Varm om fötterna, hur?

Haha du hitta länken om jag muttra i en annan tråd om!

Desutom kan man ofta använda sämre skor än kängor - t.o.m låga joggingskor när man är ute i barkmarksvandring i stark kyla och sen kör på sådana här när man sätter bas eller kör längre paus.

Tjänar man mycket prestanda på

Exakt vad jag också tänkte. Fullständigt genialiskt egentligen. Är bara komforten acceptabel, så har man ju en ultimat kombo.

Ja men det är ju en självklarhet - man kan inte fuska tilldet med tunnare kläder på vissa delar utan lagrena skall byggas över hela kroppen.

1.Balacklava
2.Keps
3.Fetingmössa

Blåser det inte och så kör man ju me balacklavan som ihoprullad mössa på huvet när man går
Blåser det så kör man balaclavan i rånarläget och kepsen på
Rast/stillastående så fetingmössan

Annars eldar man för kråkorna fast alla andra rastplagg/skodon åkt på.

Har för egen del lite problem med kalla fötter även resten av kroppen är varm och go. Troligen dålig cirkulation men jag har aldrig förfrusit fötterna. Känns inte som mössa hjälper i mitt fall.

För många år sen upptäckte jag i slalombackarna att jag var dömd att frysa om fötterna tills jag efter ett par timmars åkning gick in i raststuga och knäppte upp pjäxorna. Kändes som att öppna större ventil med blod. Sen var jag varm om fötterna resten av dagen även om pjäxorna spändes på minst lika hårt igen.

mvh thomas

OK det är alltid bättre när man har referenser att gå till. Plockade fram artikeln av Thea Pretorius m fl i J Appl Physiol 101: 669–675, 2006
De refererar till en artikel Hertzman AB. Regional differences in the basal and maximal rates of
blood flow in the skin. J Appl Physiol 1: 234–241, 1948. om regionala skillnader i hudcirkulationen alltså det som jag försökt förklara i mina tidigare inlägg.

Thea Pretorius har i artikeln ovan studerat nedsänkning av kropp respektive huvud i 17-gradigt vatten och finner att nedsänkning av huvudet inklusive ansiktet påverkar cirkulationen i huden totalt mer än nedsänkning av bara bakhuvudet. Under Theas betingelser är huvudets avkylande effekt mindre per hudyta än i tidigare experiment i 0-gradig luft men fortfarande större (10% av totala avkylningen) jämfört med hudytan av huvudet som är 7% av totala hudytan.

Jag tycker att Theas fynd är intressant, det är en annan effekt av att värma huvudet (egentligen mest ansiktet) än den enbart isolerande. Kul koppling till användandet av kapuschong med vindstrut. Samtidigt understryker det ytterligare att huvudbeklädnad ger varmare händer och fötter i varje fall om man inte har tidigare frostskador.

Thure

Ja visst är det rätt spännande? Hittade även en nyare studie på samma spår, av Pretorious, från 2008:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18500046/?i=9&from=Pretorius T[au]

Undrar om en välriktad inhiberande injektion mot trigeminusnerven skulle kunna medföra byte till tunnare mössa/ansiktsskydd då? :~)

Det finns gott om forskning på området. Det jag hunnit läsa hittills är att det inte är Förlusten av värme från huvudet som gör att vi blir kalla utan mössa, utan att det är faktumet att huvudet är exponerat för kyla som gör att vi sänker vår kärntemperatur. Förenklat blir huvudet en receptor i sammanhanget och inte i sig något som ger abnorma värmeförluster,

Du borde läsa på lite om termodynamik. Kyla är avsaknad av värmeenergi.

Det finns alltså inget som "tar emot kyla" utan bara "förlorar värme".

Man tappar inte mer värme via huvudet än någon annan kroppsdel.

Jo, eftersom blodkärlen i huvudet inte kan dra ihop sig för att minska värmeförlusten (som de kan i övriga delar av kroppen). Kroppen har alltså inget system för att begå självmord (kyla ner hjärnan), däremot kan kroppen offra armar och ben om värmen inte räcker till.

Stycket du citerade var klart luddigt skrivet av mig, ser jag i efterhand. "Receptor" var menat som något som vid stimuli utlöser en reaktion. Att huvudet i en kall miljö blir som en on-knapp för en process som sänker vår temperatur. Precis som att ett slag (kylan) på knäsenan (huvudet) utlöser reflexen att vi sparkar till med benet.

Vad man kanske inte skall glömma

är att beteendet har störst betydelse för värmebalansen. Kan man öka ämnesomsättningen så blir det mycket viktigt. Huttring (ofriviliiga muskelryckningar) kan ungefär öka ämnesomsättningen 100% och viljemässig muskelaktivitet mångdubbelt mer.
I en situation där cirkulationen till armar och ben stryps minskar förstås förmåga till frivillig rörelse och troligen även huttring och det går snabbt utför med centrala temperaturen. Ännu värre om man blir medvetslös.

Thure

Har för egen del lite problem med kalla fötter även resten av kroppen är varm och go. Troligen dålig cirkulation men jag har aldrig förfrusit fötterna. Känns inte som mössa hjälper i mitt fall.

För många år sen upptäckte jag i slalombackarna att jag var dömd att frysa om fötterna tills jag efter ett par timmars åkning gick in i raststuga och knäppte upp pjäxorna. Kändes som att öppna större ventil med blod. Sen var jag varm om fötterna resten av dagen även om pjäxorna spändes på minst lika hårt igen.

mvh thomas

Det här med löst sittande skor är värt att utforska också. Var det inte så att skinnarmo förfrös handen pga dålig blodcirkulation? De flesta kängor sitter ju rätt tätt, medan många skodon för arktiskt klimat är lösa och luftiga. Luddor, mukluks och lappskor t ex.

Inlägget skrivet med mobil

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg