Vargjakt i verkligheten

Inom ett jaktlag ska väl alla ha kontakt med varandra eller åtminstånde kontakt med jaktledaren. Hur ska man kunna bedriva säker jakt om inte jägarna kommuniserar med varandra?

Att man igår "råkade" skjuta två vargar istället för en (dessutom inom samma jaktlag) visar bara hur inkompetent detta har skötts.

Totalt 29 skjutna av 27 tillåtna = 8 % för många
Minst 6 skadeskjutna vargar = över 20 %

Är det någon son har den exakta siffran (inklusive gårdagens) på hur många skadeskjutna vargar det blev. Dalademokraten skrev om 5 st i bara Dalarna.

Eftersom du aldrig verkar ha vart med på en jakt, så är det ett ganska stort område ( idetta fall vargjakten) Det är inte alltid teckning med mobiltelefoner, jaktradioapparaterna når inte över hela området. Då tar det en tid för att vidarbefodra medelande.

Jag har inte sett siffran 6 st skadeskjutna, så det hade vart bra med en länk.
Det har stått i tidningarna om skadeskjutna, men det är skillnad på skadeskjuten och påskjuten. Men där verkar det inte spela någon roll, ett avlossat skott=skadeskjutning enl. tidningarna.


Hur kan de skygga individerna bli skyggare om de är döda?
Och de "oskygga" har ju lärt sig att om man beter sig som de skygga så försvinner man...
Hur ska de klara sig om de inte har lärt sig jaga ännu?

Vem har sagt att man ska skjuta de skygga?
Det är ju de som inte är skygga som ska skjutas, och i närhete så är säkert de som är lite mer på sin vakt och då blir lite mer vaksam när det gäller människor.
Sedan när det är jakt och man jagar vargen så känner den ganska snart att den är förföljd och med tiden tror jag nog att detta gör dem lite mer skygga för oss människor.
 
Jag kan glädja dig med att frågan om inavel är löst tidigare här på tråden !!!!

Lösningen är att vi går på genforskarnas linje till till 100% !!!!

Dom vi har nu är ju inavlade så dom skjuter vi bort..
Sen importerar vi ca 50 st med perfekt sammansättning.
Nästa steg är att bestämma maxantalet 10-50-200-2000 osv
Därefter stöttar vi upp med lämpligt antal individer beroende på hur många vi skall ha.

Till slut har vi världens friskaste vargstam !!!!

Du behöver inte oroa dig för kostnader...när det gäller varg finns obegränsade resurser.
Varg är nämligen sveriges viktigaste angelägenhet !!!!

som sagt... lämna generna därhän.......bestäm antalet.

Jag är nu mer bekymrad för inaveln hos en annan art i vår natur... Hej då.
 
Att vargarna är hårt inavlade är det ju ingen tvekan om, nu länkar jag till den tidigare antijaktinlagan i DN:

"Inaveln har – precis som väntat – lett till allvarliga konsekvenser för vargarnas hälsa. Det vi vet i dag är att kullstorleken minskat dramatiskt och att flera enskilda arvsanlag som leder till ärftliga kotdefekter och sterilitet nått en hög spridning i populationen. Risken är stor att ytterligare inavelsskador upptäcks framgent."

http://www.dn.se/opinion/debatt/sveriges-vargstam-kan-inte-skjutas-till-battre-halsa-1.1034016

Jag är nu mer bekymrad för inaveln hos en annan art i vår natur... Hej då.
 
Jag blir förvånad över att det inte blir folkstorm mot den fullkomliga masslakt av älg som tillåts pågå år efter år. Varje skadeskjutning borde hamna i både Expressen och Aftonbladet och stötas och blötas.

En möjlig förklaring är väl kanske att majoriteten av människorna i landet inte ser det som slakt utan jakt. Många tycker också att det finns fördelar med att det är jägare som beskattar populationen hellre än vare sig bilar eller vargar. Vad gäller skadeskjutningar så är det tragiskt när det inträffar. Det har tidigare nämnts i tråden att många av de skadeskjutningar som rapporterats under vargjakten är helt normala eftersök efter skott. De flesta förstår att det sällan är en knall&fall effekt när man skjuter ett djur.

Det vanligaste är att djurets flyktinstinkt triggas och att den hinner springa en bra bit innan den dör.
För att få en knall&falleffekt så måste skytten i princip träffa så att förbindelsen mellan hjärna och kropp bryts omedelbart, dvs skottet måste ta i nackkotorna. Det skottet är så svårt att risken för skadeskjutning ökar oerhört mycket jämfört om man skjuter i hjärt/lung regionen, det är den träffen som rekommenderas både i utbildning och i skjutprov för att jaga bl.a älg.

Så faktum är att med ett perfekt skott, placerat efter alla konstens regler så springer älgen i värsta fall några hundra meter innan den faller.

Vid varje sådant tillfälle så utgår man för säkerhets skull ifrån att det handlar om en skadeskjutning. Rutinen är då att man kallar på ett eftersöksekipage, avvaktar en tid för att älgen, om den är skadeskjuten ska hinna lägga sig ner i sårlega. Om man omedelbart påbörjar eftersöket så finns risken att man annars stressar djuret att fly längre.

I de allra flesta fall så finner man den döda älgen efter en kort spårning inom 100 meter, men utbildningen och den allmänna inställningen (åtminstonde där jag jagar) är att man betraktar varje skott som en skadeskjutning tills man bevisat motsatsen.

Det som är riktigt svårt är de ytterst få tillfällen när man trots eftersök inte hittar älgen och inte heller med en skottplatsundersökning kan avgöra om det överhuvudtaget har blivit en träff eller inte. Om detta inträffar så meddelas det till omkringliggande jaktlag för att alla ska vara observanta på om de ser ett skadat djur. Sedan jagar man i det området efterföljande dagar för att förhoppningsvis hitta djuret om det är skadat. Det scenariot är ovanligt och sker med flera års mellanrum.

De allra flesta jägare har ett fullt utvecklat känsloliv och en empatisk förmåga som säkert är intakt och vill inte under några omständigheter orsaka villebrådet onödigt lidande. Min erfarenhet är att de gånger det har hänt så blir det en tryckt stämning i hela jaktlaget och alla gör sitt yttersta för att lösa situationen. Grupptrycket i ett jaktlag är så pass stort och det sunda förnuftet så etablerat att om det dyker upp en ny jägare som inte visar sig ansvarsfull så får denne en chans efter ett allvarligt samtal. Sedan är denne inte välkommen mer.

Det finns ingen tvekan om att de flesta som jagar gör sitt yttersta för att undvika skadeskjutningar men precis som med allt annat så sker det olyckor oavsett hur förberedd och försiktig man än är.

Det räcker tex med att kulan träffaren liten tunn kvist så kan den splittras eller börja tumla runt i luften så den ändrar bana. En sån kvist kan vara omöjlig att se när man siktar genom ett kikarsikte. Av den anledningen så lägger man ner en hel del arbete på att röja skjutgator vid älgtornen. Det kan också vara så att älgen står helt stilla medans man siktar, men får vittring av skytten precis i skottögonblicket. Den korta tiden mellan beslutet att trycka av och när skottet skulle ha träffat älgen blev i verkligheten allt för lång. Det sorgliga är att hur mycket man än försöker minska risker så sker det olyckor i alla fall.

Detta gäller även i de fall där jakthundar blir träffade av skott. Det spekulerades i några inlägg tidigare om det handlade om försäkringbedrägerier och det kan väl kanske vara så i något fall, jag har ingen aning. Jag tror dock att det är så att om en skytt av misstag eller oförsiktighet skjuter en hund så betalas det säkert ut en ersättning till hundägaren men försäkringsbolaget vill säkert ha igen sina utlägg från skytten som orsakade skadan. Det är nog i de allra flesta fall så att hundägaren och jakthunden har en lika nära relation som alla andra hundägare i samhället har till sin hund dvs den är en medlem i familjen och då är det en tragisk händelse om den dör eller blir skadad vare sig det handlar om vådaskjutning eller vargangrepp.

Det är synd att det ofta blir polariserade debatter i frågor om rovdjur och jakt. Man är antingen för eller emot, vän eller fiende, god eller ond.

Vem äger den slugiltiga sanningen och den enda rätta åsikten?

...eller kan det vara så att båda sidor har rätt utifrån olika åsikter, förutsättningar och erfarenheter och därför inte kan förstå argumenten från andra sidan.

Beroende på varifrån man betraktar fenomenet så ser det helt enkelt olika ut och det är oerhört svårt att ändra på.
 
@consono: Jag var väldigt ironisk då jag är jägare själv och kan gå med på jakt på varg. Jag förstår att älgen inte är i närheten av att utrotas, snarare tvärtom (~90000 skjuts av 300000 djur), men jag tror att fabeldjursaspekten spelar in väldigt mycket angående vargen. T.ex. lodjur verkar inte alls vara lika behjärtansvärt att bevara för den stora massan men vargfrågan har verkligen slagit. Nu såg jag i och för sig att lodjursjakt togs upp på TV i morse, frågan om ej godkända fällor, så snart kanske vi debatterar det också.
 
Eftersom du aldrig verkar ha vart med på en jakt, så är det ett ganska stort område ( idetta fall vargjakten) Det är inte alltid teckning med mobiltelefoner, jaktradioapparaterna når inte över hela området. Då tar det en tid för att vidarbefodra medelande.

Jag har inte sett siffran 6 st skadeskjutna, så det hade vart bra med en länk.
Det har stått i tidningarna om skadeskjutna, men det är skillnad på skadeskjuten och påskjuten. Men där verkar det inte spela någon roll, ett avlossat skott=skadeskjutning enl. tidningarna.

Här är en gamal artikel som besktiver pågående eftersök av 4 vargar + en som hittade påskjuten (=5).
http://www.dalademokraten.se/sida/id/101774/
Dn skriver idag om en påskjuten i Hasselforsreviret som fortfarande inte hittats. Det bör bli minst 6 st av de knappt 30 som skjutits.
Bör inte skotten vara "direkt dödande" alltså att man hittar djuret inom något hundratal meter från skottplatsen. Har man valt fel ammunition eller vad beror det på att djuren kunnat fly slå långt?

Jaktlaget ska ha så bra kommunikation att de kan sprida ett meddelande om eld upphör. Det är lika viktigt vid vanlig jakt eftersom det kan finnas personer inom jaktområdet. Ett eld upphör måste alla kunna få reda på. Har man inte egen tekning på jaktradion direkt mot jaktledaren måste någon annan i jaktlaget kunna vidareförmedla informationen.
 
T.ex. lodjur verkar inte alls vara lika behjärtansvärt att bevara för den stora massan men vargfrågan har verkligen slagit.
Nu spekulerar du rätt friskt. Det finns ett par tusen lodjur i landet och ingen risk för stammen. Vad jag vet finns det heller ingen som vill att de ska försvinna helt, renägare möjligen undantagna.

Gör det inte till något annat än det är.
 
Vem har sagt att man ska skjuta de skygga?
Ingen. Men ingen har heller sagt att man inte ska skjuta dem. Och som jag skrev, om man skjuter slumpmässigt så kanske det är så illa att man skjuter de skygga och det bara är de oskygga som blir kvar.

Att skjuta de oskygga, de som ger sig in bland bebyggelse är helt rätt. Men det var inte vad som skedde nu.

Slumpmässig avskjutning är inte bra.
 
Nä, jag bara konstaterar att folkstorm eller inte säkert beror på vilket djur det handlar om. Har inte sett någon film "Dansar med lodjur" än men då kanske det blir annat liv i debatten. Både lo och björn jagas ju för övrigt.

Nu blandar du nog ihop korten här. Det är varghatarna som inte bryr sig så mycket om lo och björn:) Trots att dessa står för större skador än vargen.
 
Ingen. Men ingen har heller sagt att man inte ska skjuta dem. Och som jag skrev, om man skjuter slumpmässigt så kanske det är så illa att man skjuter de skygga och det bara är de oskygga som blir kvar.

Att skjuta de oskygga, de som ger sig in bland bebyggelse är helt rätt. Men det var inte vad som skedde nu.

Slumpmässig avskjutning är inte bra.

Kanske ska påminna om att SV jägarförbundet ville ta bort kompletta revir. Det kan då röra sig
2-3 revir i hela sverige. På dom platserna skulle nog vargtrycket mattas av av avsevärt.
Dom kringliggande reviren skulle då kunna bli större och späda ut jakttrycket.
Alltså en direkt mätbar förändring på platsen.

Nu ansåg myndigheterna att rättvisefrågan var viktigare och slapp därmed gå i diskution
om vilket område som skulle gynnas

Mitt stalltips är att nästa års jakt kommer att likna SV Jägarförbundets förslag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg