Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Att tända

Tändetupp, hemslöjd, tändsticka brukar räcka till det mesta, bara man har förberett sig.

Det vill säga har tillräckligt med tände och tunn ved så att temperaturen snabbt kan höjas.

Regeln för att det skall kunna brinna är bränsle, temperatur och choke, torrt tände annars blir det ingen brasa, choke det vill säga lagom mycket frisk luft för uppgiften, relativt lä när man tänder och mer blåst allteftersom det brinner.

Motsatsen till choke blir när du häller sand över elden, syret försvinner, dimmar du med vatten sänker du temperaturen.

Är det surt ute ta torrtändet från ryggsäcken, addera med "fågelbo" av torra tunna grangrenar.
Blåser det mycket och det inte finns näver, ta fram hemmagjord eldstartare (stor Engelsk metatablett, fettindränkt bomullssudd, tampong, braständare, värmeljus, matolja eller vad du eljest har).
go tur

Av ren nyfikenhet:
Vad använder du för att tända köket?
Tändstål? Gaständare? Tändstickor?
Någon form av tändvätska?

Jag hade vanlig BIC-tändare och bomullstuss med vaselin på som tände. Jag brukar ha några tussar förberedda i köket. De flesta gånger går det att lägga lite näver eller annat tände jag hittar ute i fickan på morgonen, när jag sedan behöver det under dagen eller kvällen är det nästan alltid torrt nog att klara jobbet. Men som sagt, gott att ha med en never-fail om man glömmer det eller behöver tända köket kort efter start eller vid test eller andra oförutsedda händelser.

När det gäller värmemängd är ju ett klassiskt sätt att driva fukten ur ett oeldat hus att tända en långpanna med 1 l rödsprit mitt i rummet med fönster och dörrar ställda på tjuvdrag för syretillförsel.
Vid plåt tre brukar ett genomrått småhus kännas halvhyfsat och kan man sen elda i vedspis eller öppen spis brukar morgonen bli skönt torr, om ej ännu varm. Eljest hade det varit torrare ute.

Men såklart blir det väl enklare, sbabbare, torrare och varmare med en makeld? ;-)

Jag hade vanlig BIC-tändare och bomullstuss med vaselin på som tände. Jag brukar ha några tussar förberedda i köket. De flesta gånger går det att lägga lite näver eller annat tände jag hittar ute i fickan på morgonen, när jag sedan behöver det under dagen eller kvällen är det nästan alltid torrt nog att klara jobbet. Men som sagt, gott att ha med en never-fail om man glömmer det eller behöver tända köket kort efter start eller vid test eller andra oförutsedda händelser.

Tänder du på toppen eller från botten? Om man tänder från botten så kan man använda ett värmeljus som får brinna tills det tar sig. Mkt smidigt!

Mer om tända kök

Inför tändningen är det klokt att ankra köksbotten tre lämpliga pinnar eller tältpinnar nerstuckna runt ytterkanten.

Vårt kök, Glembergs modell, har ventilationsgaller i botten av eldröret, det gör att det är lätt att tända underifrån via eldtupp, näver tände i botten av de laddade torra vedpinnarna.

Håll upp eldröret och tänd på undersidan.

En stor engelsk metatablett, ett näverrör med tände i kan även tändas innuti den burkformade spisbotten.

Direkt efter tändning montera vedröret och det förberedda matlagningskärlet.

Glöm inte att läa tills det tagit sig
go tur

Verktyg för att klippa i IKEA:s ställ...

OT-varning, men men..

Vad använder ni för verktyg att klippa i nämnda bestickställ?

Tips på vart och hur man klipper mottages gärna.

Edit:

Glömde detta, Primus Litech Trek Kettle och Esbit Titanium Pot kan de tänkas fungera till Ikeas bestickställ? Primus kan var tveksam med plastbeläggning på handtagen, men det går ju att ta bort.

Vad använder ni andra?

Tänder du på toppen eller från botten? Om man tänder från botten så kan man använda ett värmeljus som får brinna tills det tar sig. Mkt smidigt!

Tänder alltid från botten när det är blött, optimal låga är ju då inte första prio.utan att det funkar. Värmeljus är bra, min erfarenhet med bomull och vaselin är dock större värme över tillräckligt lång tid, det blir en bra låga under flera minuter, mycket större och varmare än från ett ljus.
Speciellt om det inte är helt lä eller vindstilla tycker jag det funkar bättre.

Ligger nu i sovsäcken med hunden bredvid, bara så alla vet! :-D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg