Vilket frilufskök använde du sist?

Vilket frilufskök använde du senast?

• Ett kök från Primus

Röster: 137 26.0%
  • Ett kök från Optimus

Röster: 80 15.2%
  • Ett kök från Trangia

Röster: 184 35.0%
  • Ett kök från annan tillverkare.

Röster: 125 23.8%

• Totala väljare
    526
Jepp, ser ut som en alldeles onödigt stor förvärmarkopp.
Du borde prova med en från en 111 eller liknande, de är bara 2/3 så vida som den där...
Och, även om inte original 10 Ranger hade det, borde det inte vara någon form av strålvärme-sköld på behållaren? Blir nog glödhett med en lite vidare kastrull/panna på den...
Läckert projekt!!!

Yes, ska prova mindre förvärmarkopp och strålvärme-sköld.

Finn berättade att han hade många Ranger 10 kök tidigare men att han nu sålt alla...verkar som att många hamnade här:
http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/4985/tp/1/

Han berättade också att han köpte 1000 st Explorer kök för många år sedan av Norska försvaret. Han betalade 43 000 nok...Ett antal år senare köpte de tillbaka de han hade kvar för 1000 kr st.
Vet inte sanningshalten i det men sjukt mkt grejor hade han hemma :)

Hm, lång och gammal tråd.

Jag slutade använda Rando 360 när det började läcka, så att lågorna slog ned mot gastuben. Stor nackdel också att tuberna inte var så lätta att få tag i. Sen dess har jag använt lätta toppmonterade gaskök. Ett problem har varit att piezon ger upp lite väl fort. Mitt senaste, troligen det effektivaste, är ett Soto. I övrigt är utrustningen enklast tänkbara: ett nostick-kärl, en träsked från Hemslöjden,
tång, svamp till rengöring, ett decilitermått.

Kan man använda något annat än gas i ett tält?

Jag slutade använda Rando 360 när det började läcka, så att lågorna slog ned mot gastuben. Stor nackdel också att tuberna inte var så lätta att få tag i. Sen dess har jag använt lätta toppmonterade gaskök. Ett problem har varit att piezon ger upp lite väl fort. Mitt senaste, troligen det effektivaste, är ett Soto. I övrigt är utrustningen enklast tänkbara: ett nostick-kärl, en träsked från Hemslöjden,
tång, svamp till rengöring, ett decilitermått.

Kan man använda något annat än gas i ett tält?

"Allerede ved valg av drivstoff kan du gjøre mye med hensyn på risikonivå. Rødsprit og gass er i utgangspunktet uegnet under vinterforhold, så valget står grovt sett mellom parafin og bensin"

http://www.friluftsliv.no/turutstyr/sikker-primusfyring.html

Sist, det var idag. Hade några vindfällen som jag tog rätt på. Klampade upp en torris som med några sågsnitt fick bilda en 8-tårta. Medan jag jobbade på tog sig elden därnere. Brukar aldrig bli så värst våldsamt om det finns lite blöta men funkar bra ändå. Tog kitteln och kokade på. Har en nyfiken räv som alltid kommer sedan den var liten och delade en smörgås. Kaffet fick jag dricka själv.

Men annars är jag också nöjd med omnifuelen som brukar hänga med. Läste att det ska komma ljuddämpare som tillbehör från Primus men att det även finns uppfunnit sedan tidigare av någon kreativ. Som halvdöv är jag bara glad av ljudet dom ett slags sällskap när man är ensam. Men det är kul med kreativa lösningar för dem som känner behovet.

Esbit BBQ300S grill. Optimus Nova. Tatonka Kettle 1.6 liter. Tatonka Sherpa Pot 1 liter.

Bilagor

• 2014-10-11 17.31.48.jpg
    2014-10-11 17.31.48.jpg
    143.6 KB · Visningar: 772
Vedtrangia Sierra Stove USA, med liten fläktmotor som lagt av, men den funkar bra ändå, finns även i titan för gramjägaren, mitt ex. direktimport, återförsäljare i sverige?
här med för stor reservkastrull,

Bilagor

• Rotation of 1339.jpg
    Rotation of 1339.jpg
    83.8 KB · Visningar: 695
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg