@joanna @lightdan - jag kunde inte hålla med er mer.
Vi är experter på vad vi själva vill ha. Diskussionsunderlaget finns tillgängligt och vi debatterar om det är en trend bland nybörjare att utgå från en liten säckvolym eller ej.
Hade vi inte tyckt olika skulle vi leva i en slätstruken värld utan förnyelse och innovationer.
Detta är trots allt ett forum för diskussioner. Deal with it
Fair enough. Det framgick nog dåligt, men jag menade inte att det på något sätt skulle vara ointressant att diskutera detta. Tvärtom. Däremot, om syftet är att diskutera/debattera den ev förekomsten och isf tänkbara orsaker bakom en trend som innebär att nybörjare idag är mer inställda på att packa lättare/mindre än tidigare, då missar man målet ordentligt om man driver diskussionen enligt "så här bör en nybörjare packa/tänka/utrusta sig enligt mig", vilket ganska många inlägg genomsyrats av i den här tråden.
Jag vet inte om TS undran beskriver enskilda observationer, eller om det faktiskt existerar en sådan trend, men jag kan absolut tänka mig att det gör det. Om vi antar att så är fallet, att nybörjarvandraren idag är betydligt mer vikt- och volymmedveten, och angelägen att hålla ner packningen m a p dessa faktorer, är det såklart intressant att fråga sig varför. Jag tycker man gör klokast i att då söka de förklaringarna utan att lägga någon värdering i om det är rätt eller fel resonerat att göra så, men man tycker olika.
Om jag söker förklaringar till varför de som idag inleder sin vandringskarriär skulle vara mer brydd med ryggsäcksstorlek och packningsvikt än tidigare, landar jag i följande tankar:
1. Målgrupp. Kan vi ha sett ett skifte i vilka som rör sig på fjället? Jag tror man kan dra många paralleller med de förändringar som skett inom konditionsidrotter, där traditionella "snorsporter" blivit trendiga och lockar helt nya målgrupper. Kapitalstarka sådana, dessutom. Jag tror att vi har sett/ser liknande skifte i målgruppen också när det gäller fjällen och vandring.
2. Dagens utrustning och utbud. Det är bara att titta i den här tråden för att se att vissa erfarna vandrare kör på med utrustning som hängt med i många år och tycker det funkar jättebra. Den må inte vara den lättaste, man kanske inte har brytt sig om att vare sig lätta eller slimma sin packning - för man tycker det funkar bra. Andra har bytt ut, lättat, minskat och uppgraderat och har inte mycket kvar av den betydligt större och tyngre packning de började med. Om det är värt det eller inte är såklart upp till den enskilde att avgöra. Dagens nybörjare, däremot, kliver ju in på marknaden nu. Och nu ser det annorlunda ut. Nu finns alternativ som inte fanns förr. Nu blir det aktiva val att göra på ett annat sätt än tidigare. Och varför skulle inte nybörjaren inhämta information från den UL-rörelse som numera finns, och använda som en del i sin inköpsprocess?
3. Ändamål. Hör delvis ihop med målgrupp. Men faktum är att om barmarksfjällen tidigare var synonymt med vandring, finns det idag gott om nybörjare som går in med andra aktiviteter i sikte. Antingen huvudsakligen, eller som komplement. Jag som alltmer gått från vandring till löpning i fjällen har flera vänner som aldrig vandrat en meter i fjällen men som börjat upptäcka fjällvärlden genom just löpning. Cykling är också på frammarsch. Inte är det svårt att tänka sig att om en större andel nybörjare inte bara har vandring, utan även löpning/cykling/klättring i sikte, blir prioriteringen en annan - och vikt/volym/passform mm blir naturligt av högre prioritet.
För att summera är jag inte ett dugg överraskad över om dagens fjällnoviser är mer angelägna att satsa på lättare packning och mindre ryggsäckar än tidigare. Men råd m a p ryggsäcksstorlek känner inte heller jag är meningsfullt att försöka sig på så länge det handlar om en abstrakt genomsnittsnybörjare.