Varför klagar folk jämt på jägare???

När jag fiskar vet jag INTE om det är en abborre eller en gädda som hugger. Har man fiskat gädda VET man att man måste döda den för att få ut kroken som sitter längst nere i svalget eller vad det heter på en fisk.

Och prata inte om dragutkrokare. Jag vet vad det är. Fortfaranade en skadad fisk eller kankse ett djur man släååer tillbaka.
För att ha så dålig koll på fiske har du ändå rätt bestämda åsikter om hur det fungerar.
 
Svårt att tänka mig att fiskar generellt gillar piercingen fiskegubbarna tvingar dem till.
Blir ju många hål i kinden eller ögonen under en livstid för en firre.
Totalt idiotisk "sport" om man frågar mig.

Bättre att plocka kantareller ( om man inte kastar tillbaka dem i skogen igen förstås efter att man ryckt upp dem)
 
Svårt att tänka mig att fiskar generellt gillar piercingen fiskegubbarna tvingar dem till.
Blir ju många hål i kinden eller ögonen under en livstid för en firre.
Totalt idiotisk "sport" om man frågar mig.

Bättre att plocka kantareller ( om man inte kastar tillbaka dem i skogen igen förstås efter att man ryckt upp dem)

Alternativet är ju i så fall att slå ihjäl alla fiskar som hugger, är det inte bättre att oönskade arter/storlekar får chansen att gå tillbaka ?

Fiske är väl som med fruntimmer, man måste inte nödvändigtvis ta med alla som är på hugget hem.
 
Svårt att tänka mig att fiskar generellt gillar piercingen fiskegubbarna tvingar dem till.
Blir ju många hål i kinden eller ögonen under en livstid för en firre.
Totalt idiotisk "sport" om man frågar mig.

Bättre att plocka kantareller ( om man inte kastar tillbaka dem i skogen igen förstås efter att man ryckt upp dem)

En del gör faktiskt det. Kanske inte just kantareller, men andra svampar som tydligen måste plockas innan man bestämmer sig för att de nog inte är kantereller.

För några år sedan när det var ett otroligt Karljohan-år plockade jag korgarna fulla bara efter den kanske kilometerlånga körvägen som går in i skogen där jag brukar plocka svamp. Jag fick tömma dem och gömma svampen under en gran för att hämta på tillbakavägen. Mer än hälften var karljohan. Och en stor del av dem var sådana som folk plockat och slängt ifrån sig, säkert samma dag, för de var helt fräscha. Nu kom ju jag och tog dem och åt upp dem, men annars, vilket slöseri!
 
Argumentationsteknik av sämsta sort. Om ett resonemang haltar är det väl enkelt att punktera det? Att bara påstå att det haltar räcker inte.
Så skulle det kunna vara.
Det kan också vara så att man tyckte det var uppenbart utifrån tidigare resonemang.
Eller att motparten är så osammanhängande i sina argument att det inte är lönt arbetsinsatsen.

Eller att man inte bedömde det som värt att diskutera vidare, då vi uppenbarligen har vitt skilda åsikter i frågan.
Detta är inte direkt något som man mätas i rätt eller fel.

/Apan
 
Jag har rätt, och alla andra har fel. Det är sen gammalt.

Men intressant med bra och välformulerade och intressanta argument som belyser olika sidor av saken. Det finns ju några sådana här att lära sig av. Sen kan man modifiera vad man tycker.
 
Jag har väntat ett tag men nu släpper jag bomben i den här tråden!

Jag har jobbat som köttstyckare från att jag var 18 år tills att jag var 34 år, alltså i 16 år!
Dom första 6 åren jobbade jag som grisstyckare och styckade ca 12-1300 hela grisar/månad varenda månad på accord.
Därefter utbildade jag mej att stycka kossor och på accordet så styckade jag 8,5-9 kossor/arbetsdag.

Jag har noll intresse av jakt eller att döda djur för nöjes skull och som då resulterar lite kött i frysen, men så fort en jägare får nys om en om man då jobbar som köttstyckare så blir man helt plötsligt rövslickad ända upp i tolvfingertarmen och blir erbjuden det ena och det andra, mest hembränd sprit för att man ska stycka alla älgar som det jaktlaget fäller.

Att stycka en älg är lite som att stycka häst som jag testade på när jag var anställd åt Ellco kött på Slakthusområdet. Ytterlåret är extremt lååångt och innanlåret, rostbiffen och fransyskan är väldigt små jämfört med på en kossa med en normal slaktvikt på 300kg.

Jag har styckat väldigt många älgar via det jaktlaget som anlitade mej - självklart så tog jag alltid upp min kontantbetalning i min självdeklaration...hehe.

Det som är lite otroligt utifrån mina styck-erfarenheter av älg, är att när jag som köttstyckare såg och kunde uppvisa blodsår i djurkroppen att älgen har blivit skjuten 2ggr och med tanke på allt blod som var ingjutet i kulhålet så förstår vem som helst att älgen har varit vid liv och lidit under en lång tid på flera timmar pga att blodet i muskeln var levrat.

Självklart var det då alltid någon annan som hade skjutit den älgen och som inte var på plats när hans älg skulle styckas....eller hur??

Samma sak med när jag som köttstyckare blev skitförbannad och visade upp ett blodigt kulhål som hade splittrat hela ryggraden bakifrån, med ingångshål i rostbiffen - alltså 5cm bredvid rövhålet på älgen!??

Även då var inte skytten inte på plats för att se sin älg styckas....Och med alla skadeskjutna älgar som jag har styckat så har det aldrig hänt att skytten har varit på plats för att se sin älg styckas....Fundera på det!!

Jag har styckat så många älgar med helt vansinniga skador som är inget annat än djurplågeri och en köttstyckare ser sånt direkt!!

Nu vet ni vad jag har jobbat med under min ungdom i 16 år och jag trivdes riktigt bra med det jobbet, men det var satans slitsamt på accordet.
 
Senast ändrad:
Jägare är generellt sett okunniga, ointresserade av vår natur och i mångt och mycket naturhatare.
Lågutbildade män på landsbygd i mångt och mycket.


Naturhatet frodas på jaktforum hos Svensk jakt, Jaktjournalen och Jakt o Jägare.
Ett patetiskt gäng rovdjurshatare framförallt men även förakt mot allt möjligt i vår gemensamma natur.

Där har du nog svaret på rätt mycket.

En ganska pervers hobby att posera med likbilder på djur om vi ska vara ärliga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar