Vilka tävlar på cykelbanan?
Jag cykelpendlar till jobbet ca 10km/dag enkel resa och jag ser det som ett träningspass och klär mig därefter. jag vill fortast möjligt till jobbet resp hem till dagishämtning/familjen. Uppskattar att slippa sakta ner på mitt tempo som normalt är 25-30 km/h.
Jag plingar inte alltid då jag passerar förbi någon - om det finns utrymme att köra om (till vänster) utan signal så gör jag det. Somliga jag kör om tycker ibland att jag kör om nära.
MEN min erfarenhet av att plinga på andra cyklister är att de börjar vingla och bli osäkra på var de ska ta vägen och somliga väjer då till vänster, dvs rakt ut i "omkörningsfilen" - tvärt emot trafikreglerna. Jag plingar det inte finns utrymme till vänster för min omkörning. Särskilt gående sällskap om flera personer väjer oftast åt olika håll och någon står paralyserat kvar stilla. Då finner jag det bättre att de rör sig samlat på samma sätt som före min ankomst.
/Patrik
Ditt träningspass är det ingen som nekar dig, Att bromsa in och sedan accelerera ger inte mindre träning än att hålla farten konstant. Det som kommer nedan är INTE specifikt riktat mot dig tango.
Men detta omkörningsbeteende påminner mig om motorcyklar som kommer som projektiler bakifrån och passerar bilar i långt över hastighetsgränsen. Motorcyklisten (jag har varit motorcyklist själv) upplever bilarna som stillastående och ser ingen fara med att runda dem på lite olika sidor, som bojar. Vad som däremot händer efter omkörningen hinner motorcyklisten inte se.
Bilister blir skrämda, de hinner aldrig uppfatta MC:n i backspegeln förrän han passerar i hög fart. Resultatet kan bli att de bli att vinglar till och orsakar en olycka som MC:n inte är inblandad i.
Även om det inte blir någon olycka, är det knappast någon behaglig upplevelse.
Varför är denna upplevelse ok på cykelvägar?
Du vill "fortast möjligt till jobbet resp hem till dagishämtning/familjen", och det går väl för det mesta bra att hålla hög fart på cykelbanan. Det jag vänder mig emot är att somliga inte kan sakta farten ens när det behövs. Eller att bedömningen "när det behövs" inte görs utan egenintresse. Inte heller detta var specifikt riktat mot dig tango, även om jag citerade dig.
Nu ska jag sticka ut hakan. Jag har talat med pendlarcyklister och det verkar vara vanligt med någon sorts cykeldator. Dvs man cyklar på tid, man strävar efter hög medelfart, man försöker slå maxfart på "bra" sträckor, man tävlar mot "skuggcyklist" (ens egen färd igår tex) eller liknande.
Naturligtvis gör väl inte särskilt stor andel av alla pendlare sånt här, men några gör det i alla fall. Dom här cyklisterna är det nog inte så kul att dela cykelbanan med. Dom har bara egenintresse i huvudet.
thomas