Webbaserde undersökningar gynnar inte jägarkåren - dom är mindre datanördar än dom flesta.
Ser man det så så blir rätt tolkning helt annorlunda !
Jag tror att det egentliga vargmotståndet inte har börjat än!
Det finns inga etablerade revir i östergötland - småland-skåne mm.
Dom har inte kunnat taga ställning än eftersom dom inte finns där (mer än strövargar)
Arrendena där kan kosta 10 ggr mer än i mellansverige. Tät bebyggelse och och täta viltstammar.
Jag har skog i södra Halland och norr Skåne och jag ser det som ett problem att det inte finns varg där. Jag skulle gärna se ett vargrevir i gränsområdet mellan Halland, Skåne och Småland där jag har min mark. Med en vargflock i området skulle viltstammarna av hjortdjur minska ordentligt och betestrycket på mina skogsplanteringar minska. Det har varit en strövarg och även björn inne på min mark och det är väldigt possitivt tycker jag.
Om vargen kunde hålla ner hjortstammarna i området så mycket så att betesskadorna halverats skulle jag vara väldigt nöjd. Med dagens låga arrenden så går det inte att täcka kostnaderna för betesskadorna som orsakas av viltet. Jag hoppas att vargen kommer till södra Sverige så att man kan bedriva ett skogsbruk med lövskogar utan att behöva inhägna all mark. Med mindre viltstammar av rådjur, älg och vildsvin så skulle viltolyckorna i trafiken minska ordentligt.
/Stellan