Vargens vara eller inte vara?

är inte både vrgen och hunden sprungen ur den afrikanska vildhunden, då borde den va hundens urmoder?

Nope det är vargen som är hundens "urmoder (fånigot orde, finns det inget bättre?) men även om så vore fallet så spelar det väl ingen roll, det är tack vare vargen ni har jakthundar att skicka ut i skogen. Så att sedan dödad dom är ironi på ganska så hög nivå :)

Ett litet urklipp från Nationalencyklopedin.

Varg är ensam stamform för (tam)hund. Även om hundar nu förekommer i många skiftande former finns raser som är mycket lika varg, framför allt vissa polarhundar. Varg liknar också schäfer men har sneda ögon, bredare huvud, större tassar och rakt nedhängande svans.

/mattias

Så det borde väl endå ytterligarae stärka mitt påstående att skjutglada jägare nu vill döda alla vargar för att deras hundar inte går säkra ute i skogen när dom jagar, även om det är tack vare vargen dom har en hund och att vargen (tycker i alla fall jag) har en mer passande roll i svenska faunan än vad tex en tax har?

Varför ligger vargtrådar i jaktforumet?

Så det borde väl endå ytterligarae stärka mitt påstående att skjutglada jägare nu vill döda alla vargar för att deras hundar inte går säkra ute i skogen när dom jagar, även om det är tack vare vargen dom har en hund och att vargen (tycker i alla fall jag) har en mer passande roll i svenska faunan än vad tex en tax har?

Jakt på varg är förbjudet...

Allteftersom vargar blir mer och mer oskygga och inte många gånger inte drar sig för att ogenerat uppehålla sig på gårdar och i byar, och där attackera hundar av olika slag tenderar vargproblematiken beröra även ickejägare i allt större omfattning. Problemen med vargar är inte förbehållna jägare utan alla som lever med vargen nära inpå sig.

Jag tror att förhållandevis få föräldrar skulle känna sig bekväma med att låta sina småbarn leka ute på gården där vargen just dödade familjens hund. Ockelbo och Östanbjörke är exempel på orter där vargen kommit att innebära obehag även för andra än jägare...

För övrigt är det ett billigt sätt att späda på en redan polariserad debatt genom att påstå att "jägare vill skjuta alla vargar"... Det är mycket riktigt så att vi har hundar tack vare att de stammar från vargen, men det är inte tack vare vargen som hunden kommer hem levande från skogen... Det blir dubbelbottnat. Jag säger väl som majoriteten av respondenterna i flera större attitydundersökningar: Vargen är ett fascinerande djur som vi vill ha i Sverige. Helst långt ifrån där man själv bor...

Jakt på varg är förbjudet...

Allteftersom vargar blir mer och mer oskygga och inte många gånger inte drar sig för att ogenerat uppehålla sig på gårdar och i byar, och där attackera hundar av olika slag tenderar vargproblematiken beröra även ickejägare i allt större omfattning. Problemen med vargar är inte förbehållna jägare utan alla som lever med vargen nära inpå sig.

Jag tror att förhållandevis få föräldrar skulle känna sig bekväma med att låta sina småbarn leka ute på gården där vargen just dödade familjens hund. Ockelbo och Östanbjörke är exempel på orter där vargen kommit att innebära obehag även för andra än jägare...

För övrigt är det ett billigt sätt att späda på en redan polariserad debatt genom att påstå att "jägare vill skjuta alla vargar"... Det är mycket riktigt så att vi har hundar tack vare att de stammar från vargen, men det är inte tack vare vargen som hunden kommer hem levande från skogen... Det blir dubbelbottnat. Jag säger väl som majoriteten av respondenterna i flera större attitydundersökningar: Vargen är ett fascinerande djur som vi vill ha i Sverige. Helst långt ifrån där man själv bor...

"För övrigt är det ett billigt sätt att späda på en redan polariserad debatt genom att påstå att "jägare vill skjuta alla vargar" Jo men det är ju dessvärre så gott som en sanning! Vargen är en fashinerande djur som dödat hur många barn i sverige? Föräldrarna i ockelbo kanske borde läsa på lite så skulle dom ge fan i att sätta sina barn i en bil där dom löper en faktiskt risk att bli dödade!

"Det är mycket riktigt så att vi har hundar tack vare att de stammar från vargen, men det är inte tack vare vargen som hunden kommer hem levande från skogen" Nej det är väl tack vare erfarna hundägare och försiktighetsåtgärder som hunden kommer hem levande?

Vargförespråkarna kunde kanske börja med att försöka förstå skillnaden mellan rädsla och risk? Personligen misstycker jag att bli levande uppäten av björn eller varg. För att nu nämna några.

Vargen har väl inte dödat så värst mycket av någonting de senaste femtio åren, eftersom det knappt funnits några djur. Men det kan ändra sig när stammen och flockarna blir större. Att det statistiskt sett är större chans att dö i en bil än att bli attackerad av en varg minskar inte ångesten för dem som är oroliga. Vi försöker minimera många risker, inte bara dem som är statistiskt mest sannolika. Rädslan behöver inte vara logisk, men vi kan heller inte blunda för att den finns, och att för många är det en verklighet de lever med varje dag.

Vargen har väl inte dödat så värst mycket av någonting de senaste femtio åren, eftersom det knappt funnits några djur. Men det kan ändra sig när stammen och flockarna blir större. Att det statistiskt sett är större chans att dö i en bil än att bli attackerad av en varg minskar inte ångesten för dem som är oroliga. Vi försöker minimera många risker, inte bara dem som är statistiskt mest sannolika. Rädslan behöver inte vara logisk, men vi kan heller inte blunda för att den finns, och att för många är det en verklighet de lever med varje dag.

Nej du har helt rätt och folk är rädda för tex Borrelia men vågar sig ut i skog och natur varje dag, vi är rädda för krogvåldet med sätter oss gärna på en bar och dricker ett glas, båda på ställen där vi löper tusenfallt gånger större risk att råka illa ut! Ni köttätare (säger det inte på ett fördömmande sätt) riskerar större risk att dö i hjärt och kärlsjukdommar eller tex salmonella än att bli skadad av ett rovdjur, känner ni er oroliga vid matbordet?

Vargförespråkarna kunde kanske börja med att försöka förstå skillnaden mellan rädsla och risk? Personligen misstycker jag att bli levande uppäten av björn eller varg. För att nu nämna några.

Värför är det vargförespråkarnas ansvar att förklara någonting som igentligen inte beöver förklarars?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg