Vargens vara eller inte vara?

Skulle även vilja veta varför jag kallas för Troll? försöker ju faktiskt föra en saklig debatt på ett forum och undviker väl personangrepp?

Vargen har naturligtvis rätt att finnas för sin egen skull, oavsett om vi människor tycker att det är bra eller inte.

Vargen har naturligtvis rätt att finnas för sin egen skull, oavsett om vi människor tycker att det är bra eller inte.

Visst, men vi skall heller inte bagatellisera de problem som ett närvaro av rovdjuren medför. Att få tillstånd att försvara sig själv eller sina djur vid fara tror jag skulle vara en bra väg att gå. Det skulle göra att lokalbefolkningen lättare kunde acceptera rovjuren, och att dessa djur inte blev alltför familjära med människor.

Att (åtminstone vissa) männisor känner rädsla och oro inför vargar och björnar är nog bara hälsosamt. Det är vilda rovjur vi talar om. Den insikten har nog hjälp oss en och annan gång att överleva. Att en del av oss nu tycks ha reviderat sina stenåldersinstinkter betyder inte att vargarna och björnarna också har gjort det.

För förska siffror angående vargangrepp på hund hänvisar jag till Skandulvs sida:

http://skandulv.nina.no/skandulv new/Nyheter/infobrev/info 21.12.2007.htm

Och merparten av dom hundar som attackerades var väl jakthundar om jag inte har missförstått saken? Varje jägare vet att dom tar en risk när dom beger sig ut i skogen, att bli skjuten av en kollega eller anfallet av ett skadeskjutet djur. Hur kommer det sig då att man kan begära att hundarna skall vara 100% trygga och orörbara? Jag har i andra i en annan tråd frågat om man rangordnar djur och det verkar som om det finns en moralisk gränsdragning, dock väldigt suddig!

Men nog borde det väl vara så att Vargen som är hundarnas urmoder har en större rätt till skogen än vad en hund har, om man ser det ur en moralisk synpunkt?

Och merparten av dom hundar som attackerades var väl jakthundar om jag inte har missförstått saken? Varje jägare vet att dom tar en risk när dom beger sig ut i skogen, att bli skjuten av en kollega eller anfallet av ett skadeskjutet djur. Hur kommer det sig då att man kan begära att hundarna skall vara 100% trygga och orörbara? Jag har i andra i en annan tråd frågat om man rangordnar djur och det verkar som om det finns en moralisk gränsdragning, dock väldigt suddig!

Men nog borde det väl vara så att Vargen som är hundarnas urmoder har en större rätt till skogen än vad en hund har, om man ser det ur en moralisk synpunkt?

Håller med dig helt och fullt! Löshundsjakt i vargrevir är nästan lika riskabelt för hunden som löshundsjakt i närheten av starkt trafikerade vägar. Sen är det upp till varje jägare att värdera situationen. Antingen ta risken, modifiera sitt jaktutövande eller avstå. När det gäller inhägnade djur håller jag med Patric som brukar hävda att väldigt många djurhållare är dåliga på att använda sig av de möjligheter som finns med rovdjurssäkrare stängsel.

Nu har kungen valt sida...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3556872.ab

"– De äter mycket, det är bara så. Och man måste ju snart, som jag ser det, börja beskatta en stam för jag menar... det är bara att räkna på, om de är två nu, då blir de sju nästa år, och sen blir det bara ... om de hittar sina partners någonstans i skogen så exploderar det."

Citat från Kungen

/Stellan

Förhoppningsvis

kommer vargstammen att öka så pass att legal jakt blir lämplig.

Idag är den illegala jakten stor dödsorsak bland Sveriges vargar. Många vargar dör också i trafiken.

Glädjande finns DNA-idikationer på att en rysk varghanne etablerat sig i Hälsningland enligt ett inslag på SR Vetenskapsradion igår.

Vissa jägare är rabiata och vill överhuvudtaget inte diskutera med den majoritet av svenska folket som vill ha rovdjur i vår fauna.
Lyssnade på ett inslag idag på SR P1 strax före 8:30 http://www.sr.se/cgi-bin/p1/kanalarkiv.asp?ProgramId=1650&NrOfDaysInArchive=1 observera att man skall klicka fram till ett senare del av 7.

Den oresonlige jägaren som släpptes fram i programmet hyllar kungens inställning.

Thure

Idag är den illegala jakten stor dödsorsak bland Sveriges vargar. Många vargar dör också i trafiken.

Jag är inte emot varg eller andra rovdjur på nåt sätt, trots att det ibland kan låta så på mina foruminlägg ibland, men jag har börjat fundera på det här med försvinnandet av rovdjur och vissa gruppers rapporter gällande detta.

1. Hur stor del av det som är rapporterad illegal jakt är faktiskt bevisad som illegal jakt?

2. Hur stor del av de vargar som försvinner kan ha dött av andra orsaker eller vandrat så pass långt att de inte återfinns där forskare och andra tror/tycker att de ska vara?

3. Hur många vargar är det som bevisat försvinner varje år?

Med försvinner menar jag då alltså inte där man måste utöva skyddsjakt eller vargar som dött i rapporterade trafikolyckor.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg