OK det är alltid bättre när man har referenser att gå till. Plockade fram artikeln av Thea Pretorius m fl i J Appl Physiol 101: 669–675, 2006
De refererar till en artikel Hertzman AB. Regional differences in the basal and maximal rates of
blood flow in the skin. J Appl Physiol 1: 234–241, 1948. om regionala skillnader i hudcirkulationen alltså det som jag försökt förklara i mina tidigare inlägg.
Thea Pretorius har i artikeln ovan studerat nedsänkning av kropp respektive huvud i 17-gradigt vatten och finner att nedsänkning av huvudet inklusive ansiktet påverkar cirkulationen i huden totalt mer än nedsänkning av bara bakhuvudet. Under Theas betingelser är huvudets avkylande effekt mindre per hudyta än i tidigare experiment i 0-gradig luft men fortfarande större (10% av totala avkylningen) jämfört med hudytan av huvudet som är 7% av totala hudytan.
Jag tycker att Theas fynd är intressant, det är en annan effekt av att värma huvudet (egentligen mest ansiktet) än den enbart isolerande. Kul koppling till användandet av kapuschong med vindstrut. Samtidigt understryker det ytterligare att huvudbeklädnad ger varmare händer och fötter i varje fall om man inte har tidigare frostskador.
Thure