Ditt träningspass är det ingen som nekar dig, Att bromsa in och sedan accelerera ger inte mindre träning än att hålla farten konstant. Det som kommer nedan är INTE specifikt riktat mot dig tango.
Men detta omkörningsbeteende påminner mig om motorcyklar som kommer som projektiler bakifrån och passerar bilar i långt över hastighetsgränsen. Motorcyklisten (jag har varit motorcyklist själv) upplever bilarna som stillastående och ser ingen fara med att runda dem på lite olika sidor, som bojar. Vad som däremot händer efter omkörningen hinner motorcyklisten inte se.
Bilister blir skrämda, de hinner aldrig uppfatta MC:n i backspegeln förrän han passerar i hög fart. Resultatet kan bli att de bli att vinglar till och orsakar en olycka som MC:n inte är inblandad i.
Även om det inte blir någon olycka, är det knappast någon behaglig upplevelse.
Varför är denna upplevelse ok på cykelvägar?
Du vill "fortast möjligt till jobbet resp hem till dagishämtning/familjen", och det går väl för det mesta bra att hålla hög fart på cykelbanan. Det jag vänder mig emot är att somliga inte kan sakta farten ens när det behövs. Eller att bedömningen "när det behövs" inte görs utan egenintresse. Inte heller detta var specifikt riktat mot dig tango, även om jag citerade dig.
Nu ska jag sticka ut hakan. Jag har talat med pendlarcyklister och det verkar vara vanligt med någon sorts cykeldator. Dvs man cyklar på tid, man strävar efter hög medelfart, man försöker slå maxfart på "bra" sträckor, man tävlar mot "skuggcyklist" (ens egen färd igår tex) eller liknande.
Naturligtvis gör väl inte särskilt stor andel av alla pendlare sånt här, men några gör det i alla fall. Dom här cyklisterna är det nog inte så kul att dela cykelbanan med. Dom har bara egenintresse i huvudet.
thomas