• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vindkrften för vem?

Ja, sannerligen. Vi har exempelvis det privata Uniper som äger oljekraftverket i Karlshamn och ganska mycket vattenkraft. Samt är delägare i flera av våra kärnkraftverk. När det gäller vindkraften så är den till stor del utlandsägd, och mer lär det säkert bli.

Unipers webbsida är informativ att läsa. Och ganska uppfriskande. Till skillnad från Vattenfalls sida (i och för sig inte dum den heller) har Uniper ingen skyldighet att säga precis det som sammanfaller med rådande politik. Vattenfall är ju statligt ägd, så de måste.

Jag kan tycka att det fanns en sund tanke i att Statenskulle äga och sköta all infrastruktur, lägsta underhållsbud och girighet brukar sällan gagna viktiga samhällsfunktioner.

Jag kan tycka att det fanns en sund tanke i att Statenskulle äga och sköta all infrastruktur, lägsta underhållsbud och girighet brukar sällan gagna viktiga samhällsfunktioner.
Infrastrukturen ägs ju och kontrolleras av staten, med Svenska kraftnät. Men det är alltså inte bara statens företag som puttar in el i systemet. Sedan är det inte alltid så att privata aktörer är dyrare eller sämre än staten.

Vattenkraften i Sverige är ju redan utbyggd till vägs ände, fullt fungerande Kärnkraft har stängts ned av politiska skäl, kol och olja ska vi ju inte köra med, det vi i dag har som ska balansera den ojämna vind och solkraften räcker ju med nöd och näppe till i dagsläget.
Vattenkraften står för nästan 50% av energiproduktionen. Det räcker till att reglera mycket mer vindkraft än idag. Det är väldigt ovanligt att det är vindstilla överallt samtidigt, och tanken med bättre kontroll är att kunna synkronisera energiproduktionen i hela landet så att det varje minut produceras rätt mängd energi. Då räcker vattenkraften till utan att man riskerar att tömma magasinen. Problemet är inte för mycket vindkraft, utan för lite energiproduktion, från både kärnkraft och vindkraft.

Mest gasledning från Putin kvar att välja på ?
Jävligt dryg kommentar. Märkligt att du inte fattar varför folk inte tycker att det är lönt att debattera med dig.

Vattenkraften står för nästan 50% av energiproduktionen. Det räcker till att reglera mycket mer vindkraft än idag. Det är väldigt ovanligt att det är vindstilla överallt samtidigt, och tanken med bättre kontroll är att kunna synkronisera energiproduktionen i hela landet så att det varje minut produceras rätt mängd energi. Då räcker vattenkraften till utan att man riskerar att tömma magasinen. Problemet är inte för mycket vindkraft, utan för lite energiproduktion, från både kärnkraft och vindkraft.

Vind och sol bryr sig föga om landsgräsner på kartan, så en stor fråga är om vi ska reglera nationelt eller större?
Skatter och andra pålagor är olika i olika länder så med kommersiella aktörer kan det bli märkliga effekter - "jag vill sälja dit för det är lönsammare även om det är lika mycket brist här"

/Patrik

Om detta är korrekt så är ju följandet av valresultatet i folkomröstningen redan brutet.

Eftersom kärnkraftsomröstningen bara var rådgivande så var det ingen som verkligen lovade något, mer än att möjligen lyssna.

Här ger annars en politiker (tidigt 2000tal) uttryck för vad han anser valölften är, jag säger dock inte att alla politiker tänker lika om sina vallöften:

/Patrik

För att fortsätta på inlägget #171 https://www.utsidan.se/forum/threads/vindkrften-foer-vem.79122/post-879065 så finns en hel del områden kartsatta för havsbaserad vindkraft i svensk ekonomisk zon. Bara som exempel handläggs just nu projekt i tre områden mellan Gotland och fastlandet. https://vbk.lansstyrelsen.se/ . Dyning med 200 verk och 10TWh årsproduktion, Kultje med 220 verk och 11TWh och Aurora med 370 verk och 24TWh. Totalt 790 verk med sammanlagd årsproduktion på 45TWh. Man kan jämföra det med Dogger Bank A, B och C som är under uppförande och kommer generera 18TWh per år. 18TWh motsvarar årligt energibehov hos 6 miljoner brittiska hushåll.

Det är tydligt att Sverige varit sen på bollen och jobbar långsamt. Kanske för att Detgårinte-laget som vanligt har bästa klacken i stan :). Eller kanske för att utvecklingen går mycket fort. Att tillföra mycket energi och effekt från vindkraft till ett alltmer integrerat nordeuropeiskt nät funkar åtminstone tekniskt. Hur det funkar marknadsmässigt, juridiskt och ytterst politiskt är för mej långt mer svårbegripligt. En översiktlig principiell diskussion av marknadsmekanismer finns i alla fall här http://nepp.se/pdf/Eleffektfragan.pdf . Den rapporten avslutas med ett kul citat från 1990-talet på ämnet framtidens elsystem och elmarknad "The lights will stay on. Everything else will change".

Man orkar väl inte hålla på och käfta i svartvita debatter. Om du nu kallar mig lovsjungare när jag tycker att vindkraften gott kan ingå i energimixen. Med betoning på mix. Vi behöver flera olika energikällor.
Rätt.

Avslutar mina inlägg i den här tråden något utanför ämnet. Kärnkraft inte fri från beroenden. Till exempel kommer i nuläget minst 20% av Forsmarks bränsle direkt eller indirekt från forna Sovjet. Leverantören Tenex är Rosatom. https://www.world-nuclear.org/information-library/country-profiles/countries-o-s/sweden.aspx . Var de andra bränslebolagen hämtar sin råvara ifrån är oklart. De största producenterna av uran är Kasakstan, Australien och Namibia. https://www.world-nuclear.org/infor...-uranium/world-uranium-mining-production.aspx .

Det kanske skulle va bra med en rejäl härdsmälta i landet så folk påminns om hur gulligt det är med kärnkraft ibland. Folk har så otroligt korta minnen. Ungefär som med sjukdomar vi vaccinerat bort och glömt att de finns.

Det kanske skulle va bra med en rejäl härdsmälta i landet så folk påminns om hur gulligt det är med kärnkraft ibland. Folk har så otroligt korta minnen. Ungefär som med sjukdomar vi vaccinerat bort och glömt att de finns.
Har du något minne av någon härdsmälta du varit med om?
Vet du förresten att det omkom 220 00 människor i samband med jordbävning i Indiska oceanen år 2010 - ändå bor dom kvar där!
Att vara människa innebär alltid att ta risker - medvetet eller omedvetet.

Problemet är inte för mycket vindkraft, utan för lite energiproduktion, från både kärnkraft och vindkraft.

Jävligt dryg kommentar. Märkligt att du inte fattar varför folk inte tycker att det är lönt att debattera med dig.

Helt ok om du tycker att min kommentar var dryg, men då ser jag gärna att du kommer med ett bra förslag hur det ska gå till när vi ska bygga ut Kärnkraft och Vattenkraft i Sverige som även du ju själv påstår behövs för att balansera en utbyggnad av vindkraft.

Är det inte så att kärnkraftsmotståndarna måste köras över om det ska fungera ?
För de större älvar vi har kvar är så vitt jag vet skyddade så där har jag svårt att se någon utbyggnad, inte vill jag se heller för det är ett fördärv för närmiljö och biotop.

Vad återstår annars ?

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg