Vilken kniv till min tjej?

@hallonraden
Nu vill jag se (minst) en god representant för varje kategori :).

För egen del skulle jag påstå att det är *jätte*svårt att köpa kniv till nån annan, särskilt en ur "en hen använder"-kategorin. Vad tusan, vilken kniv jag använder har varierat vilt över åren (och över dagen, beroende på vad man känner för... ;)).

Den enda kniv jag använt mycket i vardagen i åratal (undantaget köksknivar) är min pyttelilla victorinox som alltid ligger i fickan (om jag inte har anledning att tro att jag kommer att stöta på en metalldetektor... ;D). Känner mig fullkomligt handikappad utan den.

Kan vara en bra present för den delen...
http://www.victorinox.com/global/en...es/Small-Pocket-Knives/Classic-SD/p/0.6223.T2
 
Går det att välja olika handtag (heter säkert något annat på fikonspråk) via deras sida när jag beställer? Det där röda som du ha såg ju fint ut. Men på deras sida kan jag inte se några alternativ utan bara svart.

Tack för all input.

Nej, WM1 finns bara i svart.
Några har slöjdat sina egna skaft till WM1, vilket är en kul hobby för en del av oss.


Mikael
 

Bilagor

  • WM1 in progress 002.jpg
    WM1 in progress 002.jpg
    161.9 KB · Visningar: 427
  • WM1-030.jpg
    WM1-030.jpg
    89.3 KB · Visningar: 424
Som presentkniv skulle jag önska mig själv en Opinel i olivträ! Liten, vass och lätt - och vackert trä är ...trä...

Inte så bra för att hugga ner träd till ved med men inte alls dum till att fixa till maten. Man gömmer morakniven i packningen bara.


/Andreas
 
Vm1

Jag har en EKA Swede 88 med masurskaft jag är rätt förtjust i. Kan var svårt att få tag i det skaftet nu dock, och det som tagit dess plats var rätt fult :(.

Vad gäller wm1 är det säkert en bra kniv, men jag känner mig lite småirriterad av att alla kvinnor av något outgrundligt skäl anses ha exakt likadana händer, samt preferenser när det kommer till knivskaft. Herregud, kvinnor är hälften av jordens befolkning, och en tämligen heterogen grupp! :/

Man kanske kan vara irriterad på att den heter Kvinnokniv eftersom jag gillar den skarpt (och jag är en man med stora händer;-) men jag tror de flesta kvinnor tycker att en A1 eller liknande är rätt löjliga och hellre använder en lite mindre kniv med ett handtag de faktiskt kan greppa ordentligt;-)

Statistiskt sätt så har ju kvinnor mindre händer så det kanske inte är så konstigt heller (en man har 11 mm bredare handflata än en kvinna och 15 mm längre hand).
 
näää lägg av nu-int ska ru köpa finkniv på feltema....skiitkniv...
den enda kniven du får lov att köpa från feltema är morakniven.19216/19217
mvh
 
Statistiskt sätt så har ju kvinnor mindre händer så det kanske inte är så konstigt heller (en man har 11 mm bredare handflata än en kvinna och 15 mm längre hand).
För all del, men medelvärde är bara en liten del av statistiken. En annan intressant fråga är ju hur stor spridningen är, hur olika är storlekarna hos kvinnors händer? Finns det kvinnor som har större händer än vissa män, osv. Eftersom allt finns på internet googlade jag naturligtvis detta, och hittade den här undersökningen: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a101070.pdf

Det är en scanning av en gammal rapport där man mätte händerna hos diverse arméfolk i USA och jämförde storleken hos kvinnor och män. Nu är det en gammal rapport, i en modernare hade man ju kunnat räkna med några snygga gausskurvor som stiligt visat hur handlängderna fördelade sig.

Handlängd (taget från sida 85 i rapporten (Summary)):
Män
98 % av männen hade en handlängd mellan 16.8 cm och 22.,3 cm (5,5 cm spridning)

Medelvärdet för männen var mellan 18.82 cm och 19,72 cm (de har beräknat medelvärdet för olika grupper, det angavs inget sammantaget medelvärde)

Kvinnor
98 % av kvinnorna hade en handlängd mellan 15,3 cm och 20,8 cm (5,5 cm spridning)

Medelvärdet för kvinnor var mellan 17,17 cm och 18.38 cm (de har beräknat medelvärdet för olika grupper, det angavs inget sammantaget medelvärde)

"Grupperna" för vilka de beräknat medelvärden anges (i början av rapporten där metodiken diskuteras) bestå av hundratals, upp till tusentals personer, så medelvärdena i sig torde vara relativt användbara.

Min sammanfattning
Det vi kan se är att kvinnors händer i allmänhet är lite mindre än mäns, men att medelvärdet för den grupp där kvinnorna hade de största händerna bara var en knapp halvcentimeter kortare än den grupp hos männen som hade det kortaste medelvärdet.

98 % av populationen var en lite större del av den än jag kanske riktigt önskat jämföra, men med tanke på hur stor del av de två populationerna som överlappar så kan vi ju ändå säga att det inte är särskilt ovanligt att vissa kvinnor har större händer än vissa män.

Om nån känner för att göra en insats finns det ju nog data i den där rapporten för att producera snygg grafik på statistik fördelning, men seriöst, det kommer ta timmar att skriva in allt, så jag ids då inte ;).
 
Som presentkniv skulle jag önska mig själv en Opinel i olivträ! Liten, vass och lätt - och vackert trä är ...trä...
Inte så bra för att hugga ner träd till ved med men inte alls dum till att fixa till maten. Man gömmer morakniven i packningen bara.
/Andreas

Håller med, en Opinel i favoritfärgen :)
 

Bilagor

  • Opinel.jpg
    Opinel.jpg
    4.6 KB · Visningar: 338
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
dePaul Backpacking jorden runt; vilken kniv? Utrustning allmänt 15
ruskja Vilken kniv ? Utrustning allmänt 46
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg