Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Den är helt enkelt för delikat byggd. Den saknar chassi och bladet är tunt. Den är dessutom svår att få ren eftersom den till skillnad från t ex 82 inte har möjlighet att avlägsna skollorna.
Jag använder denna kniv när jag är ute i skogen och på vandring (pga sin smidighet och låga vikt). kanske ingen "stortäljare", men fungerar utmärkt till att fixa grillpinnar och vandringsstavar. Skaftet är skönt och greppvänligt (inga hårda kanter eller utstickande mekanismer som kan irritera handen) och trots sin litenhet rår man ganska bra. Speciellt i färskt virke ex björk skär kniven förvånansvärt effektivt.
Skall man jobba mer i trä än ovan finns det givetvis effektivare verktyg, inte minst fastbladsknivar
Inser att du redan bestämt dig, och säkert gjort ett mycket bra val. Jag vill dock instämma i fotografiskt tips om EKA Swede 10, speciellt modellen med trähandtag känns som en trevlig kniv.
Noterar att du bestämt dig, men här kommer ett sent tips. Liten Sebenza (Chris Reeve.) En av mina absoluta favoriter. Kostar lite mer än vad du angav som riktlinje, men det finns många begagnade som landar på runt 200 dollar. Fördelen är att du kan sälja den till ett i princip oförändrat värde. Min har inlägg och har snart hängt med i tio år: