Jag var mycket ute förr och har nu tagit upp vandringen igen men då jag kör mycket MC runtom i Europa så har jag också tagit med mig vanorna av att kunna ha med mig bekvämligheter när jag ligger ute i skogen.
Framförallt hemma i Svedala så vill jag kunna hugga ved, jag har med mig 2 dl tändvätska för att jag är less på att tjafsa med blöt ved när jag ska starta upp en eld. Jag har med mig en kudde för att jag gillar att ligga högt och en trebenspall för att jag vill sitta normalt och därutöver en -1 sovsäck som funkar bra ner till -7 för mig och blir det kallare så klarar jag mig ner till -20 om jag drar min +9 sovsäck utanpå frostsäcken.
Jag har testat skumplastunderlägg och självuppblåsbara liggunderlag men jag får träsmak av allt oavsett namn eller kvalité och sover därför på en luftmadrass med sju spikraka kanaler som jag köpte för en 70 lapp i en engelsk nätbutik. Jag har med mig en picnicfilt med fleece på ena sidan och polyester på andra sidan för att det blir skönare i tältet som för övrigt är ett enlagers Rocktrail från Lidl med en vikt på 1,4 kg till det facila priset av 159 riksdaler när det begav sig för 2 år sedan.
Jag lagar mat på ett Primus Technotrail kit numera som jag kom över för 300 spänn. Innan körde jag med en Trangiakastrull, gas och brännare från Biltema. För övrigt släpar jag med mig en 1.85x2 meter presenning från samma ställe som jag spänner över tältet vid regn. Är det under -10 tillkommer det även ett värmeåterreflekterande liggunderlag.
Jag har kaffe, socker, havregryn, pasta, chilicon carne, buljong, salt, peppar, diskmedel, disksvamp, toapapper, tändstickor, pannlampa, nattbelysning, schweizisk armekniv, samekniv, linnehandduk och soppor samt frugans specialbröd med pumpafrön och solrosfrön, IKEA choklad i matpåsen, vattenreningspump, egenkomponerad första hjälpen och två vattensäckar på 1,5 + 2 liter styck då jag dricker mycket när jag vandrar. Spelar ingen roll vilken fysisk aktivitet jag gör så behöver jag dricka mycket och kan inte snåla på vatten av vikt eller volymskäl.
I bärremmen fram hänger en laminerad karta, kompass samt 8 karbinhakar på ena sidan och en halvlitersplunta på andra sidan med rätt innehåll för att jag somnar bättre då.
I en vattentät påse ligger det även ett längdskidställ, en Fristads windstopper fleece, 2 par yllestrumpor, 2 par kalsonger, microfleece, tunn vindjacka stor som en tennisboll och en kortärmad undertröja samt ytterligare ett underställ för ombyte.
30 meter paracord och 20 meter 350 kilos rep åker med av bara farten då man aldrig kan ha för mycket lina när branterna visar sig.
Jag kan vara ute en dag med packningen och fyller jag bara på maten var 5e dag kan jag i princip vara ute hur länge som helst och året runt ner till -20.
Ger jag mig ut vill jag ha det bekvämt, bo bekvämt och sova bekvämt.
Jag vill kunna klä av mig om jag blir varm och klä på mig om det blir kallt. Är man i Skåne så blåser det och är fuktigt och då vill jag vara varm när jag sitter ibland utan eld och är jag i Jämtland när det är -15 är det jämförbart.
Skulle jag välja bort något av utrustningen så känner jag att det skulle jag inte alls göra utan har väldigt svårt att se vad jag personligen skulle göra avkall på för att få ner vikt och volym.
Så i min värld är pytteryggsäckar väldigt långt borta.
(Duffelbagen har jag på hojen, annars nedanstående Helsport Langåsen 70 L)