jag sedan behöver det under dagen eller kvällen är det nästan alltid torrt nog att klara jobbet. Men som sagt, gott att ha med en never-fail om man glömmer det eller behöver tända köket kort efter start eller vid test eller andra oförutsedda händelser.
OT-varning, men men..
OT-varning, men men..
Vad använder ni för verktyg att klippa i nämnda bestickställ?
Tips på vart och hur man klipper mottages gärna.
OT-varning, men men..
Vad använder ni för verktyg att klippa i nämnda bestickställ?
Tips på vart och hur man klipper mottages gärna.
Tänder du på toppen eller från botten? Om man tänder från botten så kan man använda ett värmeljus som får brinna tills det tar sig. Mkt smidigt!
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Woodgas Stove | Kök och brännare | 0 | ||
Bio Lite camp stove | Kök och brännare | 2 |