Varm om fötterna, hur?

Vikten av att bära mössa för att skydda andra kroppsdelar från att frysa påstods alltså vara en myt. Nu har det snarare uppdagats att det påståendet är en myt och en nätbaserad vandringssägen.

Man har påstått att den enda forskning som finns skulle vara från en amerikansk undersökning från mitten av 1950 talet utan att kritiskt fundera på om det stämmer. Att det forskas världen över både på grundnivå och vidare kring vår kropp och samspelet mellan temperaturfförhållanden i över 50 år senare tycks passera obemärkt.

Googlar man på "" att bära mössa på huvudet .... myt "" så kommer flera inlägg om att det skulle vara osant och så uppkommer själva myten. Ingen källhänvisning till någon forskning utan bara köpa påståenden som rullar på i vår nya it-baserade värld av mytspridning.

Så det Seobserver från början skrev om vikten av att skydda huvudet med en mössa för att hålla hela kroppen varm, även fötterna äger sanning. Det andra var själva myten.

En annan sak är om det finns skadade kroppsdelar som kräver extra skydd men själva principen gäller fortfarande.

Det finns gott om forskning på området. Det jag hunnit läsa hittills är att det inte är Förlusten av värme från huvudet som gör att vi blir kalla utan mössa, utan att det är faktumet att huvudet är exponerat för kyla som gör att vi sänker vår kärntemperatur. Förenklat blir huvudet en receptor i sammanhanget och inte i sig något som ger abnorma värmeförluster, första länken i ett signalsystem för att reglera vår kroppstemperatur dvs. Läs T Pretorius et al, finns några intressanta artiklar.

Att man förlorar astronomiska mängder värme Via huvudet är jag alltså långt ifrån övertygad om, vilket var grundpåståendet som utlöste den här diskussionen. Att en mössa däremot verkar kunna skydda oss från att sänka kärntemperaturen blir jag mer övertygad om. Men då är alltså mekanismen en helt annan än att vi tappar värmen från knoppen.

Man tappar inte mer värme via huvudet än någon annan kroppsdel. Men samtidigt - hur mycket värme skulle du inte tappa via en fot+vad om du inte hade några som helst kläder på den? Eller en arm?

Tänker man så inser man ju snabbt att det går att tjäna ganska mycket på att ha en mössa på skallen. (Även om man inte upplever att just huvudet känns kallt.)

Skulle inte heller förvåna mig att man faktiskt kan få uppemot 70% av värmeförluster den vägen om resten av kroppen är inbäddad i tjocka lager kläder medan huvudet får klara sig naket.

edit: Angående frågan - känns som allt sagts. Fukt är en väldigt stor faktor för många av oss, se till att vara torr och ha luft kring tårna. Räcker inte det - se till att vara varm om resten av kroppen, komma bort från marken om möjligt och prova elsulor. Mycket mer kan man nog inte göra.

Skulle inte heller förvåna mig att man faktiskt kan få uppemot 70% av värmeförluster den vägen om resten av kroppen är inbäddad i tjocka lager kläder medan huvudet får klara

Självklart. Det är ju enkel logik. Är du tillräckligt isolerad i övrigt så blir det 100%.
Och visst hade man valt en dunväst istället för mössa om man blev utslängd i kylan i kallingarna.

Att en mössa däremot verkar kunna skydda oss från att sänka kärntemperaturen blir jag mer övertygad om. Men då är alltså mekanismen en helt annan än att vi tappar värmen från knoppen.

Antingen förstår jag inte alls hur du menar eller så har du inte förstått att cirkulationen i skalpen inte stängs av när resten av hudcirkulationen minskar vid avkylning och låg ämnesomsättning/förbränning. Det blir förstås större värmeförluster från varmare hudytor än från kallare och en hög cirkulation kommer att göra att dessa vamare hudytor på skallen fungerar som kylfläns på liknande sätt som en bilkylare.

Thure

Jag förstår vad du menar i din beskrivning tidigare och vad "labtestet" säger. Jag har inte läst det du hänvisar till, referera gärna. Att jag förstår vad du menar är inte samma sak som att det är hela sanningen. De artiklar jag läst gav en annan delförklaring till varför man kan undvika att frysa genom att isolera huvudet. Förklaringen skulle enligt dem vara att nedkylning av huvudet fungerar som en signal för reglering av kroppens kärntemperatur. En illustrerande parallell är ju hur (samlingsnamnet) "dykreflexen" påverkar vår cirkulation.

Författarna jag nämnde ovan fann jag i litteraturförteckningen till artikeln "Festive medical myths" i British Medical Journal där man diskuterade just det här med värmeförluster via huvudet (från '08 dock). Jag påstår inte att jag har hela sanningen.

Haha du hitta länken om jag muttra i en annan tråd om!

Desutom kan man ofta använda sämre skor än kängor - t.o.m låga joggingskor när man är ute i barkmarksvandring i stark kyla och sen kör på sådana här när man sätter bas eller kör längre paus.

Tjänar man mycket prestanda på

Jag förstår vad du menar i din beskrivning tidigare och vad "labtestet" säger. Jag har inte läst det du hänvisar till, referera gärna. Att jag förstår vad du menar är inte samma sak som att det är hela sanningen. De artiklar jag läst gav en annan delförklaring till varför man kan undvika att frysa genom att isolera huvudet. Förklaringen skulle enligt dem vara att nedkylning av huvudet fungerar som en signal för reglering av kroppens kärntemperatur. En illustrerande parallell är ju hur (samlingsnamnet) "dykreflexen" påverkar vår cirkulation.

Författarna jag nämnde ovan fann jag i litteraturförteckningen till artikeln "Festive medical myths" i British Medical Journal där man diskuterade just det här med värmeförluster via huvudet (från '08 dock). Jag påstår inte att jag har hela sanningen.

OK det är alltid bättre när man har referenser att gå till. Plockade fram artikeln av Thea Pretorius m fl i J Appl Physiol 101: 669–675, 2006
De refererar till en artikel Hertzman AB. Regional differences in the basal and maximal rates of
blood flow in the skin. J Appl Physiol 1: 234–241, 1948. om regionala skillnader i hudcirkulationen alltså det som jag försökt förklara i mina tidigare inlägg.

Thea Pretorius har i artikeln ovan studerat nedsänkning av kropp respektive huvud i 17-gradigt vatten och finner att nedsänkning av huvudet inklusive ansiktet påverkar cirkulationen i huden totalt mer än nedsänkning av bara bakhuvudet. Under Theas betingelser är huvudets avkylande effekt mindre per hudyta än i tidigare experiment i 0-gradig luft men fortfarande större (10% av totala avkylningen) jämfört med hudytan av huvudet som är 7% av totala hudytan.

Jag tycker att Theas fynd är intressant, det är en annan effekt av att värma huvudet (egentligen mest ansiktet) än den enbart isolerande. Kul koppling till användandet av kapuschong med vindstrut. Samtidigt understryker det ytterligare att huvudbeklädnad ger varmare händer och fötter i varje fall om man inte har tidigare frostskador.

Thure

Thure Björck har en bra sammanfattning och slår hål på myten om att det skulle vara frågan om nån myt... 😉
Kanske kan man säga så här. När kroppen börjar kylas ner utan att det nödvändigtvis sker drastiskt så är de vitala organen som huvudet mer skyddat genom att " lilla vickevire och tummetott" får stå tillbaka tillsammans med fossingarna och annat som spretar ut och inte bedöms som vitala. De får bistå med värme till huvudet, allt enligt den uppbyggnad vi människor är.
Visst blir det svarta tår o fingrar som kanske måste amputeras men tack vare den sinnrika konstruktionen så överlever man.
Så att behålla värme på knoppen gynnar hela kroppen.

Har haft liknande problem som TS. Löste det genom extra isolering där ben och armar är som tunnast. Mat och att tömma blåsan är viktigt. Huvuddiskussionen tycker jag är löjlig. Jag upplever att cocosfett ger bra värme. Tror det handlar med om energiinnehåll över tid än om metabolisk termodynamik eller bara psyket. :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg