Varifrån kommer pytteryggsäckstrenden?

Tidens tecken

Det här sorgliga med fjällutrustningar som säljs helt kompletta, nästan i nyskick. Det börjar med gigantiska planer till boden och handla allt av rejäla grejor. Det kostar som en ekonomibiljett jordenrunt.
Utrustningen kan inte bäras ut ur boden i ett lyft och den ryms inte i ryggsäcken så det blir taxi hem med flera lösa plastpåsar.

Till träningsturen hemom rymms inte heller utrustningen i ryggsäcken men det är ju nära hemom, fasligt tungt och det går sakta och kort.

Det reses till fjällen med vandringsvännen, det är normalväder, d v s det regnar, med blöt utrustning tar man in någonstans och försöker torka utrustning och sig själv.

Man åker hem och sätter i en annons.....

De flesta av oss som fortsätter år efter år vi började med få och lånade pryttlar, hemom. Fjällen mjukstartades med erfarna vänner som rensat våra säckar före. Vintertid på pang och fjällstugor.

När vi hade skaffat mer pinaler bar det ut med vännerna hemom, till fjällen sommartid.
Det blev ett gift, men rätt skönt.

Varje sommar när man söker regnskydd i en friluftsbod hör man dem som handlar till den första stora fjällvandringen, aldrig har jag sett dem klara av att bära ut pryttlarna till bilen/taxien i ett lyft......

Men det är ju bra för begagnademarknaden...

En grymt krass men ack så sann betraktelse!!! Jag tycker det ligger i tiden i hela samhället: istället för att stegvis, eftertänksamt, effektivt och säkert bygga upp nåt så är tiden devis "här och nu" och "gå all in för det". För novisen som surfar runt på Outnorth, NK, Addnature, XXL mm så står det ju klart att man måste ha UL, GPS, solceller, GoreTex, multikök mm mm så inte undra på att armarna dignar och plånboken svälter på vägen hem. Det jag tycker är trist är att vandring blivit en "materialsport" numera. Jag har aldrig bekymrat mig över munstycket i multiköket, mitt Trangia har ett hål för bränslet på en tum! Min karta och kompass är inte urladdade trots 25 års användning ! Min 25 år gamla FJ jacka får lite extra vax på sig och regnar det för jävligt drar jag ponchon över både mig och rygga!! Nu är ni antingen förbannade på mig eller skrattar åt mig MEN grejen är att jag aldrig upprörs över bristen på UL eller multifuel eller GT, jag bara njuter av naturen utevistelsen motionen och rekreationen. Tro mig det finns ett jävligt njutbart Uteliv3.0 bortom alla prylar.....

Jag påstår inte att jag har rätt, eller att det passar alla, eller att du som läser skall göra som jag, jag vill säga att det passar mig och att du som är ny i detta behöver veta att det finns mer än EN sanning och du behöver finna ut vad som passar dig!!!
 
Jag har följt den här tråden med ökande fascination... :)

Varje individ skapar givetvis ett unikt värderum av ingångsdata som leder till en lösning, i ryggsäcksfrågan likväl som för övrig utrustning. Rätt för den individen, men det säger lite eller inget om vad som är rätt för en annan. Någon har kanske ett par befintliga/lånade ryggsäckar att välja bland och liten motivation/möjlighet att göra nyinköp. En annan vill köpa en säck men ta med i beräkningen att befintlig övrig utrustning kommer att bytas ut till mindre/lättare efter hand. När t o m erfarna vandrare har olika preferenser i fråga om prylars förekomst utanpå ryggsäcken, hur ska då en nybörjare kunna ha ett svar på vad som är rätt/fel i den frågan? Någon provar säckar i ett volymintervall, och kommer fram till att komfort och/eller pris skiljer sig såpass att det blir en tungt vägande faktor. Listan över hur såväl hårda som mjuka ingångsdata skiljer sig mellan individer, och därmed skapar olika lösningsrum, kan göras hur lång som helst.

Ja, ni ser vart jag vill komma. En nybörjare kan ha med sig tanken om att packa lätt/smått eller inte, men alla de ingångsvärden som resulterar i vad som är "rätt" säck är mångfalt fler än vikt/volym, och det enda som är säkert är att "rätt" säck - både vad gäller storlek och en rad andra specifikationer, inte kan avgöras av någon forumexpert utan kännedom om individen i fråga. Jag tycker att a och o i att ge råd som erfaren är 1) det är efterfrågat 2) man redogör för olika tankesätt som finns, inte felförklarar allt som inte är ens egna preferenser. Varför ska någon av oss bestämma om någon annan ska tycka att prylar utanpå ryggan är bra eller kasst? Kan vi inte lika gärna fråga oss varifrån denna trend att hela tiden ta till lite extra istället för att optimera efter behov kommer? Är inte det bästa vi kan göra att förmedla att det finns olika sätt att tänka, kanske motivera vår egen preferens, och sedan lämna beslutsrätten dit den hör hemma?

För egen del förundras jag mer över erfarna individers behov av att ventilera åsikter om hur nybörjare ska bete sig för att göra rätt, än över nybörjare som genom trial-and-error provar sig fram till hur de själva vill organisera och bära sin packning. Men jag tror jag hoppar över att starta en tråd på det ämnet. ;)

Väldigt bra sagt.
Jag är inte expert på andras behov, men gillar att spekulera.

Sedan reagerar jag våldsamt på när någon säger att ett visst sätt att packa är rätt. Det innebär ju att alla andra sätt är fel.

30 liter är rätt för någon och helt uppåt väggen fel för någon annan, precis som varje specifikt angiven volym om den inte utgår från att man vet utrustningens volym.

Att påstå att en viss specifik volym är rätt är ju som att säga att en combibil är rätt bil.
Den passar många, men för en del är en Toyota IQ bäst, och några behöver en 10 m2 varubil.
Olika behov har inte med rätt och fel att göra, utan just det individuella behovet.
Därför har jag reagerat kraftigt på påståendet att 60L passar bäst för en nybörjare.
Nybörjare är inte en homogen grupp med identiska behov, förutsättningar och mål.
 
Jag har följt den här tråden med ökande fascination... :)

Varje individ skapar givetvis ett unikt värderum av ingångsdata som leder till en lösning, i ryggsäcksfrågan likväl som för övrig utrustning. Rätt för den individen, men det säger lite eller inget om vad som är rätt för en annan. Någon har kanske ett par befintliga/lånade ryggsäckar att välja bland och liten motivation/möjlighet att göra nyinköp. En annan vill köpa en säck men ta med i beräkningen att befintlig övrig utrustning kommer att bytas ut till mindre/lättare efter hand. När t o m erfarna vandrare har olika preferenser i fråga om prylars förekomst utanpå ryggsäcken, hur ska då en nybörjare kunna ha ett svar på vad som är rätt/fel i den frågan? Någon provar säckar i ett volymintervall, och kommer fram till att komfort och/eller pris skiljer sig såpass att det blir en tungt vägande faktor. Listan över hur såväl hårda som mjuka ingångsdata skiljer sig mellan individer, och därmed skapar olika lösningsrum, kan göras hur lång som helst.

Ja, ni ser vart jag vill komma. En nybörjare kan ha med sig tanken om att packa lätt/smått eller inte, men alla de ingångsvärden som resulterar i vad som är "rätt" säck är mångfalt fler än vikt/volym, och det enda som är säkert är att "rätt" säck - både vad gäller storlek och en rad andra specifikationer, inte kan avgöras av någon forumexpert utan kännedom om individen i fråga. Jag tycker att a och o i att ge råd som erfaren är 1) det är efterfrågat 2) man redogör för olika tankesätt som finns, inte felförklarar allt som inte är ens egna preferenser. Varför ska någon av oss bestämma om någon annan ska tycka att prylar utanpå ryggan är bra eller kasst? Kan vi inte lika gärna fråga oss varifrån denna trend att hela tiden ta till lite extra istället för att optimera efter behov kommer? Är inte det bästa vi kan göra att förmedla att det finns olika sätt att tänka, kanske motivera vår egen preferens, och sedan lämna beslutsrätten dit den hör hemma?

För egen del förundras jag mer över erfarna individers behov av att ventilera åsikter om hur nybörjare ska bete sig för att göra rätt, än över nybörjare som genom trial-and-error provar sig fram till hur de själva vill organisera och bära sin packning. Men jag tror jag hoppar över att starta en tråd på det ämnet. ;)

Väldigt bra sagt.
Jag är inte expert på andras behov, men gillar att spekulera.
Som jag sagt, bästa sättet för TS att få konkreta svar är att fråga i de aktuella trådarna.

Sedan reagerar jag våldsamt på när någon säger att ett visst sätt att packa är rätt. Det innebär ju att alla andra sätt är fel.

30 liter är rätt för någon och helt uppåt väggen fel för någon annan, precis som varje specifikt angiven volym om den inte utgår från att man vet utrustningens volym.

Att påstå att en viss specifik volym är rätt är ju som att säga att en combibil är rätt bil.
Den passar många, men för en del är en Toyota IQ bäst, och några behöver en 10 m3 varubil.
Olika behov har inte med rätt och fel att göra, utan just det individuella behovet.
Därför har jag reagerat kraftigt på påståendet att 60L passar bäst för en nybörjare.
Nybörjare är inte en homogen grupp med identiska behov, förutsättningar och mål.
 
Varje individ skapar givetvis ett unikt värderum av ingångsdata som leder till en lösning, i ryggsäcksfrågan likväl som för övrig utrustning. Rätt för den individen, men det säger lite eller inget om vad som är rätt för en annan. Någon har kanske ett par befintliga/lånade ryggsäckar att välja bland och liten motivation/möjlighet att göra nyinköp. En annan vill köpa en säck men ta med i beräkningen att befintlig övrig utrustning kommer att bytas ut till mindre/lättare efter hand. När t o m erfarna vandrare har olika preferenser i fråga om prylars förekomst utanpå ryggsäcken, hur ska då en nybörjare kunna ha ett svar på vad som är rätt/fel i den frågan? Någon provar säckar i ett volymintervall, och kommer fram till att komfort och/eller pris skiljer sig såpass att det blir en tungt vägande faktor. Listan över hur såväl hårda som mjuka ingångsdata skiljer sig mellan individer, och därmed skapar olika lösningsrum, kan göras hur lång som helst.

Ja, ni ser vart jag vill komma. En nybörjare kan ha med sig tanken om att packa lätt/smått eller inte, men alla de ingångsvärden som resulterar i vad som är "rätt" säck är mångfalt fler än vikt/volym, och det enda som är säkert är att "rätt" säck - både vad gäller storlek och en rad andra specifikationer, inte kan avgöras av någon forumexpert utan kännedom om individen i fråga. Jag tycker att a och o i att ge råd som erfaren är 1) det är efterfrågat 2) man redogör för olika tankesätt som finns, inte felförklarar allt som inte är ens egna preferenser. Varför ska någon av oss bestämma om någon annan ska tycka att prylar utanpå ryggan är bra eller kasst? Kan vi inte lika gärna fråga oss varifrån denna trend att hela tiden ta till lite extra istället för att optimera efter behov kommer? Är inte det bästa vi kan göra att förmedla att det finns olika sätt att tänka, kanske motivera vår egen preferens, och sedan lämna beslutsrätten dit den hör hemma?

För egen del förundras jag mer över erfarna individers behov av att ventilera åsikter om hur nybörjare ska bete sig för att göra rätt, än över nybörjare som genom trial-and-error provar sig fram till hur de själva vill organisera och bära sin packning. Men jag tror jag hoppar över att starta en tråd på det ämnet. ;)

Väldigt diplomatiskt sagt.

Vi är experter på vad vi själva vill ha. Diskussionsunderlaget finns tillgängligt och vi debatterar om det är en trend bland nybörjare att utgå från en liten säckvolym eller ej.

Hade vi inte tyckt olika skulle vi leva i en slätstruken värld utan förnyelse och innovationer.

Detta är trots allt ett forum för diskussioner. Deal with it :)
 
(...) Det måste vara betydligt vettigare att rekommendera en nybörjare att börja med en säck på 50-60 liter än att rekommendera dem att börja med en säck på 25-30 liter. (...)
Jag tycker det enda vettiga är att inte rekommendera något alls.
Att rekommendera en viss ryggsäcksvolym till en abstrakt "nybörjare" vore väl lika "ovettigt", som att välja skor åt densamma. Tråden är ju en utmärkt illustration av hur olika utfallet kan bli för olika personer och omständigheter.

Mitt enda "råd" om jag blev tillfrågad vore i så fall att - om möjligt - inte skaffa ryggsäck före dess innehåll, alt. provpacka, om man redan råkar äga en. Samt att prova ryggsäcken noga med full last, för dess volym är långtifrån dess viktigaste egenskap.

Däremot tror jag visst, att en genomsnittligt intelligent nybörjare (och inte bara en sådan) har nytta av att läsa om hur ett antal, sinsemellan mycket olika, utelufsare tänkt kring frågan, och vilka konkreta erfarenheter - inkl. rena tabbar - de gjort.
Det ersätter ju inte den egna beslutsprocessen, men kan hjälpa till genom att lyfta fram aspekter, som man kanske inte automatiskt tänker på som nybörjare.

Därmed ser jag inte en forumtråd som denna som meningslös, men dess syfte kan ju inte vara att övertyga varandra om "bästa" packningssättet, eller utfärda generella recept på "bästa" ryggsäcksvolym.

EDIT: ser först nu vad Kaktusen skrivit, och det är ju precis det jag vill komma åt.
Fast Kaktusen gör det bättre :)
 
Har det inte lite med trenden att vi tränar mer bland annat uthållighetssporter. Man vill röra sig snabbare utan att ta ut sig helt. Genom att sänka komforten kan man välja lättare material och mindre storlekar. Det man ska tänka på är att man även sänker marginalerna. Om något går åt skogen när man är ute med ett Terra Nova Solar Photon II har man inte samma möjligheter som om man sitter där med ett Keron 4. Keron 4 är i sammanhanget ett slott.

Väljer man mellan dessa extremer av tält är det givet att man inte behöver 80L+ med ett tält som är stort som en termos packad och lika givet är det att man inte får plats med all utrustning i en 30L om tältet nästa slukar all den volymen.

Själv har jag båda alternativen och det mesta där emellan. Jag kan välja den utrustning som jag känner för just för tillfället. Är det en 4 dagars löptur i sarek eller 4 veckors vandring i samma område så är det aktiviteten som styr vilken säck/utrustning som jag tar med mig.

För förstagångsvandraren som ändå har sovsäck och liggunderlag liggandes så är troligtvis en 65-80 liters ryggsäck det naturliga valet. När man sen köper en dunsovsäck och ett NeoAir eller motsvarande samt skippar alla bomullsT-shirt och bra att ha saker så kryper behovet av stor volym...

Hoppas jag inte är för långt från TS fråga...
 
Jag tycker det enda vettiga är att inte rekommendera något alls.

Det må så vara, men OM man nu ska rekommendera tycker jag det är bättre att rekommendera en lite för stor säck än en lite för liten. Utöver de tidigare nämnda skälen har vi ju problemet att OM nybörjaren aldrig får ihop en packning som får plats i den där 30-literssäcken så kommer nybörjaren att tycka "det är omöjligt" och antagligen aldrig komma ut på vandring.

Jag tycker det är viktigt att nybörjare får börja med en genomsnittlig utrustning (och 30-liters utrustning för en helgtur är jag rätt tveksam till att kalla genomsnittlig) för att sen utveckla sig själv i valfri riktning (det finns ju här på forumet både de som inte klarar sig utan gjutjärnspannan och de som tycker att 3 för 3 är för tungt). Börjar man i ena änden så är det lätt att man tröttnar, men antagligen är det därifrån trenden kommer: Vissa människor vill börja med "det bästa/värsta" redan från början.
 
Jag tycker det enda vettiga är att inte rekommendera något alls.
Att rekommendera en viss ryggsäcksvolym till en abstrakt "nybörjare" vore väl lika "ovettigt", som att välja skor åt densamma. Tråden är ju en utmärkt illustration av hur olika utfallet kan bli för olika personer och omständigheter.

Mitt enda "råd" om jag blev tillfrågad vore i så fall att - om möjligt - inte skaffa ryggsäck före dess innehåll, alt. provpacka, om man redan råkar äga en. Samt att prova ryggsäcken noga med full last, för dess volym är långtifrån dess viktigaste egenskap.

Däremot tror jag visst, att en genomsnittligt intelligent nybörjare (och inte bara en sådan) har nytta av att läsa om hur ett antal, sinsemellan mycket olika, utelufsare tänkt kring frågan, och vilka konkreta erfarenheter - inkl. rena tabbar - de gjort.
Det ersätter ju inte den egna beslutsprocessen, men kan hjälpa till genom att lyfta fram aspekter, som man kanske inte automatiskt tänker på som nybörjare.

Därmed ser jag inte en forumtråd som denna som meningslös, men dess syfte kan ju inte vara att övertyga varandra om "bästa" packningssättet, eller utfärda generella recept på "bästa" ryggsäcksvolym.

EDIT: ser först nu vad Kaktusen skrivit, och det är ju precis det jag vill komma åt.
Fast Kaktusen gör det bättre :)

Ordentliga råd kan man ju ge när man har ett antal specifika fakta, nybörjare är ju definitivt inte nog.

Det som skiljer nybörjare och erfarna är ju inte främst förmåga till kritiskt tänkande, men vetskapen om vad man trivs med. Vill jag köpa en ny ryggsäck har jag betydligt lättare att hitta rätt för jag vet vad jag vill ha av bärsystem, fickor, storlek och andra detaljer.
Risken för bomköp blir därmed något mindre och testtid i butik otroligt mycket kortare.
Nybörjare är väl dock lika smarta som erfarna, men har lättare att fastna för kategoriska uttalanden av typen Denna storlek på säck är bäst, därför gäller det att vara lite nyanserad.
 
Återigen börja inte med ryggsäcken börja med innehållet. Medan man lär sig krypa i närterrängen så låna, gå på loppis, men framförallt pröva att bruka.
go tur
 
För förstagångsvandraren som ändå har sovsäck och liggunderlag liggandes så är troligtvis en 65-80 liters ryggsäck det naturliga valet. När man sen köper en dunsovsäck och ett NeoAir eller motsvarande samt skippar alla bomullsT-shirt och bra att ha saker så kryper behovet av stor volym...

Hoppas jag inte är för långt från TS fråga...

Kloka ord. Alla har vi varit nybörjare, och vi måste själva skaffa oss den erfarenhet av utrustning där volym, vikt, pris, säkerhet och bekvämlighet inte nödvändigtvis följs åt;). Själv startade jag min fjällvandringsbana som student så knapp budget gällde. Man fick ta vad man hade så gummistövlar, 70 liters ramryggsäck, jeans, fibersovsäck, 10mm cellplastunderlag, lånat tält var det som gällde. När sedan intresset mognat och budgeten bllir lite rymligare har jag förbättrat och kompletterat utrustningen efter egen erfarenhet, men inte enbart utifrån att minimera vikt.
Fjällvärlden (eller för den delen även andra områden) kan vara en utmaning (i västa fall skrämmande) i dåligt väder, inte minst för någon som är ovan vid den situationen. Jag tror alla behöver bygga den erfarenheten och hitta sin egen komfortzon, dvs vad är rätt utrustning för mig.
Nu när mina barn är vuxna hänger med på vandringarna har jag kunnat förmedla den erfarenhet jag själv skaffat mig när det gäller utrustning generellt. Däremot vad gäller personliga prylar och kläder har jag låtit dem skaffa egen erfarenhet för det som är rätt för mig är inte nödvändigtvis rätt för dem.

Vad gäller ryggsäck anser jag att 60-75 liter för en veckovandring är ett ganska bra första val, då det inte tvingar nybörjaren att skaffa dyra prylar (som avancerade dunsovsäckar, liggunderlag etc) innan man känner sitt eget intresse eller förmåga. Själv är jag dessutom över 190cm och då fallar ganska många mindre ryggsäckar bort, att bära 10+ kg i en säck där avbärarbältet sitter mitt på magen är inte aktuellt.
 
Återigen börja inte med ryggsäcken börja med innehållet.
go tur

Vilket innehåll då? Menar du att man ska börja med en ryggsäck för den där lördagsturen i skogen när man tänkt grilla lite korv. Sen när man köper en sovsäck och kök och tänker övernatta så ska man köpa en ny ryggsäck och sen när man börjar fundera på att ge sig ut på veckovandringar så köper man en till?

Jag är övertygad om att för 98% av de friluftsintresserade så byggs utrustningen upp efter hand, att då behöva byta ryggsäck flera gånger på grund av att utrustningen växer har jag svårt att se hur det kan vara positivt. Bättre då att skaffa en ryggsäck som går att växa i.
 
Jag tycker helt klart att det finns ett värde i att ha en kompakt utrustning och då också en så liten ryggsäck som möjligt (utan att sömmar spricker och prylar kläms sönder förstås). Enklare transport till och från aktiviteten, och man blir smidigare i bökig terräng om vikten är centrerad nära kroppen. Man blir ju också sugen att slänga i för mycket "bra att ha-prylar" om det finns gott om utrymme, och de kilona ångrar jag oftast sen när jag är ute.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Varifrån kommer alla dessa baybybärstolar??? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg