Knivköp

Strålande tips och kommentarer, även de jag fått på PM.

Nu finns följande på min lista på eventuella knivar/kombos

Fällkniven PXLim+Mora #3
Fällkniven S1 + Fällkniv från EKA/fällkniven U4/U2
EKA Nordic 11+ Fällkniven TK4
Sissipuuko M.07k+ Fällkniven TK4
Karesuando ripan+ Fällkniven TK4

Tankar, ideér? Budgeten ligger alltså på ca 3500 kr.

100 st Mora knivar ! Då behöver du inte skärpa dom så ofta men dom tar nog lite plats, men vad gör det när man har 100 knivar i stället för en .

De vanliga och upprepade tipsen om moraknivens förträfflig- och prisvärdhet kan jag förstå mottages lite ljummet i sådana här trådar. Det är uppenbarligen inte vad startaren haft i åtanke.
Den där Bushloren som länkades till ovan har jag. Väldigt mycket verktyg för 280 kr inkl allt på ebay. Dålig finish och eggen får man fixa själv, men mycket kniv!

Av de du nämnde ovan så hade jag utan tvekan tagit S1 och TK4!
Fortfarande lite sådär med fiske finliret så klart..

/M

De vanliga och upprepade tipsen om moraknivens förträfflig- och prisvärdhet kan jag förstå mottages lite ljummet i sådana här trådar. Det är uppenbarligen inte vad startaren haft i åtanke.
Den där Bushloren som länkades till ovan har jag. Väldigt mycket verktyg för 280 kr inkl allt på ebay. Dålig finish och eggen får man fixa själv, men mycket kniv!

Av de du nämnde ovan så hade jag utan tvekan tagit S1 och TK4!
Fortfarande lite sådär med fiske finliret så klart..

/M

Man ska inte underskatta moraknivens förträfflighet. :)

En bra kniv behöver absolut inte vara dyr.

Bushlore är en bra kniv.

Ok! Med ert stöd och ett eftertänksamt övervägande är nu ena delen av knivköpet avklarat.

...Fällkniven S1. Vad glad jag är! Den uppfyller en mängd av mina krav och kriterier. Nu är det fällknivsdags. :) Angenäma problem det här, och fantastiskt roligt.

Jag tycker om S1 väldigt mycket.
Jag använder zytelfodralet med ett pålimmat bryne eller det bruna läderfodralet.
När jag är ute i naturen lämnar jag yxan hemma då S1 fungerar lika för att klyva ved. Det är bara att banka på den med en annan träbit.
Det går att skära fina tändspån med den, om man övar lite grann. Då den är konvex är det lätt hänt att spånet går av då du inte kan "vila" mot underlaget som med en planslipad kniv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobinEH Dåligt knivköp? Utrustning allmänt 50

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg