Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilket frilufskök använde du sist?
- Trådstartare j_stellan
- Start datum
Om det slutar att fungera vid -22 grader C så har du blandgas i husvagns-flaskorna - inte ren Propan som säljs av AGA mfl.
Propan har övertryck ända med till ca -42 grader C och vid -35 grader C flasktemperatur så bör det finnas 0.37 bar övertryck kvar i flaskorna och därmed lämna gas med marginal för ett lågtrycksystem. @ 30 mBar övertryck.
Vid -22 grader C så har ren Propan 1.27 Bar övertryck.
---
Det finns orsak till varför man säljer ren propan i P-flaskorna i Sverige och inte blandgas som är mer vanligt om flaskorna fylls längre söderut i Europa (och somliga lågpris-tappställen för 'gasol' även i sverige) - det är för att flaskorna skall fungera och lämna gas även när det är -22 grader C ute...
---
Men oavsett ovan så är det bra med backupsystem som fungerar när det är riktigt kallt när den ordinarie systemet inte gör som den skall.
Propan har övertryck ända med till ca -42 grader C och vid -35 grader C flasktemperatur så bör det finnas 0.37 bar övertryck kvar i flaskorna och därmed lämna gas med marginal för ett lågtrycksystem. @ 30 mBar övertryck.
Vid -22 grader C så har ren Propan 1.27 Bar övertryck.
---
Det finns orsak till varför man säljer ren propan i P-flaskorna i Sverige och inte blandgas som är mer vanligt om flaskorna fylls längre söderut i Europa (och somliga lågpris-tappställen för 'gasol' även i sverige) - det är för att flaskorna skall fungera och lämna gas även när det är -22 grader C ute...
---
Men oavsett ovan så är det bra med backupsystem som fungerar när det är riktigt kallt när den ordinarie systemet inte gör som den skall.
Om det slutar att fungera vid -22 grader C så har du blandgas i husvagns-flaskorna - inte ren Propan som säljs av AGA
Intressant info, tack.
Ja, det är det jag misstänker också...Kan inte vara ren propan i den flaskan. Den funkade först, men effekten avtog och upphörde helt tillslut. Det är fortsatt innehåll kvar i flaskan men troligtvis är propanen förbrukad och bara mest butan (?) kvar...Det är ingen AGA flaska heller...Californian är Norsk, men importerad från Tyskland i 2011. Ska ta en bild på flaskan sen...
Med andra ord om du inte har fyllt på sedan köpet så är det förmodligen mellan-europeisk LPG i flaskorna och därför får du denna verkan när det blir riktigt kallt.
Gasen i dessa påminner väldigt mycket om campingasol i engångsflaskorna och har samma verkan att de tappar orken när det blir kallt och/eller är mer eller mindre förbrukade.
Om man jagar lägsta-pris ställen när det gäller påfyllning av husvagnsgasol så kan det vara sådan 'mellaneuropeisk' blandning även i Svergie på vissa tappställen och det är inget problem på sommaren då > 90% är ute och far med husvagn/husbil, men skall man bo vintertid i husvagn så måste man försäkra sig om att det är ren propan (propan 95%) som fylls i flaskorna.
Gasen i dessa påminner väldigt mycket om campingasol i engångsflaskorna och har samma verkan att de tappar orken när det blir kallt och/eller är mer eller mindre förbrukade.
Om man jagar lägsta-pris ställen när det gäller påfyllning av husvagnsgasol så kan det vara sådan 'mellaneuropeisk' blandning även i Svergie på vissa tappställen och det är inget problem på sommaren då > 90% är ute och far med husvagn/husbil, men skall man bo vintertid i husvagn så måste man försäkra sig om att det är ren propan (propan 95%) som fylls i flaskorna.
förmodligen mellan-europeisk LPG i flaskorna och därför får du denna verkan när det blir riktigt kallt
Jepp, ser ut som mellan-europeisk skit-gas...(Butan?). Ska se om ngn kan fylla den med Propan vid lämpligt tillfälle. Tur att 111:an aldrig sviker..
Bilagor
Emil,
om jag var du så skulle jag dumpa den där blå franska kontinentaleuropaflaskan och istället köpa en (norsktillverkad!!!) 5kg PC5 AGA lättviktsflaska - och se till att du får en med ljusgrå inlägg i handtagsringen (de är lättast!) inte med blå, mörkgrå eller grön eller...
En aspekt husvagnskillarna ibland brukar nämna är att de enda propantuber som fungerar för kall vintercamping är aluminiumversionen, både stål och komposit är sämre - eftersom de inte leder in "värme"energin till vätskan lika lätt, och då blir avkokningen av propanet sämre...
/Odd
om jag var du så skulle jag dumpa den där blå franska kontinentaleuropaflaskan och istället köpa en (norsktillverkad!!!) 5kg PC5 AGA lättviktsflaska - och se till att du får en med ljusgrå inlägg i handtagsringen (de är lättast!) inte med blå, mörkgrå eller grön eller...
En aspekt husvagnskillarna ibland brukar nämna är att de enda propantuber som fungerar för kall vintercamping är aluminiumversionen, både stål och komposit är sämre - eftersom de inte leder in "värme"energin till vätskan lika lätt, och då blir avkokningen av propanet sämre...
/Odd
Emil,
om jag var du så skulle jag dumpa den där blå franska kontinentaleuropaflaskan och istället köpa en (norsktillverkad!!!...osv osv
/Odd
Tack Odd. Ja, en bättre flaska borde jag ha. Får se vad som får plats. California:n har gasflaskan nedsänkt i ett ingjutet hål/potta i vattentanken, dvs begränsat utrymme. Gasen används bara till gasköket... Kylskåpet går på 12 v och värmen på diesel. Går fint att vintercampa, också med taket uppe. Har CaliCap som ger dubbla väggar på ovanvåningen.
Mitt omgjorda Biltemakök, nu med lite kolfiber osv väger den 23g istället för 45g original och få nu plats i min 750ml Esbit kastrull utan att skruvas loss från 100g tuben
Ska polera det nån dag också, ville först testa lite bara...
Hur lång tid tar de för dig att koka upp 750ml pottan?
De är väl potta samma som jag har?
Tar ca 6min för mig med lilla biltema brännaren så jag tycker att titan är helt värdelöst.....den vikt man spar äter bränslemängden dubbelt upp..
Bilagor
Omnilite ti med ljuddämpare monterad.
Snabbt, stabilt, mångsidigt.
Bättre än så här blir det inte
Sånt kök skulle jag vilja ha med dämpare. Mitt Omnifuel i all ära men generation 1 av det väger en del och låter mycket. Finns inte dämpare till heller som jag förstått det.
Jag får byta på sikt..
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel | Kök och brännare | 6 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg