Hoppsan... Här tog det hus i h-e. Kanske borde varit tydligare... Lite lätt OT, men det handlar i och för sig om att frysa.
Som jag skrev i mitt inlägg är det viktigt att täcka huvudet med en mössa. Myten jag pratar om är att den mesta (upp till 75% har jag hört ibland) av kroppsvärmen försvinner genom huvudet. Den är falsk... Precis som du säger är huvud (och händer) fulla av ytliga blodkärl som hjälper till att reglera kroppstemperaturen. Om man därför inte täcker huvudet vid kyla, riskerar man att bli kall. Det är inte mössans vara eller inte vara jag pratar om (som antytts i annat inlägg).
Myten i sig tros komma från studier på 50-talet när man mätte kroppstemperaturen i extrem kyla. Försöksobjektens kroppar var täckta med tjocka vinterkläder, men huvuden lämnades bara. Inte helt oväntat försvann massor av värme från huvudet...
Tester på senare tid visar att en människa i vila förlorar ca 10% av kroppsvärmen genom huvudet. Om man börjar röra på sig (detta innefattar även skakningar från kraftig nedkylning) rinner blodet till och man börjar, initialt, förlora ca 50% av kroppsvärmen genom huvudet. Denna siffra sjunker snabbt när övriga kroppen också börjar behöva blod för att musklerna ska fungera och när man börjar svettas sjunker den ytterligare till mer normal nivå.
Så, för att sammanfatta och förtydliga så att eventuella missförstånd förhoppningsvis undviks:
Man förlorar inte mer värme genom huvudet än någon annan kroppsdel (för det mesta), men däremot kan man kylas ned om huvud (eller händer) utsätts för kyla. Använd mössa när det är kallt!
Tar detta från minnet (läste detta i en artikel någonstans för nåt år sedan), så jag ger inga källor just nu... Men googla gärna.