För mig personligen så förlorar jag inte ”rörlighet” så länge jag inte springer, vad saknas liksom? Möjligheten att stuka foten?. Testa en mjuk halvhög gtx känga t,ex från salomon.
Personligen vill jag ha en väldigt hård sula då mina fötter inte tål att gå på vassa stenar, får blåsor på trampdynorna. Det är ju något av en illusion att man skulle bli ”snabbare” med en lätt sko. Vad man har på ryggen och fysisk förmåga kommer att sätta den gränsen långt före skillnaden mellan trailrunner och känga I antal km man gör på en dag. Kan man dessutom inte hålla värmen i tossingarna är det ju en no-brainer.
Någon illusion tror jag inte det är, men visst kan det vara försumbart i relation till andra faktorer i sammanhanget, om man som du säger inte springer någon del. Och helt klart är prio ett för mig att slippa frysa om fötterna. Frågan är ju vad det innebär i sko- och sockväg. Jag börjar mer och mer luta åt att det nog är en vattentät sko som kan vara lösningen för mig i detta fall, antingen en lite rejälare trailsko (t ex den här) eller en lätt vandringssko (t ex den här). Då slipper jag (förhoppningsvis) frysa men har samtidigt möjlighet att lubba någon del.