Vargjakt i verkligheten

Webbaserde undersökningar gynnar inte jägarkåren - dom är mindre datanördar än dom flesta.
Ser man det så så blir rätt tolkning helt annorlunda !

Jag tror att det egentliga vargmotståndet inte har börjat än!
Det finns inga etablerade revir i östergötland - småland-skåne mm.
Dom har inte kunnat taga ställning än eftersom dom inte finns där (mer än strövargar)
Arrendena där kan kosta 10 ggr mer än i mellansverige. Tät bebyggelse och och täta viltstammar.

Jag har skog i södra Halland och norr Skåne och jag ser det som ett problem att det inte finns varg där. Jag skulle gärna se ett vargrevir i gränsområdet mellan Halland, Skåne och Småland där jag har min mark. Med en vargflock i området skulle viltstammarna av hjortdjur minska ordentligt och betestrycket på mina skogsplanteringar minska. Det har varit en strövarg och även björn inne på min mark och det är väldigt possitivt tycker jag.

Om vargen kunde hålla ner hjortstammarna i området så mycket så att betesskadorna halverats skulle jag vara väldigt nöjd. Med dagens låga arrenden så går det inte att täcka kostnaderna för betesskadorna som orsakas av viltet. Jag hoppas att vargen kommer till södra Sverige så att man kan bedriva ett skogsbruk med lövskogar utan att behöva inhägna all mark. Med mindre viltstammar av rådjur, älg och vildsvin så skulle viltolyckorna i trafiken minska ordentligt.

/Stellan
 
? Ja...? Jag är som sagt jägare, och således tilltalad, eller..?

Du bör nog förtydliga dig, annars är det faktiskt väldigt lätt att få intrycket att du egentligen inte intresserad av diskutera vargfrågan utan har andra bevekelsegrunder.

Ett råd: Om du invänder mot något eller rent av vill anklaga någon, tilltala personen direkt i inlägget och tala om vad du invänder emot! Att svepa iväg lösa odefierade anklagelser till en icke närmare definierad grupp är rätt oklokt. Det är definitivt inte en bra grund för en konstruktiv diskussion.

Vad du är på hugget. Den enda anklagelsen jag har gjort är att denna tråd saknar väldigt få referenser till påståenden och väldigt mycket tycke. Flera påståenden Niklaz är väldigt pro-jakt, men också den ende som har kommit med fakta och referenser. Tack Niklaz!

Jag uppfattar att trådskaparen vill skapa mer förståelse för vargjakten. Ifall så är fallet måste vi förstå regeringens indata till beslutet. Det länkade dokumentet från 2007 är ett sådant och kan förhoppningsvis höja nivån något.

Jägarförbundet har inte gjort något för att allmänheten skall förstå deras resonemang. Gång på gång matas media med "Vi tycker". Men hallå! Förklara varför ni tycker så!
 
Jag har skog i södra Halland och norr Skåne och jag ser det som ett problem att det inte finns varg där. Jag skulle gärna se ett vargrevir i gränsområdet mellan Halland, Skåne och Småland där jag har min mark. Med en vargflock i området skulle viltstammarna av hjortdjur minska ordentligt och betestrycket på mina skogsplanteringar minska. Det har varit en strövarg och även björn inne på min mark och det är väldigt possitivt tycker jag.

Om vargen kunde hålla ner hjortstammarna i området så mycket så att betesskadorna halverats skulle jag vara väldigt nöjd. Med dagens låga arrenden så går det inte att täcka kostnaderna för betesskadorna som orsakas av viltet. Jag hoppas att vargen kommer till södra Sverige så att man kan bedriva ett skogsbruk med lövskogar utan att behöva inhägna all mark. Med mindre viltstammar av rådjur, älg och vildsvin så skulle viltolyckorna i trafiken minska ordentligt.

/Stellan

Det kanske hjälper...men nån fråga uppstår:

Har du pratat med jägarna/ föreningen? (ställ krav)
Vad betalas i arrende per ha?
Hur påverkar vildsvin din mark?
 
Min åsikt sammanfaller med regeringens just nu.
Inte för att vargen behövs i jakten utan för att man måste kompromissa om intressen.

