Lång tråd detta. Först den där trenden, finns den? TS hänvisar till ett tiotal trådar, men länkar inte till någon. Jag har inte sett dem. Min erfarenhet är att nybörjare gör alla möjliga felbedömningar (fel= de korrigerar senare) och, som jag tidigare sagt, jag har sett betydligt fler exempel på överskattningar av behoven, när det gäller ryggsäcksvolym, mängden kläder och diverse annan utrustning. Det väcker uppseende när jag talar om att jag inte har någon handduk, tvättar jag mig aldrig? Det är inte säkert att folk förstår när jag förklarar att man
torkar ändå. Där handlar det för övrigt om skrymme, ty det är väl högst 2 hg jag sparar på att inte ta med någon.
Vill man veta hur trenderna ser ut tror jag det enklaste är att gå in i närmsta friluftsbutik och titta vad de har på väggarna, och fråga personalen vad folk efterfrågar.
Jag råder aldrig någon; jag talar om vad jag själv gör, och ibland vad andra, mer ekonomiska packare, gör. Sen gör nog folk som de tänkt ändå.
Jag är imponerad att Joanna kan få ner 14 dagars mat i en Exos 34, men hon har ju förklarat en del av sina trick. Tyvärr tror jag inte jag kan använda dem, utom möjligen i fjällen, eftersom jag ändå provianterar.
Då kan det se ut såhär:
http://www.huthyfs.com/pyr12gal/images/page43.html
Jag har precis burit ut varorna i en korg och kört ned dem i säcken, men inte packat om maten - det väntade jag nog med till lägret.
TS talar i urinlägget om pyttekök och rejälare doningar om man verkligen vill laga mat. Men vad kan man egentligen göra på en tur på mer än en dag?
Jag är inte förtjust i att laga mat ens hemma,
men:
1) Jag brygger kaffe - på turen får det bli pulverkaffe
2) Hemma tar jag helfet fil eller yoghurt, på fältet får det bli torrmjölk (gärna dock den feta Nido)
Däremot har jag i båda fallen nötter och fröer till.
3) Till dagens huvudmål kokar jag bönor eller linser - på fältet kan det av detta bara bli röda linser.
Kött? Ja, laxfile ibland, casseler ibland, inget av detta är möjligt på tur.
4) Jag äter två ägg varje dag, också uteslutet på tur.
5) Jag älskar ost och smör - ej nödvändigtvis på bröd. Men det kan jag inte bära med, åtm. inte på kontinentala turer.
Kontentan av detta är att åtminstone jag klarar mig bra med ett litet toppmonterat kök och ett enda kok om dan utöver kaffet. Jag får ta till produkter jag aldrig skulle förtära hemma.