Å andra sidan är det ingen ursäkt att vara hänynslös bara för att andra är det. Två fel gör inte ett rätt.
Amen för det. Var på väg med ett långt inlägg om detta, men orkade inte. Du sammanfattade det så mycket bättre
Å andra sidan är det ingen ursäkt att vara hänynslös bara för att andra är det. Två fel gör inte ett rätt.
Du tar för givet att "vingelnissarna" vinglar av hänsynslöshet? De kanske bara vinglar för att de är dåliga på att cykla?
Å andra sidan är det ingen ursäkt att vara hänynslös bara för att andra är det. Två fel gör inte ett rätt.
Då anser jag inte att de ska cykla där förrän de lärt sig.
Som fordonsförare så skall du klara att stanna före varje förutsägbart hinder, ja..
... vilket är en ganska charmig gummiparagraf. Är det verkligen förutsägbart ifall någon som nyss promenerade stadigt längs trottoaren utan någon som helst indikation plötsligt kliver rakt ut i körbanan?
Jo, jag såg ditt tidigare inlägget efter jag postat mitt. I morgonrusningen är det mindre, men vingelnissarna finns även där dock kan nämnas..
Du skriver hela tiden om att ta hänsyn. Jag frågar fortfarande; Var är hänsynen åt andra hållet? Jag anser inte att den finns om man kan vingla runt över hela cykelvägen utan koll på andra, som jag tidigare skrivit så är det väl vingelnissen som då "kapar" cykelvägen?
Vet inte exakt vilken förklaring du syftar på, om det är med körkortsfrågan, men saksamma. Jag tycker inte det är fel.
Du kan inte i vissa fall säga att man ska uppvisa trafikvett, i bil tex, eller att en viss grupp ska det (snabbcyklister tex), men i nästa fall tycka att det inte behövs längre. Det är fortfarande trafik det handlar om. Det är precis det som spräcker ditt homogena tänkande, en grupp som inte tycker de behöver vara uppmärksamma i trafiken.
De upprepade jämförelsena syftar till att försöka få dig att se just det; Det är inte ok för en bilist att vingla omkring utan någon uppmärksamhet. Då finns det ingen anledning till att det ska vara det för en cyklist. Hade nämda cyklist istället vinglat omkring på vägen så hade du plötsligt bytt uppfattning, för där ska han ju inte vara och vingla! Då ska han plötsligt visa trafikvett igen.
Jag tycker det resonemanget/dubbelmoralen rimmar väldigt illa.
Ursprungligen postat av Kal-P-Dal
"När det gäller cyklister och trafikregler i allmänhet, kan man inte säga att cyklisterna utmärker sig särskilt positivt. När det gäller hänsyn kan vi glömma det helt.,"
Där håller jag inte med dig, och tycker dessutom du generaliserar alldeles för hårt.
Ursprungligen postat av Kal-P-Dal Visa inlägg
"Jag tycker att, om man ska ställa krav, ska de ställas på de mest erfarna och mest vana cyklisterna. De ska föregå med gott exempel. Det har jag inte sett att de gör, snarare tvärtom."
Här har du fel. Bland många som är väldigt cykelintresserade, där cykeln är mer än ett pendlingsfordon, så svärs det ofta lika mycket över såna cyklister du syftar på som det gör över gående i cykelbanor och vingelnissar.
Jodå, jag försöker förstå hur du resonerar, men jag kan inte köpa resonemanget för jag tycker det är fullt av dubbelmoral. Ex: Man ska inte sms'a bil utan ha uppmärksamhet i trafiken, men en cyklist på cykelbana behöver inte ha någon uppmärksamhet utan kan vingla omkring bäst han vill.
Jag undrar hur mycket du cyklar själv, min gissning är inte så mycket, för du verkar hela tiden bara se en sida av saken.
Vi faller tillbaka på pratet om hänsyn, men bara från ett håll enl. dig; Snabbcyklister ska visa hänsyn. Alla andra får bete sig hur de vill på cykelvägen. Tyvärr, det fungerar inte så. Det är då man får problem.
Vad det gäller cykelbanorna i Sthlm så var det ingen fientlighet alls i uppmaningen att du skulle bestämma dig.
Däremot så bör du nog cykla lite mer, inte minst i rusningstrafik, för att få en mer rättvisande bild av hur det ser ut.
Slutligen; Nej, uppenbarligen har vi inte samma åsikt. Jag försökte bara dra några paralleller till biltrafik som jag tror du har mer vana av, och få dig att se det dubbla i ditt resonemang, och kanske även se saken från ett annat håll.
För mig representerar du då de som bara gnäller på cyklister som kör snabbare än ~20km/h och tycker alla andra än de kan bete sig hur de vill.
Med det så har jag nog sagt mitt.
Ur träningssynpunkt finns få så effektiva moment som acceration, tänk på det!
Ja, det är alltid lite lustigt att höra hur de som är ute och cyklar som träning tycker att det inte får vara för jobbigt! Är inte hela syftet med träning just att det skall vara jobbigt?
I ärlighetens namn vill nog pendlarcyklisterna bara komma till jobbet eller hem.
Gärna på en rimlig tid och helst med ett bra flyt på cykelbanan.
Fullt begripligt om dom inte vill bromsa eller accelerera.
thomas
Men skyldigheten till att anpassa framfarten efter trafiksituationen kvarstår.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Vajerslitage mer med dragning längs styret? | Landsvägscykling | 3 | ||
Konvertera mtb-däck till mer slicks...:-) | Landsvägscykling | 9 | ||
Njut mer, bygg själv! | Landsvägscykling | 3 |