"vinglandet" kan man ju hålla på med när man kör bil också. T.ex byter jag alltid fil om möjligt när det är väldigt dålig beläggning eller stora vattenpölar. Men kollar jag sidospegel och döda vinkeln innan jag byter fil? Ja.
Det vore så mycket enklare om alla cyklister kunde bete sig som de fordonsförare de faktiskt är. Dvs hålla hastigheter, signalera, respektera väjningsplikt och rödljus, alkoholregler, regler för belysning osv. Just nu betraktas cykeln i sverige som allt från leksak till träningsredskap men knappast fordon.
Instämmer i inlägg ovan om skillnaden på cykelkultur i danmark. Ta av pulsklockan när du sätter dig på pendlarcykeln liksom.
Det du beskriver är inte "vinglande" i min värld - det är ju av dig planerade sidoförflyttningar och som görs med hänsyn och uppsikt. De påverkar ju således ingen annan trafikant, hoppas jag i alla fall och det låter så på din beskrivning.
Min pendlarcykel är ett fordon som dessutom ger mig konditionsträning och pulsklockan avser jag INTE ta av mig. Statstiken i efterhand roar mig och jag cyklar så fort förhållandena och trafikreglerna medger inom min egen ork/kondition/vilja/dagsform.
Cykelpendling till jobbat är ett miljövänligt sätt för mig att klämma in lite vardagsmotion i småbarnsföräldralivet.
Polisen borde kanske beivra lite fler trafikbrott begågna på cykel för att få bättre efterlevnad? Vi närmar oss snart den långa tråden om klungcyling och trafikregler men låt oss hålla den diskussionen där.
/Patrik, ensamcyklare och fordonsförare med pulsklocka