-Vi fick inte skjuta - vi hann inte.

Om man får referera till bekantsskapskretsen så är jag övertygad att ingen törs tillämpa STG.
På vintern ligger ligger bevisen kvar ända till snösmältningen (blod)

Skulle EU säga att vargen skall etablera sig fritt så hamnar vi i ett helt annat läge

Vad menar du med det sista? Om du inte får döda med lagens hjälp, så skulle du bryta mot den för att få göra det?

Erik.
 
Jaktens genomförande var bland annat felaktig då det började spåras flera veckor innan för att veta var vargen fanns. Detta är till och med jaktbrott då man fick börja spåra den 2:a.

Inför vargjakten anmälde sig ca 12 000 jägare. Dessa 12 000 jägare borde vara de 12 000 mest hatiska mot varg därför borde dessa plockas bort direkt.
.

12000 anmälda........ nu vet jag flertalet som anmälde sig för att ifall de blev tillfrågade skulle kunna vara med. Så hur många som egentligen var med är säkert en annan siffra.

Det var ju ingen jakt innan den 2:a Jan. och vart står det att man inte får spåra djur på fritiden utan vapen?
Det stycket vill jag gärna att du länkar till.

Sedan kan jag inte förstå alla dessa hot mot jägaren som följer lagen och jagar ett djur som de folkvalda politikerna har godkännt. Är det någon som ska vara skylldig så är det väl beslutsfattarna.... eller??

Hur skulle det se ut att man hotade bilisten som kör 90 km/h på en 90 väg ?
 
12000 anmälda........ nu vet jag flertalet som anmälde sig för att ifall de blev tillfrågade skulle kunna vara med. Så hur många som egentligen var med är säkert en annan siffra.

Det var ju ingen jakt innan den 2:a Jan. och vart står det att man inte får spåra djur på fritiden utan vapen?
Det stycket vill jag gärna att du länkar till.

Sedan kan jag inte förstå alla dessa hot mot jägaren som följer lagen och jagar ett djur som de folkvalda politikerna har godkännt. Är det någon som ska vara skylldig så är det väl beslutsfattarna.... eller??

Hur skulle det se ut att man hotade bilisten som kör 90 km/h på en 90 väg ?

Flera som engagerar sig för vargens bevarande blir också hotade enligt flera tidningsrubriker...

Erik.
 
Man kanske ska förtydliga en sak:
Spåra är inte samma som att förfölja (vilket är olagligt)
man kan inte på några tassavtryck se om det är varg eller hund.
Det betyder att att man går efter ca 1-2 km och konstaterar hur den rör sig
i terrängen. Då kan man avgöra vad det är.
 
Jag har inte sagt att jag skulle göra det.
Men jag skulle tro att många tappar sugen.
Förekommer det tjuvjakt nu så lär det knappast minska då.
Eller vad tror du?

Så länge det finns människor som inte förstår och uppskattar värdet av biologisk mångfald (utan bara kortsiktigt tänker på sina egna intressen) kommer tjuvjakt att förekomma, tyvärr..

Erik.
 
Man kanske ska förtydliga en sak:
Spåra är inte samma som att förfölja (vilket är olagligt)
man kan inte på några tassavtryck se om det är varg eller hund.
Det betyder att att man går efter ca 1-2 km och konstaterar hur den rör sig
i terrängen. Då kan man avgöra vad det är.

Vargens spår kan lätt förväxlas med spåren av en stor hund. Men Vargens tådynor är mer långsträckta än hundens och sitter inte lika tätt samman.Vargens spår är därtill smalare än hundspåret. Det är svårt men det är fullt möjligt att se på tassavtrycket om det är hund eller Varg.

Erik.
 
Vargens spår kan lätt förväxlas med spåren av en stor hund. Men Vargens tådynor är mer långsträckta än hundens och sitter inte lika tätt samman.Vargens spår är därtill smalare än hundspåret. Det är svårt men det är fullt möjligt att se på tassavtrycket om det är hund eller Varg.

Erik.

Då är du skickligare än t ex Åke Aronsson, mycket välkänd i spårningssammanhang, anställd på Viltskadecenter, författare till Djurens spår och konsten att spåra mm, mm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg