Vilket frilufskök använde du sist?

Vilket frilufskök använde du senast?

• Ett kök från Primus

Röster: 137 26.0%
  • Ett kök från Optimus

Röster: 80 15.2%
  • Ett kök från Trangia

Röster: 184 35.0%
  • Ett kök från annan tillverkare.

Röster: 125 23.8%

• Totala väljare
    526
Blev ett Esbit Cookset (585 ml) när det var dax för lite svartvinbärs thé :)

Mvh troswe

Bilagor

• 20141018_205741.jpg
    20141018_205741.jpg
    90.4 KB · Visningar: 1,730
Optimus Ranger 10 på garagegolvet och kaffekopp i handen.
Har varit på jakt efter Ranger bra länge nu men inte hittat ngn. Så idag beslutade jag mig för att bygga om ett av mina 8R kök (kom dock inte så långt eftersom jag samtidigt fastnade med hel-service på en 535:a). I Slattum finns en man som kallas Finn på Finn, en äkta Hoarder (i positiv bemärkelse) som samlat hela sitt liv men nu tröttnat och säljer därför av grejor löpande. Han hjälpte mig att plocka ihop brännare och tank som jag tänkte montera in i en 8R låda.

Men satan i gatan vad varm den blir...! Fotogenen kokar i tanken och hade jag inte hejdat mig lite så hade säkerhetsventilen löst ut i tanklocket...Tror jag fått fel / för stor förvärmarkopp och fel vindskydd... Ska pröva att skärma tanken på ngt smidigt sätt...

Någon som har ett Ranger 10 kök..? Blir tanken varm..?

Kom nu så tillslut över en Ranger 10 i originalutförande. Och ja, tanken blir varm, vilket känns lite halvfarligt/omständigt. Jag önskade funktion/effekt/ljudnivå som 111T men i smidigare och lättare förpackning. Men det vet i tusan om denna kan ersätta 111T...är det flerdagars vintertur så blir det fortsatt 111:an, med större tank och beprövad driftsäkerhet. Vinterdagstur kan det tänkas bli Ranger 10, Svea eller 8r...Sommar säger hjärnan gaskök men hjärtat säger bensin/fotogenkøk...

Bilagor

• IMG_2661.jpg
    IMG_2661.jpg
    77.8 KB · Visningar: 1,649
  • IMG_2614.jpg
    IMG_2614.jpg
    57.8 KB · Visningar: 1,680
Använde mitt nyinköpta Primus Technotrail på Kullaberg i helgen, saknar Piezotändare men annars var det klockrent!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    47.8 KB · Visningar: 1,582
Använde mitt egenbyggda Optimus 111B för att göra te och koka snabbnudlar på en av Vägverkets rastplatser:

Bilagor

• PICT7483B-72dpi.jpg
    PICT7483B-72dpi.jpg
    59.4 KB · Visningar: 1,563
Inte snabbast, inte lättast men pålitlig. Nu med kastrull som sänker koktiderna till ca 40% av originalkastrullen.

Bilagor

• PSX_20141202_105556.jpg
    PSX_20141202_105556.jpg
    84.1 KB · Visningar: 1,399
Körde som oftast Snow Peak Gigapower under sommaren och Svea 123 på vintern. Men nu märker jag att blir det mer och mer Svea året runt. Det är så jäkla charmigt med sitt pysscht-pysscht-pysscht-tjoff-tjoff-tjoff.

Kap-arctic

Körde mitt KAP-Arctic i veckan, några koppar kokkaffe blev det sista på middagskullen i Saxnäs, Västerbottensfjällen, midsommaraftonsmorgonen. Tyvärr läcker det fotogen någonstans, kan vara slangen, men det har också 18 eller 19 år på nacken.

Biltemas spindelkök på en dagstur runt Hyssnaleden. Vara för att testa, annars hade jag tagit min pocketrocket.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kelly kettle, kaffe i kitteln och sen korv på grillen.

Bilagor

• Slåttdalsberget.jpg
    Slåttdalsberget.jpg
    61.8 KB · Visningar: 662
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg