Vargjakt i verkligheten

Det är nog inte så väldigt många som hatar varg. Det finns nog många med mig som kan acceptera jakt på varg för "husfridens" skull (enligt tidigare citat från Expressen). Det finns nog fler vargälskare än varghatare som också är väldigt okunniga i frågan.

Han hittade en st I dalarna som hade tagit till sig fakta istället för att tro på en massa skrönor.

Det är där problemet ligger: De som hatar varg gör det av okunskap.
 
Ja men vad ska man då säga om folk som t.ex. inte vågar låta barnen stå och vänta på bussen ensamma på grund av att det finns varg i skogen?

Sannolikheten att barnet blir överfallet av en varg på busshållplatsen är ju i princip noll. Det är mycket större sannolikhet att barnet blir överfallet av en människa eller påkört av ett fordon. Det är större risk att barnet blir skadat PÅ BUSSEN än att det blir överfallet av en varg (bussolyckor är inte särskilt ovanligt, vargattacker mot människor är extremt ovanliga).

Det är nog t.o.m. större risk att barnet får cancer från avgaserna vid busshållplatsen än att det blir överfallet av en varg.
 
De kan man ju kalla okunniga rakt av.

Ja men vad ska man då säga om folk som t.ex. inte vågar låta barnen stå och vänta på bussen ensamma på grund av att det finns varg i skogen?

Sannolikheten att barnet blir överfallet av en varg på busshållplatsen är ju i princip noll. Det är mycket större sannolikhet att barnet blir överfallet av en människa eller påkört av ett fordon. Det är större risk att barnet blir skadat PÅ BUSSEN än att det blir överfallet av en varg (bussolyckor är inte särskilt ovanligt, vargattacker mot människor är extremt ovanliga).

Det är nog t.o.m. större risk att barnet får cancer från avgaserna vid busshållplatsen än att det blir överfallet av en varg.
 
Att kalla någon som förespråkar en mindre vargstam bara för att man ska ha möjlighet att skjuta mer älg för skjutglad är helt rimligt tycker jag.
/Stellan

Varför "skjutglad"? Är det bara för att ge en mer negativ bild?
Kan kanske kalla det "Kött glad" ............. Jag skulle bara bli gladare om jag kunde skrämma ihjäl älgarna då det blir en del köttförstöring av kulan.



Men om man sedan jämnför hur det ser ut i Sverige angående invandrande varg så kan jag inte på något sätt se den som stark. Det handlar om någon enstaka varg som var 10:de år klarar sig att ta sig genom renbetesområdena. .
/Stellan

Nu hörde jag på Olof Liberg att det invandrar ca 1 var 3:dje år
Och som det stått i tidningar så var det ju en ny varg som invandrat och i det länet var det ingen jakt under vargjakten.
Sedan om det är för få är en annan sak.



Jag skulle inte vilja ha 2000 vargar runt Västragötaland, men om det gällde hela Sverige så kanske det skulle gå. Det är ju så konsentrerat på vissa ställen som gör att det blir problem.

Och varför är jakten fel?? Är det ingen som tror att en viss jakt på varg, kommer att göra den ännu skyggare? Hade den inte gått in på gårdar och nära bebyggelse så hade det inte vart lika stort prat om vargen. Eller vad tror ni?
 
Och varför är jakten fel?? Är det ingen som tror att en viss jakt på varg, kommer att göra den ännu skyggare? Hade den inte gått in på gårdar och nära bebyggelse så hade det inte vart lika stort prat om vargen. Eller vad tror ni?

Det fungerar bara om man skjuter just de individer som inte är skygga.

Problemet med att slumpartat skjuta av individer är ju att man inte vet vilka som blir kvar. I värsta fall är det kanske de som inte alls är skygga som blir kvar, och då har ju jakten gett motsatt verkan.

Eller som nu när man t.ex. sköt alfaparet, då finns risken att valparna inte lär sig att jaga vilda djur, och då kommer de att dras till tamdjur.
 
Fast då är det mer reaktiv skyddsjakt du menar? Jag tror att jakt på varg gör flockarna bör göra flockarna skygga för människor och bebodda trakter i allmänhet (bara en amatörspekulation).

Det fungerar bara om man skjuter just de individer som inte är skygga.

Problemet med att slumpartat skjuta av individer är ju att man inte vet vilka som blir kvar. I värsta fall är det kanske de som inte alls är skygga som blir kvar, och då har ju jakten gett motsatt verkan.

Eller som nu när man t.ex. sköt alfaparet, då finns risken att valparna inte lär sig att jaga vilda djur, och då kommer de att dras till tamdjur.
 
Han hittade en st I dalarna som hade tagit till sig fakta istället för att tro på en massa skrönor.

Det är där problemet ligger: De som hatar varg gör det av okunskap.

Förklara då hur varghatet kan öka. Det skulle betyda att vissa visste mer förut och nu plötsligt vet dom mindre. Eller finns nån mer faktor med i bilden ?

Generelt så vet nog jägarna mer om varg än folk i allmänhet helt enkelt för att dom måste veta mer. Åtminstone här uppe
Här i varglänet förekommer det kurser i ämnet. Dessa kurser handlar inte enbart om hur man
har ihjäl dom.
Själv skulle jag väl bara vara måttligt intresserad av ämnet om problemet bara fans i lappland.

Det dyker nog upp kurser och föreläsningar söderut snart........
 
Från artikeln i DT som någon länkade till för ett tag sedan:
Enligt SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) tycker 44 procent i Dalarna att vargen i-n-t-e bör finnas i Sverige.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article570348.ece

Det här är värt att notera, för folk verkar ofta missuppfatta det. Det är _inte_ så att det bara är stockholmare som säger att de vill ha en svensk vargstam medan de sitter och sörplar capuccino på något hak på Östermalm utan i _alla_ län i Sverige så vill en majoritet av befolkningen ha svensk varg. I Dalarna är man mest negativ och där är det 44% som inte vill ha varg.

Så har det varit väldigt länge. En majoritet av befolkningen i hela landet vill ha kvar en svensk vargstam. Fundamentalister som hävdar att de talar för "majoriteten" av alla icke-nollåttor när de vill skjuta av all varg (nej, jag menar inte nödvändigtvis någon i den här tråden) har antingen 1) ingen koll på vad folk tycker eller 2) inget emot att ljuga när det passar deras intressen.
 
Från artikeln i DT som någon länkade till för ett tag sedan:

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article570348.ece

Det här är värt att notera, för folk verkar ofta missuppfatta det. Det är _inte_ så att det bara är stockholmare som säger att de vill ha en svensk vargstam medan de sitter och sörplar capuccino på något hak på Östermalm utan i _alla_ län i Sverige så vill en majoritet av befolkningen ha svensk varg. I Dalarna är man mest negativ och där är det 44% som inte vill ha varg.

Så har det varit väldigt länge. En majoritet av befolkningen i hela landet vill ha kvar en svensk vargstam. Fundamentalister som hävdar att de talar för "majoriteten" av alla icke-nollåttor när de vill skjuta av all varg (nej, jag menar inte nödvändigtvis någon i den här tråden) har antingen 1) ingen koll på vad folk tycker eller 2) inget emot att ljuga när det passar deras intressen.

Att 44 % inte vill ha varg är egentligen en sensation! - och dessutom en nollvision !
Kanske 5-10% av befolkningen är personligt berörd av saken och kan tänkas ha nackdel av vargen.

Men det här är ingen majoritetsfråga
Det handlar om att skydda en minoritet!

En seriös ordförande skulle aldrig låta vargfrågan gå till beslut rätt av.
(om nu avgörandet skulle ske i en förening)
Däremot skulle ett upparbetat förslag om jämkning kunna beslutas.
 
Att 44 % inte vill ha varg är egentligen en sensation! - och dessutom en nollvision !
Kanske 5-10% av befolkningen är personligt berörd av saken och kan tänkas ha nackdel av vargen.

Men det här är ingen majoritetsfråga
Det handlar om att skydda en minoritet!

En seriös ordförande skulle aldrig låta vargfrågan gå till beslut rätt av.
(om nu avgörandet skulle ske i en förening)
Däremot skulle ett upparbetat förslag om jämkning kunna beslutas.

Om nu skulle kommentera sig själv.
Jag tror inte att 44% av min lokala jaktklubb förespråkar nollvision.
Antar att det ligger på ca 20-30%. Svårt att veta exakt eftersom detta inte är något
stort debattämne bland jägarna !
Det betyder att allmänheten har en mer negativ inställning till varg än jägarna !!!
Konstigt men det blev ju så....
 
Trodde att Aktiv jägare hade en annan synvinkel på det här som var värd att beakta, men inte...

Den här sortens "viltvård" för vargen och människans skull är bland de sista, de tog inte sitt ansvar som regeringen förväntat sig, utan skjutit djur som efter besiktning inte haft de påstådda genetiska felen dessutom.

Fårägare som har vargflockar som i tex Värmland där Alfa paret raderast har nu en flock som inte beter sig som den brukar, vilket kommer att visa sig vartefter...grupper som försöker "flytta" dem till ett annat revir kämpar på....

Historien har visat vad som händer med sjukdomar när predatorerna inte finns i tillräckligt antal...

Jägarna har vara sig kunskap eller resurser att sköta det jobbet som måste göras i en fungerande frisk miljö.

Att sedan skriva att man vill ha även monteringen bekostad av stängsel, grävning och uppsättning, förutom själva stängslen säger en hel del om vargskjutarnas skara beträffande seriositeten att skydda sina tamdjur....hade de inte rivna dödade tamdjur att visa upp så fick de ingen häftig jakt i häftiga kamoflagekläder...att släppa sina hundar lösa i de här områdena är ju som att släppa sin vingklippta burpapegoja på gräsmattan bland kvarterets utekatter....men att begripa det är väl att kräva för mycket av dessa hundägare?...

nä, precis det är inte att kräva för mycket, de vet mycket väl att de tar en risk när de släpper hunden men bara en sorts risk : Självrisken till hundförsäkringen.... men ändamålet helgar ju medlen så att säga...vargjakten kom ju igång till slut efter alla manövrar....med hundarna givetvis ordentligt kopplade den här gången...ett passande sammanträffande....

Försäkringsbolagen är med och betalar än så länge, men det kommer de nog att sluta med när de förstår att hundägarna agerat oaktsamt minst sagt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg