Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen

Främsta argumentet bland vargmotståndarna är nog att jakten med löshund är hotad. Det kan vara svårt för oss icke-jägare att förstå hur mycket det betyder för jägarna att kunna jaga med sin hund okopplad. Det är som att förbjuda latte på stureplan.

Bättre vore väl att befrämja vargen i de områden där lokalbefolkningen inte har denna tradition och är mer positiva till vargen, eller hur? Varför skulle vi inte kunna ha varg i Sydsverige? Sedan kan vargen kanske sprida sig mer norrut med tiden om opinionen där svänger...

Vi har i alla fall EN varg :) och den skall vi vara stolta över!
Vargen till Kristianstad?
//Peter

Det vore underbart om de utrotade vargen !
Vad ska vi med den till?
Det är ju bara en ilsken livsfarlig blodtörstig best som irrar omkring planlöst i våra kära hemmaskogar, där vi har våra bär o svampmarker, ingern vågar ju sig ut i skogarna nuförtiden !

Våra kära telningar barnen måste ju skyddas mot den här landsplågan !

Måste det hända först som vanligt ?, att ett barn blir bortrövat av vargarna, och släpas iväg till en kall mörk grotta i skogen långt bort, i den grottan kan man ju räkna ut vad som händer det stackars vettskrämda barnet !

Stackars våra tamhundar som blir helt oskyldigt sönderslitna av deras stora blodiga käftar, när det enda de ville var att få ett skönt hundliv med lite jakt o så slutar det i tragedi !

Jag förstår inte att regeringen inte ingriper mot detta hot mot mänskligheten !, skogen ska ju vara en plats för människor att njuta på, inte sitta o vara skräckslagna för att våra tamdjur och barn blir slitna i bitar av ett odjur som får husera fritt hur som helst.

Det finns uppstoppade vargar för barnen att titta på, de är nog glada att vi vuxna visar dem att vi tar ansvar för vår boskap o våra tamdjur/boskap !

Tamboskap som dessutom ju betingar ekonomiskt stora värden, bör ju ur ett humanekonomiskt perspektiv ha ett berättigande som i dessa kristider är ännu mer adekvat att beakta.

Vargen är ju inget naturligt inslag i faunan, då den ger sig på vad som helst för byten.

Jag hoppas på privata initiativ där det betalas ut rejäla skottpengar på dessa bestar !

Jag hoppas innerligt att vargmotståndarna bland jägarna får igenom en slutgiltig lösning på det här, argumenten för att vargen ska få vara kvar är ju beklämmande, typ, "de är söta", de skadar ingen", ingen har blivit dödad av varg i Sverige" etc, det vet väl alla att många av försvinnandena av människor i sverige beror på omständigheter som inte får nämnas officiellt, man skyller på annat, men jag vet att många jobbar hårt på att få fram fakta om de här bortrövandena i Sverige !

Varför...?

Jag tycker det är bra att jägarnas sanna väsen kommer fram. Nu förstår jag att det är av rädsla de bär vapen i skogen.

Vad får dig att skriva så? Jag är jägare i vargområde, men jag är verkligen inte rädd de tillfällen jag vistas i skogen utan vapen (vilket är merparten). Jag vet ingen av mina jägarkollegor som känner rädsla heller. Vi vet att vargar inte är speciellt farliga för människor. Vi plockar svamp, bär och grillar korv med våra barn i samma skogar som vi jagar i.

Sådana här påhopp får mig att känna mig illa till mods.

/Håkan Åkesson

Vad får dig att skriva så? Jag är jägare i vargområde, men jag är verkligen inte rädd de tillfällen jag vistas i skogen utan vapen (vilket är merparten). Jag vet ingen av mina jägarkollegor som känner rädsla heller. Vi vet att vargar inte är speciellt farliga för människor. Vi plockar svamp, bär och grillar korv med våra barn i samma skogar som vi jagar i.

/Håkan Åkesson

Jag tycker inte att det är konstigt att det kommer starka åsikter från icke jägare när det kommer sånt här från Jägarförbundet som man kan tycka borde ha lite sundare åsikter. Jag kände mig också illa till mods när jag läste deras debattinlägg.

Det är väl bara att Sverige röstar en gång för alla, vi är ju trots allt en demokrati. Ut med utrota-varg-medhållarna ur landet eller utrota vargen. Tror jag vet vilka som vinner mohaha!

// Jocke, som mött varg i skogen

Jag tycker inte att det är konstigt att det kommer starka åsikter från icke jägare när det kommer sånt här från Jägarförbundet som man kan tycka borde ha lite sundare åsikter. Jag kände mig också illa till mods när jag läste deras debattinlägg.

Snälla, många har försökt förklara skillnaden på Jägarförbundet och Jägarnas riksförbund i flera trådar tidigare. Hur svårt kan det va..........?

/Håkan Åkesson

Jag tror att de flesta på landsbygden INTE är varghatare, inte heller bland jägarna. Men i t.ex. delar av Dalarna vågar inte de som är positiva till varg träda fram offentligt då känslorna mot varg är minst sagt starka i vissa områden.

Å andra sidan är det underligt nog de mest aggressiva vargmotståndarna faktiskt beväpnade män som verkligen inte borde ha något överhuvudtaget att frukta, så det framstår som lite räddhågset att de verkar oroliga.

/Håkan Åkesson

Jag skrev så för att det kanske största argumentet för att utrota vargen var att folk inte kände sig trygga i skogen. Eftersom det nästan endast är jägare som framför åsikter om utrotning av rovdjur tolkar jag det (delvis på skämt) som att jägare känner sig rädda i skogen. Om du vet att vargar inte är farliga kanske du ska tala om det för dina jägarkollegor i Jämtland.

Jag tycker vi förbjuder jakt och jägare med deras lösa hundar som skrämmer slag på andra som är i skogen. Vilka jävla idioter, jägare om några borde väl kunna se det större sammanhanget.

När man läser såna här artiklar blir man bara matt.

Lösspringande tamdjur

Enda anledningen till att man inte kan ha varg eller björn i markerna är att jägarna respektive samerna vant sig vid att ha sina hundar och tamrenar lösa i markerna!

Koppla hundarna och inplantera vildrenar i stället för tamrenar igen så kan vi ha rovdjur i hela landet.

Jag tror att de flesta sörlänningar skulle välkomna varg - precis som invånarna i de städer i sydeuropa som obekymrat har vargar inpå knuten!

A propos farliga djur så undrar jag varför det inte finns en opnion att utrota getingar som kräver mest dödsfall i Sverige varje år?? Och det är mer än 100 år sedan en människa dödades av en varg i Sverige!
Och vad gäller vargdödade hundar - var det inte fastställt att jägarna själva vådaskjuter oerhört många fler egna hundar än de få som dödas av vargar?

Nej, fram för inplantering av nytt blod till vargstammen!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg