Vad det gäller lurar i öronen eller sms'a så undrade jag inte vad som är lagligt eller inte, utan vad DU tyckte var ok i trafiken?
Om vi däremot nu tittar på vad som är lagtligt ser det ut som om det kommer bli olagligt att prata i mobil utan handsfree tex. Varför? Jo, för att uppmärksamheten sjunker. Alltså ställer man vissa krav på uppmärksamhet i biltrafik, bör man då inte ha motsvarande krav på uppmärksamhet hos en cyklist?
Löjligaste frågan någonsin (inte just din, utan frågan om mobilpratande i trafiken).
Alla med någon form av erfarenhet av detta vet att det är själva samtalet som är boven i dramat, INTE avsaknad av hands-free. Det har jag sagt i flera år, och det visar också forskning på. Kan man inte framföra bilen säkert med en hand ska man nog tänka över sin körförmåga. Förmodligen kan avsaknad av hands-free bidra till att skärpa uppmärksamheten, då man helt plötsligt saknar en arm.
Det som är löjligt är själva förbudet. Vad är nästa förbud? "Du får ta bort din ena hand från ratten i maximalt 1 sekund, och då enbart för att växla. Alla andra aktiviteter (justering av värme, byte av radiostation, osv.) är strängeligen förbjudna när fordonet är i rörelse".
Och sen...:
"Dina småbarn får bara skrika i maximimalt 10 sekunder.
Du får inte fundera över färdväg och/eller försöka tyda skyltar. Färdvägen ska kontrolleras via promenad innan så att inga tveksamheter uppstår."
Ingen här tror jag påstår att det är ofarligt att prata i telefonen, men det är mycket som försämrar koncentrationen. Tyngden ska ligga på att få fram bättre förare, informera om hur farligt det är , o.s.v., och inte på löjliga subjektiva förbud.
Ser jag att jag har en krävande situation framför mig avslutar jag telefonsamtalet. Jag börjar inte fippla med kaffetermosen i en kurva på en dålig väg medan jag har mötande trafik. Allt handlar om att anpassa sig på ett säkert sätt till den rådande trafiksituationen, och för att göra det krävs att man är en bra förare. Punkt.
Blev väldigt OT det där, men för att komma tillbaka till ämnet.
Jag ser att många anser att gående ska gå till höger på cykel-/gångbanan. Om vi talar i termer om kombinerade gång- och cykelvägar (utan avgränsande linje e.d.), tycker i alla fall jag att gående ska hålla sig till vänster. Jag som cyklist (fordon) ska hålla till vänster om dem när jag möter dem, och till höger om dem när jag kommer bakom dem.
Finns det någon regel om detta?