Länken från Topplistan sammanfattar väl ganska väl det roliga med taktält, förutom att det är nytt och ballt:
Vill man kan man förstås alltid fnysa åt folk som förenklar sin tillvaro, men det ligger inte för mig. Själv tvättar jag t.ex mina kläder med tvättmaskin, vilket för mig är en rimlig förenkling (trots att jag missar känslan av klappträ, gammal brygga och spegelblank sjö).
En personlig reflektion är att nya trender ofta förenklar och renodlar något som folk uppskattar. I det här fallet får man sova utomhus (trevligt), men slipper kämpa med att sätta upp tält på knöglig mark (jobbigt). Dessutom är konceptet anpassat för att uppleva naturen med bil (enkelt) snarare än att vandra i timtal med ömma fötter (slitsamt). Jämför med "glamping" som på motsvarande sätt behåller utomhuskänslan (mysigt) men skippar sådant som fuktiga sovsäckar och snabbmakaroner på trangiakök (trist).Det finns många fördelar med att sova i taktält jämfört med att ligga i ett tält som står på marken. Att resa ett taktält går vanligtvis betydligt snabbare än att resa ett vanligt marktält. Tiden man sparar kan istället till exempel användas till att njuta av naturen. Idag finns många bekväma taktält på marknaden. De allra bästa tälten har välisolerade madrasser som nästan känns som vanliga sängar att sova på. Tack vare bekvämligheten som erbjuds i taktältet så är det lättare att få en god natts sömn ute på turen. En annan fördel med taktältet är dess upphöjda position. Tack vare att man tältar på bilens tak blir det betydligt svårare för insekter och kryp att ta sig in i tältet. Har man turen att ha slagit läger i ett naturskönt område så utgör taktältet en fin utkiksplats, varifrån man kan njuta av de vackra omgivningarna.
Vill man kan man förstås alltid fnysa åt folk som förenklar sin tillvaro, men det ligger inte för mig. Själv tvättar jag t.ex mina kläder med tvättmaskin, vilket för mig är en rimlig förenkling (trots att jag missar känslan av klappträ, gammal brygga och spegelblank sjö).