Det är tänkt för kortare tid för att klara de 72 timmar som MSB rekommenderar så att jag kan värma lite konserv mat och få kaffe så det är inte för långtidsbruk som ju så klart kräver mera bränsle på lager.
Den där "kokplattan" såg smidig ut och med några flaskor på lager till den borde jag väl klara mig eller?
OK. Ja, versionen
med tändsäkring är en bra lösning inomhus (som miljoner asiater använder dagligen!) och de avsedda 227g [CP250] engångsbehållarna är vanligen klart billigast per gram butan, ca hälften av priset för propan/butan-blandningar i vanliga Lindal-gängade [EN417] engångsbehållare. Och du kan normalt ställa din vanliga (kok-)kaffepanna, kastrull eller stekpanna på den. Versioner utan tändsäkring ska du undvika...
Så hur länge kan gas flaskor lagras utan att vara anslutna innan de är körda pga bäst före datum eller finns inte sånt på dessa
Jag har aldrig stött på en campinggasolbehållare som "blivit för gammal" möjligen att de läcker i ventilen om de är
riktigt antika (det finns lite gummi där inne) - från 60-talet eller så. Om du till ditt cassettegas-kök jag diskuterat ovan köper hem 5-15 behållare så kommer du att kunna laga mat för en svensk standardfamilj i
långt mer än MSB's 3 dygn. Jag gissar ett par tre veckor, och
då kommer vattenbrist/vattenkvalitet att vara ett större problem... Cassettegasköken förbrukar ungefär 200 gram i timmen vid full effekt och behållaren rymmer 227 gram butan. Det går alltså åt ungefär en flaska i timmen vid fullt pådrag. Men med mera jordnära normalförbrukande blir det ungefär en flaska om dagen, så räkna med minst 5 behållare per vecka.
Ett mindre (och kanske parentetiskt) problem med cassettekök och ordinarie kokkärl är att de blir tunga klumpar att ha i din Bug-Out-Bag den dag
det blir den enda återstående lösningen...
Tänk också på att det är 100% butan i cassettegasbehållarna så de fungerar inte alls i minusgrader, och börjar säkert bli svåra att använda under +10°C. Väl värt att tänka på om man tänkt använda köket vid låga temperaturer. Erfarenhetsmässigt så funkar dom i cirka 3 minuter innan effekten går ner från "6an" till "2an" vid mellan 5-12°C i utrymmet.
Bensin och fotogen låter i mina öron mera riskfyllt än gasol och ev sprit men kan ha fel men jag har på nära håll upplevt resultatet av en explosion i en bensin behållare och det var inget jag vill vara med om igen ;-(
Jag håller med dig (och vår lärde vän xxargs) - bensin och framför allt bränslesprit ska man om möjligt undvika när det alls går. Fotogen är det säkraste av alla alternativen (eftersom det inte tar eld utan veke eller trycksatt förgasning) och detta gör att
säkraste alternativet av de som föreslagits är ett Trangiakök eldat med fotogen i en lämplig multifuelbrännare. Med 5 eller 10 liter fotogen/flygfotogen att elda i en Trangiakonverterad Optimus Polarisbrännare kan du laga mat dagligen i några månader... Och som jag sa tidigare - då är vattenbristen det STORA bekymret. Men med 10-litersdunken fotogen samt ditt Trangia+Polaris -kök så kan du kosta på dig att steriliseringskoka varenda droppe vatten du och din familj behöver under de där månaderna. Ta och sök här på Utsidan om sånt som "Trangiakonvertering av Polaris" respektive att "koka på skruv"...
Plus! Trangialösningen är ett problem mindre för din Bug-Out-Bag den dag
det blir den enda återstående lösningen - iom att Trangia med kokkärl och brännare med bränsleflaska är såväl kompakt som bärbart...
/Odd