Expressen, från 18:e februari,
http://www.expressen.se/ledare/1.1848292/tommy-hammarstrom-ministerns-vargmiss. Den här artikeln kan jag som befinner mig i mittfåran hålla med om till större del:
"Licensjakten handlar inte alls om att göra vargstammen mindre inavlad eller friskare, utan den handlar endast om att hålla vargstammen vid den av riksdagen bestämda nivån. Det får alltså finnas högst 210 vargar i skogen, och därför sköts nu 27 djur.
Nästa år blir tilldelningen säkert större eftersom vargarna förökar sig så duktigt. Enligt vargforskaren Olof Liberg har ökningen varit nästan 20 procent om året och han har spekulerat över att nästa års tilldelning kan bli så hög som femtio-sextio djur - något som Aftonbladet betecknade som ett chockbesked.
Men chocken är i så fall riksdagsbeslutet om 210 djur. Och det är kanske, som vargvännerna hävdar, i lägsta laget - av alla länder som hyser vargar har Sverige en av de allra minsta stammarna. Å andra sidan tycks livskraften vara stark och det är inte otänkbart att en så liten stam faktiskt kan fortleva.
Vargens framtid är inte i första hand en biologisk fråga utan en politisk. Det gäller att skapa lugn i tassemarkerna. Folk som bor ihop med vargarna får inte känna sig maktlösa och överkörda av myndigheterna. Då kommer skjut-, gräv- och tig-mentaliteten att reglera vargstammen på ett ödesdigert sätt.
Licensjakten fungerar som ett lugnande besked, och det är min övertygelse att vargens överlevnad beror på att vi också får jaga den."