Fast nu är vi tillbaka till att det inte är en rent biologisk fråga. Om några professorer i Stockholm beslutar att stammen ska uppgå till 1000 djur så skulle det koka över i vargtrakterna. Från mitt Expressen-citat:
"Det gäller att skapa lugn i tassemarkerna. Folk som bor ihop med vargarna får inte känna sig maktlösa och överkörda av myndigheterna. Då kommer skjut-, gräv- och tig-mentaliteten att reglera vargstammen på ett ödesdigert sätt.
Licensjakten fungerar som ett lugnande besked, och det är min övertygelse att vargens överlevnad beror på att vi också får jaga den."
PS. Går det inte att bara skriva bara "jägare" utan negativt prefix?
"Det gäller att skapa lugn i tassemarkerna. Folk som bor ihop med vargarna får inte känna sig maktlösa och överkörda av myndigheterna. Då kommer skjut-, gräv- och tig-mentaliteten att reglera vargstammen på ett ödesdigert sätt.
Licensjakten fungerar som ett lugnande besked, och det är min övertygelse att vargens överlevnad beror på att vi också får jaga den."
PS. Går det inte att bara skriva bara "jägare" utan negativt prefix?
...
Det är betydligt bättre att idag lyssna på forskare som vet mer om genetik och bevarandebiologi när man tar beslut om naturvård än att lyssna på skjutglada jägare.
/Stellan