Varifrån kommer pytteryggsäckstrenden?

Men jag vill inte ha en 60L säck för att du inte får plats med din packning i min säck!
Fjällturer och skogsturer är inte en demokrati där alla måste ha lika utrustning, utan alla har en individuellt anpassad packning med utrustning man älskar, utrustning som fungerar bra och vanligtvis några prylar man vill förbättra.
Jag vill inte byta min utrustning mot din eller någon annans, inte för att jag tror att min är bättre (eller för den delen sämre) men för att den är anpassad för mig.

Det finns väl helt enkelt ingen perfekt ryggsäcksstorlek för alla, men alla har en ryggsäckstorlek som är perfekt.

Väl talat! 😊
 
Jag var mycket ute förr och har nu tagit upp vandringen igen men då jag kör mycket MC runtom i Europa så har jag också tagit med mig vanorna av att kunna ha med mig bekvämligheter när jag ligger ute i skogen.
Framförallt hemma i Svedala så vill jag kunna hugga ved, jag har med mig 2 dl tändvätska för att jag är less på att tjafsa med blöt ved när jag ska starta upp en eld. Jag har med mig en kudde för att jag gillar att ligga högt och en trebenspall för att jag vill sitta normalt och därutöver en -1 sovsäck som funkar bra ner till -7 för mig och blir det kallare så klarar jag mig ner till -20 om jag drar min +9 sovsäck utanpå frostsäcken.

Jag har testat skumplastunderlägg och självuppblåsbara liggunderlag men jag får träsmak av allt oavsett namn eller kvalité och sover därför på en luftmadrass med sju spikraka kanaler som jag köpte för en 70 lapp i en engelsk nätbutik. Jag har med mig en picnicfilt med fleece på ena sidan och polyester på andra sidan för att det blir skönare i tältet som för övrigt är ett enlagers Rocktrail från Lidl med en vikt på 1,4 kg till det facila priset av 159 riksdaler när det begav sig för 2 år sedan.
Jag lagar mat på ett Primus Technotrail kit numera som jag kom över för 300 spänn. Innan körde jag med en Trangiakastrull, gas och brännare från Biltema. För övrigt släpar jag med mig en 1.85x2 meter presenning från samma ställe som jag spänner över tältet vid regn. Är det under -10 tillkommer det även ett värmeåterreflekterande liggunderlag.

Jag har kaffe, socker, havregryn, pasta, chilicon carne, buljong, salt, peppar, diskmedel, disksvamp, toapapper, tändstickor, pannlampa, nattbelysning, schweizisk armekniv, samekniv, linnehandduk och soppor samt frugans specialbröd med pumpafrön och solrosfrön, IKEA choklad i matpåsen, vattenreningspump, egenkomponerad första hjälpen och två vattensäckar på 1,5 + 2 liter styck då jag dricker mycket när jag vandrar. Spelar ingen roll vilken fysisk aktivitet jag gör så behöver jag dricka mycket och kan inte snåla på vatten av vikt eller volymskäl.
I bärremmen fram hänger en laminerad karta, kompass samt 8 karbinhakar på ena sidan och en halvlitersplunta på andra sidan med rätt innehåll för att jag somnar bättre då.

I en vattentät påse ligger det även ett längdskidställ, en Fristads windstopper fleece, 2 par yllestrumpor, 2 par kalsonger, microfleece, tunn vindjacka stor som en tennisboll och en kortärmad undertröja samt ytterligare ett underställ för ombyte.
30 meter paracord och 20 meter 350 kilos rep åker med av bara farten då man aldrig kan ha för mycket lina när branterna visar sig.

Jag kan vara ute en dag med packningen och fyller jag bara på maten var 5e dag kan jag i princip vara ute hur länge som helst och året runt ner till -20.
Ger jag mig ut vill jag ha det bekvämt, bo bekvämt och sova bekvämt.
Jag vill kunna klä av mig om jag blir varm och klä på mig om det blir kallt. Är man i Skåne så blåser det och är fuktigt och då vill jag vara varm när jag sitter ibland utan eld och är jag i Jämtland när det är -15 är det jämförbart.


Skulle jag välja bort något av utrustningen så känner jag att det skulle jag inte alls göra utan har väldigt svårt att se vad jag personligen skulle göra avkall på för att få ner vikt och volym.

Så i min värld är pytteryggsäckar väldigt långt borta.

(Duffelbagen har jag på hojen, annars nedanstående Helsport Langåsen 70 L)

Till omkring 90-95% har jag utrustning med samma funktion, men med några få detaljer lämnade hemma, ett antal saker som fungerar till två eller flera uppgifter och så lätta alternativ som möjligt har jag en sommarutrustning med 7 dagars mat på drygt 35 liter och vinterutrustningen går upp ca 10-15 liter i volym.

Då är jag varm, torr, mätt, trygg, sover bekvämt på 6cm tjock madrass, kan orientera mig och kan göra allt du gör.
Att packa lätt eller ultralätt handlar ju om tänka utanför den traditionella boxen, inte att lida sig igenom dagarna med otillräcklig utrustning.
 
Men jag vill inte ha en 60L säck för att du inte får plats med din packning i min säck!
Men tråden handlar ju inte om dig, den handlar inte om mig heller, den handlar om "nybörjare alternativt folk som tänkt sig bo ute veritabelt i åratal".

Och det jag försöker få fram är att trots att ni är några i tråden som är experter på att klämma ner er packning i minimala ryggsäckar så kan det knappast vara det optimala för en nybörjare.

Eftersom jag är ledare för äventyrarscouter (12-14 år) så ser jag nåt dussin "nybörjare" varje höst (när vi får nya första-åringar). De scouterna har i de flesta fall aldrig varit på en vandring där de burit all packning själva. Som upptäckarscouter (10-11 år) så bör de oftast bara sin personliga packning, kök, tält, mat etc transporterar ledarna. Och det kan jag säga att jag har aldrig nånsin under mina 20 år som äventyrarledare varit med om att nån scout haft för stor ryggsäck. Däremot är det väldigt vanligt att de har för liten eller för fullpackad ryggsäck när de kommer till samlingen så mat (i ICA-kassar) och gemensam utrustning (vindskydd, såg, yxa, kök) hängs på utsidan.
 
Och som jag också sagt upprepade gånger, jag är inte för att ha en allt för liten ryggsäck. Dina scouter har uppenbarligen ett problem där, gissningsvis för att de inte köpt nya säckar när packningen blivit större.
Däremot är jag mot att ha en jättesäck med en liten packning, vilket jag anser vara lika obekvämt och jobbigt som en för liten säck, då ryggsäckar bara kan komprimeras till en viss gräns och det krävs lika mycket arbete för att få en säck balanserad när man är nära minimivolymen som det är att få det om man har en för liten säck och spänner fast saker på utsidan.

TS grundfråga beror väl gissningsvis på två saker, en ökande trend med lättviktspackning, vilket medför mindre totalvolym på packningen, även om en eller två prylar kanske är större än motsvarande traditionella prylar är resten 20-30 prylar samma eller mindre volym.
Detta är ju inte en åsikt utan det handlar om enkel grundskolenivå kunskap i matematik och fysikaliska lagar.
Den andra faktorn är internett, nybörjare är mer pålästa och har en åsikt om vad de vill ha och vad som är möjligt, vilket kan vara både positivt och negativt.
Positivt med en lätt, smidig och funktionell packning från början, det sparar miljö, dåliga upplevelser och pengar.
Negativt om de vart ute på amerikanska forum och tror att SUL eller XUL är en perfekt plats för nybörjaren att starta.
 
Jag uppfattar det inte som att TS skriver om folk som har liten packning, jag uppfattar det som att TS skriver om folk som vill FÅ en liten packning. De utgår från en ryggsäcksstorlek och säger "tipsa mig om grejer så jag får ner packningen i den här säcken".

Men om man inte vet hur stor ens packning blir så är det väl bättre att ha en lite för stor ryggsäck än en lite för liten? OBS! Lite för stor. Jag pratar inte om 120-liters säck för en helgtur.

Det måste vara betydligt vettigare att rekommendera en nybörjare att börja med en säck på 50-60 liter än att rekommendera dem att börja med en säck på 25-30 liter. Sen OM man märker att man aldrig utnyttjar utrymmet kanske man kan kan byta ner sig lite i storlek.

Dock har jag svårt att hitta små säckar med vettigt bärsystem, små säckar tenderar att vara korta och då funkar inte toppstramarna som jag vill. Jag vill ha en säck som har en "ram" (eller skenor) som går från avbärarbältet och upp ÖVER mina axlar för att toppstramarna ska fungera.
 
Men tråden handlar ju inte om dig, den handlar inte om mig heller, den handlar om "nybörjare alternativt folk som tänkt sig bo ute veritabelt i åratal".

Helt riktigt, det handlar inte om din eller min packning, det är bara exempel.
För att helt utesluta våra respektive packningar, låt oss ta exemplen matematiskt.
Om en nybörjare och en erfaren vandrare båda har en likadan utrustning med x liter volym, så anser jag att både nybörjaren och den erfarna, då de utsätts för samma krafter, hävstänger etc rent fysikaliskt har den bäst optimerade säcken om säckens volym är ca x liter.

Vad får nybörjaren för fördel av att ha en säck som är på 2x liter?

Kanske några sliter med att packa ner med samma volym i fält, men det handlar väl enligt min erfarenhet mer om ordningssinne och organisationsförmåga än om turerfarenhet.
Är man van att hålla ordning hemma håller man ordning i fält.
Tonåriga scouter som kommer ut med en packning packad av mamma sliter nog desto mera, men det är ju en helt annan sak.
 
Om en nybörjare och en erfaren vandrare båda har en likadan utrustning med x liter volym, så anser jag att både nybörjaren och den erfarna, då de utsätts för samma krafter, hävstänger etc rent fysikaliskt har den bäst optimerade säcken om säckens volym är ca x liter.

Vad får nybörjaren för fördel av att ha en säck som är på 2x liter?

Vad får nybörjaren för nackdeln av att ha en säck som är 1,2x liter? D.v.s. 20% överstorlek. Enligt mig så ger det lite marginal och gör säcken flexiblare. Rätt vad det är måste man kanske byte ut nåt i utrustningen vilket gör att den tar större plats, och då är det ju dumt att behöva byta ryggsäck.

Och som jag sa, jag har svårt att hitta 30-liters säckar som har ett bärsystem som fungerar för mig. Spelar ingen roll om packningen bara väger 5 kilo, jag tycker det är obekvämt att bära med ett dåligt bärsystem. Då är det ju helt klart bättre med en säck på 1,5x liter med bra bärsystem än än säck på x liter med dåligt bärsystem. Det är klart att det bästa vore en säck på x liter med bra bärsystem, men jag har inte hittat nån sån säck. Ännu.

Sen har du ju vänt på hela frågan, det handlade ju inte om folk som har en packning på x liter utan om folk som har en SÄCK på x liter och sen försöker få ner packningen i den säcken.
 
Vad får nybörjaren för nackdeln av att ha en säck som är 1,2x liter? D.v.s. 20% överstorlek. Enligt mig så ger det lite marginal och gör säcken flexiblare. Rätt vad det är måste man kanske byte ut nåt i utrustningen vilket gör att den tar större plats, och då är det ju dumt att behöva byta ryggsäck.

Och som jag sa, jag har svårt att hitta 30-liters säckar som har ett bärsystem som fungerar för mig. Spelar ingen roll om packningen bara väger 5 kilo, jag tycker det är obekvämt att bära med ett dåligt bärsystem. Då är det ju helt klart bättre med en säck på 1,5x liter med bra bärsystem än än säck på x liter med dåligt bärsystem. Det är klart att det bästa vore en säck på x liter med bra bärsystem, men jag har inte hittat nån sån säck. Ännu.

Sen har du ju vänt på hela frågan, det handlade ju inte om folk som har en packning på x liter utan om folk som har en SÄCK på x liter och sen försöker få ner packningen i den säcken.

En överstorlek på 20% är helt ok, men du drar in 60L packning som någon guldstandard gång på gång. 30L + 20% är 36L, inte 60.

Att ta en större ryggsäck för att få ett bättre bärsystem är ett brukbart argument för enskilda personer, men har heller inget med TS frågeställning att göra.

Så är väl frågeställningen att folk vill skaffa en viss storlek på säck och anpassa övrig packning efter det.
Om man redan äger en säck är det väl inte så konstigt om man vill ha plats för packningen i den, märkligt blir det först när någon går in i en butik och frågar efter en x L säck och utrustning som får plats i den.
 
Nej, jag har nämnt 60 liter eftersom det är vad MIN säck rymmer. Annars har jag väl (hoppas jag) nämnt 50-60 som ett lämpligt intervall. Jag tror t.o.m. att jag ett par gånger nämnt 40-60 kontra 25-30? 50-60 liter är nämligen vad som brukar vara lagom för de flesta nybörjarscouter, som inte lägger flera tusen på att köpa superkompakt utrustning.
 
Varifrån kommer behovet att vara expert på andra människors behov?

Jag har följt den här tråden med ökande fascination... :)

Varje individ skapar givetvis ett unikt värderum av ingångsdata som leder till en lösning, i ryggsäcksfrågan likväl som för övrig utrustning. Rätt för den individen, men det säger lite eller inget om vad som är rätt för en annan. Någon har kanske ett par befintliga/lånade ryggsäckar att välja bland och liten motivation/möjlighet att göra nyinköp. En annan vill köpa en säck men ta med i beräkningen att befintlig övrig utrustning kommer att bytas ut till mindre/lättare efter hand. När t o m erfarna vandrare har olika preferenser i fråga om prylars förekomst utanpå ryggsäcken, hur ska då en nybörjare kunna ha ett svar på vad som är rätt/fel i den frågan? Någon provar säckar i ett volymintervall, och kommer fram till att komfort och/eller pris skiljer sig såpass att det blir en tungt vägande faktor. Listan över hur såväl hårda som mjuka ingångsdata skiljer sig mellan individer, och därmed skapar olika lösningsrum, kan göras hur lång som helst.

Ja, ni ser vart jag vill komma. En nybörjare kan ha med sig tanken om att packa lätt/smått eller inte, men alla de ingångsvärden som resulterar i vad som är "rätt" säck är mångfalt fler än vikt/volym, och det enda som är säkert är att "rätt" säck - både vad gäller storlek och en rad andra specifikationer, inte kan avgöras av någon forumexpert utan kännedom om individen i fråga. Jag tycker att a och o i att ge råd som erfaren är 1) det är efterfrågat 2) man redogör för olika tankesätt som finns, inte felförklarar allt som inte är ens egna preferenser. Varför ska någon av oss bestämma om någon annan ska tycka att prylar utanpå ryggan är bra eller kasst? Kan vi inte lika gärna fråga oss varifrån denna trend att hela tiden ta till lite extra istället för att optimera efter behov kommer? Är inte det bästa vi kan göra att förmedla att det finns olika sätt att tänka, kanske motivera vår egen preferens, och sedan lämna beslutsrätten dit den hör hemma?

För egen del förundras jag mer över erfarna individers behov av att ventilera åsikter om hur nybörjare ska bete sig för att göra rätt, än över nybörjare som genom trial-and-error provar sig fram till hur de själva vill organisera och bära sin packning. Men jag tror jag hoppar över att starta en tråd på det ämnet. ;)
 
Nej, jag har nämnt 60 liter eftersom det är vad MIN säck rymmer. Annars har jag väl (hoppas jag) nämnt 50-60 som ett lämpligt intervall. Jag tror t.o.m. att jag ett par gånger nämnt 40-60 kontra 25-30? 50-60 liter är nämligen vad som brukar vara lagom för de flesta nybörjarscouter, som inte lägger flera tusen på att köpa superkompakt utrustning.

Så egentligen har vi en enighet med ryggsäcksstorlek dimensionerad i stort sett efter en veckopackning, korta turer ger total packvolym i storleksordningen 60-80% av säckens totalvolym .
Att lägga in en vanlig volym för scouter med liten budget så kanske det hamnar på runt 60 L, om det är någon med budget som vill köpa sig in i UL-vandring blir nödvändig säckvolym mindre.
Dessutom är den senare gruppen mer relevant i sammanhanget, eftersom det är den gruppen TS funderar på i sitt orginalinlägg, oavsett om de köper säcken eller packningen först.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Varifrån kommer alla dessa baybybärstolar??? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg