Vargjakt i verkligheten

Inom ett jaktlag ska väl alla ha kontakt med varandra eller åtminstånde kontakt med jaktledaren. Hur ska man kunna bedriva säker jakt om inte jägarna kommuniserar med varandra?

Att man igår "råkade" skjuta två vargar istället för en (dessutom inom samma jaktlag) visar bara hur inkompetent detta har skötts.

Totalt 29 skjutna av 27 tillåtna = 8 % för många
Minst 6 skadeskjutna vargar = över 20 %

Är det någon son har den exakta siffran (inklusive gårdagens) på hur många skadeskjutna vargar det blev. Dalademokraten skrev om 5 st i bara Dalarna.
 
Örnen tog Jonnys katt!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6503026.ab

Nä nu jäklar får det vara nog! Ska örnen få härja fritt bland våra husdjur? Vad blir nästa att attackeras, våra småbarn? Vad gör regeringen åt oss som inte vill ha våra nära och kära attackerade och uppätna av livsfarliga aggressiva rovfåglar - INGENTING! Det går allt an för er som inga husdjur har och som bor i Stockholm att tycka att örnen kan vara mysig, men läs artikeln - Kungsörnen är ju livsfarlig och har inget att göra i vår natur. Inför örnjakt nu.

(Tycker inte Kim som är både jägare och kattägare)
 
Det går inte att rösta "allt eller inget" i frågan. Demokratin funkar inte fult ut i sådana här fall.
Enligt ditt resonemang så skulle beslutet ha blivit noll varg om "jägarnas folk" har haft
majoritet i riksdagen.

Om, mot all förmodan "jägarnas folk" vill ha noll varg. Jag tror dock inte att det är fallet. Jag hoppas och tror att människor som har jakt som hobby är som folk är mest.
 
Inom ett jaktlag ska väl alla ha kontakt med varandra eller åtminstånde kontakt med jaktledaren. Hur ska man kunna bedriva säker jakt om inte jägarna kommuniserar med varandra?

Att man igår "råkade" skjuta två vargar istället för en (dessutom inom samma jaktlag) visar bara hur inkompetent detta har skötts.

Totalt 29 skjutna av 27 tillåtna = 8 % för många
Minst 6 skadeskjutna vargar = över 20 %

Är det någon son har den exakta siffran (inklusive gårdagens) på hur många skadeskjutna vargar det blev. Dalademokraten skrev om 5 st i bara Dalarna.

Det finns en viss skillnad mellan teori och praktik. För att veta om dom var inkompetenta
måste man vara med på platsen - eller rapport från nån på platsen.
Någon här antydde tidigare av att man kan kan ta ett DNA-prov med hjälp av kikarsiktet.
Däremot tycker jag nog att en teoretiker borde kunna räkna ut hur det går till att
göra en överskjutning av misstag-om han bara vill !
Och det var faktiskt inkalkylerat av en annan teroretiker.
 
Jag blir förvånad över att det inte blir folkstorm mot den fullkomliga masslakt av älg som tillåts pågå år efter år. Varje skadeskjutning borde hamna i både Expressen och Aftonbladet och stötas och blötas.
 
Jag tror nog att de skygga indeviderna blir ännu skyggare och lär de andra.
Det är ju dem som överlever som lär de följande.
Hur kan de skygga individerna bli skyggare om de är döda?

Och de "oskygga" har ju lärt sig att om man beter sig som de skygga så försvinner man...

Och att valparna inte klarar sig alls är bara påhitt.
Hur ska de klara sig om de inte har lärt sig jaga ännu?
 
Så länge så kallade "jägare" tror att jakt med lös hund är en gudagiven rättighet som ingen får ta ifrån dom så har vargen ingen chans att bli en livskraftig stam i Sverige. Oavsett vad riksdag och regering beslutar, särskilt inte när beslutet blev som det blev och varghatarna fick sin licens-"jakt".

Här har vi en svag stam på 200 individer märkta av inavel. Vad göra?

Ja, vi skjuter bort lite djur slumpmässigt och så kan vi efteråt undersöka om det var friska eller sjuka djur som sköts. Smart. Riktigt smart.

Du kan ju själv läsa dig till hur lyckad "jakten" var. Friska alfapar som sköts, skadeskjutningar etc.

Får skjut - gräv - tig-primaterna fortsätta hållas så förstår nog även du vad som sker. Dessvärre tror jag inte det går att övertyga dig.
 
Så länge så kallade "jägare" tror att jakt med lös hund är en gudagiven rättighet som ingen får ta ifrån dom så har vargen ingen chans att bli en livskraftig stam i Sverige. Oavsett vad riksdag och regering beslutar, särskilt inte när beslutet blev som det blev och varghatarna fick sin licens-"jakt".

Här har vi en svag stam på 200 individer märkta av inavel. Vad göra?

Ja, vi skjuter bort lite djur slumpmässigt och så kan vi efteråt undersöka om det var friska eller sjuka djur som sköts. Smart. Riktigt smart.

Du kan ju själv läsa dig till hur lyckad "jakten" var. Friska alfapar som sköts, skadeskjutningar etc.

Får skjut - gräv - tig-primaterna fortsätta hållas så förstår nog även du vad som sker. Dessvärre tror jag inte det går att övertyga dig.

Jag kan glädja dig med att frågan om inavel är löst tidigare här på tråden !!!!

Lösningen är att vi går på genforskarnas linje till till 100% !!!!

Dom vi har nu är ju inavlade så dom skjuter vi bort..
Sen importerar vi ca 50 st med perfekt sammansättning.
Nästa steg är att bestämma maxantalet 10-50-200-2000 osv
Därefter stöttar vi upp med lämpligt antal individer beroende på hur många vi skall ha.

Till slut har vi världens friskaste vargstam !!!!

Du behöver inte oroa dig för kostnader...när det gäller varg finns obegränsade resurser.
Varg är nämligen sveriges viktigaste angelägenhet !!!!

som sagt... lämna generna därhän.......bestäm antalet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg