Om du syftar på det jag skrev om min irritation, så gjorde jag också skillnad på olika typ av "hinder". Jag tror inte du skulle tycka det var ok om en sån grupp bestämmde sig för att ha konferans mitt på bilväg?Ja det brukar vara så att de fluoriserande tajtbrallorna alltid uttrycker en viss irritation när de passerar "hindret".
Precis! Bättre efterföljande av regler! I det läget är det väl inte snabbcyklande cyklister som är problemet, utan folk som inte följer regler/visar trafikvett. Och detta finns i överflöd tyvärr!Annars var det en sak jag betonade, att trafikanternas beteende på cykelbara vägar inte var homogent.
Det är betydligt mera homogent i biltrafiken, mera regler, bättre efterföljande av regler, mer kunskap och körkort. Gångtrafikanterna är inte alltid varse att de befinner sig på fel sida om ett streck till cykelbanan. Vana stadsbor i städer med mycket cykelbanor är bättre i detta avseende.
Visst finns det cyklister som kör som f-n och inte visar något trafikvett, det ser jag också ofta, men jag ser betydligt fler gående som gör det.
Jag cyklar flera mil på cykelbanor varje dag. oftast är det väldigt tydligt uppmärkt med antingen en linje, eller ibland gatsten som skiljelinje mellan gång och cykelbana, och dessutom tydliga cyklar målade på asfalten med jämna mellanrum. Ursäkta, men att folk inte är varse att det befinner sig på cykelbana är skitsnack! Det är bristande hänsyn, de struntar i det. Eller i annat fall går de verkligen i sin egna lilla värd, och då är vi tillbaka till att det krävs en viss uppmärksamhet i trafiken.
"Vana stadsbor...", eh, jag cyklar inne i Stockholm och dess förorter. Nej de är inte bättre.
Jag tycker inte det är OK med vare sig sms:a i bilen eller lurar i öronen i trafiken någonstans.
Vilket är vanligast?
Då tycker du alltså det krävs en viss uppmärksamhet i biltrafiken. Det jag förespråkat är att gående ska hålla sig borta från cykelbanor och se sig för när de ska korsa den (uppmärksamhet!) och samma sak bland cyklister; Vingla inte omkring över hela vägen utan kör högertrafik som faktiskt gäller och ha lite uppmärksamhet.
Varför skulle det kravet bara gälla i biltrafik?
Vad som är vanligast? Av vad? Lurar i öronen? Sett betydligt fler med lurar i öronen på cykel och gåendes än i bil. Sms'ande har jag sett på båda ställena.
Vad som är vanligast har jag ingen statistik på, vad har det för betydelse?
Tycker DU att det ok att hålla 40 km/h på en cykelbar väg/stig mellan barnvagnar och gångtrafikanter och långsamma vingliga cyklister? Utan att slå av på farten?
Den frågan blir lite väl svår att besvara va? Beror på hur vägen ser ut, omständigheter osv.
Om det är en klart avdelad cykel/gångväg och någon går på sin väg på gångbanan och jag kan passera på tryggt avstånd (dvs inte så man nästan touchar varandra när man passerar) på cykelbanan så visst kan jag passera i 40.
Om det är trångt inne i city med mängder av gångare och andra cyklister, så är förmodligen svaret nej.
Vingliga cyklister har, precis som vingliga bilister tror jag vi är överenns om, inget att göra i trafiken generellt sett.
Jag tycker att man kan cykla med insidan på huvudet och anpassa farten, inte bara till vad man själv klarar utan även till medtrafikanterna så dom hinner uppfatta den snabbare cyklisten och reagera i god tid. Vilket var vad denna tråd ursprungligen handlade om. TA HÄNSYN TILL MEDTRAFIKANTERNA. Ska det vara så svårt?
I praktiken skulle det betyda i princip stanna bakom någon/några med lurar i öronen eller annan bristande uppmärksamhet, det fungerar liksom inte. Precis som i biltrafiken finns det visst trafikvett som måste följas. Det är ingen skillnad. Du tycker inte det är ok med folk som kör utan uppmärksamhet, vinglar över hela vägen/flera filer i biltrafiken. Alla kan inte köra runt och tuta för att försöka få komma fram. Det är INTE ok att göra så bara för att man istället sitter på en cykel.
Ta hänsyn? Absolut! Men det gäller väl åt båda hållen trodde jag?