Precis, det är ju bara att enkelt stälal sig frågan: Är det NÅGON här i tråden som idag fortfarande använder och är nöjd med en pryl som var bland det första ni köpte när ni började med friluftsliv?
Man måste få prova sig fram till vad som funkar, och visst kan man väl se det här med att packa i en minimal säck som ett sätt att prova sig fram. Men jag tycker inte att det är nåt bra sätt att prova sig fram eftersom jag tror att risken är för stor att det inte går som man tänkt och man därmed tappar intresset (man har ju redan provat "det bästa som finns" och det funkade inte, då ger man upp).
Jag använder ett fåtal prylar som är en sisådär 25 år gamla och var bland det första jag skaffade. Ryggsäck var jag tyvärr tvungen att skrota för något år sedan, men har kvar urgamla tallrikar, packpåsar och någon annan detalj.
Men även om jag själv inte längre använder Trangiaköket jag började med så är det många som fortfarande gillar dem. Nu för tiden tycker jag mycket om mitt Fire Maple 117t som jag är övertygad även passar de allra flesta nybörjare utmärkt. På samma sätt tror jag nog att man kan undvika en massa onödigt prövande genom att läsa på en del och ta till sig tips.
Tycker nog generellt att risken för nybörjare är betydligt större att de packar en alldeles för stor säck och ger upp än tvärtom. Det är ju oftast så att man fyller den säck man har, då uppmuntrar den stora ryggan till att släpa med sig fler prylar och därmed blir vandringen betydligt segare än den kunde varit.