Varför alla dessa tjej-grejjer?

Håller med dig där. mixa på. låt alla ta intryck och lära av varandra, tjejer, killar, rödhåriga, korta, långa, mexicaner osv. (dvs vår uppdelning i 2 grupper är ju redan den suspekt ibland). (men det innebär inte att jag förespråkar olika klasser inom tex höjdhopp baserat på längd, boxning och brottning är ju löjliga i detta)

N.B. Detta är inget påhopp på det citerade, se det istället som ett "påhak".

Vad är skillnaden? Jag skulle vilja påstå att det är precis samma sak att dela upp idrotter efter kön (tex. fotboll eller orientering) som att dela upp idrotter efter generella (dvs. ej pga. kön) fysiska förutsättningar för sporten ifråga - för om det inte var det, varför skulle man då behöva en uppdelning mellan kön? Alla kan inte vara bäst på allt. Här är ridsporten ett föredöme inom idrottsvärlden - män, kvinnor och olika viktklasser tävlar tillsammans i samma klasser.

(Och snälla alla, kom nu inte med den tyvärr så uttjatade och ignoranta kommentaren om att det är hästen som gör jobbet - den visar bara på uttalarens brist på förståelse för och erfarenhet av sporten)
 
Men snälla nån!

Det här har väl inget med idrott att göra.
Man är ju seriöst helt verklighetsfrånvänd om man anser att man ska mixa de olika sporterna.

Så lägg ner den diskussionen. Den blir baar patetiskt.

Där det går är det redand mixat. Se motorsport och ridsport.

Grundproblemet är ju att det är tjejerna som klagar att det är en "men´s world" men att det är dessa som aktivt väljer att avskärma sig från de övriga (killar med en del tjejer) .

Jag anser att dessa tjejer/kvinnor aldrig nånsin kan uttrycka sin åsikt om jämställdhet och "lika för alla" på ett trovärdigt sätt.
 
Curlade,,,,,,,,,

Jag har funderat lite i det här ämnet och kommit fram till följande:

Att tjejerna vill ha oss killar med en liten stund men inte alltid är ju bara för att vi ska skjutsa och hämta från och till aktiviteterna, fixa krånglande hårdvara, bära och annat basic och sen när det roliga kommer då får vi inte vara med längre. Sen när dom inte fixar nåt längre så gråter dom ut hos nån psykoterapeut, dumpar oss och ondgör sig över "idioten dom var ihop med" på div. forum under "relationer" när det hela bara började med en knäckt tältpinne eller en tändare (den enda dom hade med) som inte funkade.
 
Det kan nog vara bra med tjejgrupper. Man sänker nog individens tröskel för deltagande många gånger på det viset, man får ut kvinnor i aktiviteter som annars är mansdominerade. Jämför till exempel kraftigt överviktiga människor som man ska uppmuntra att gå ner i vikt. Det kanske inte är jätteskoj att börja träna på stans glassigaste gym där det vimlar av kollagenläppar, silikontuttar och magar med rutor. Då kanske det är bekvämt med en särskild träningsgrupp för överviktiga? Det hade nog jag tyckt i varjefall. Men att samtidigt kritsera särskilda mansgrupper, eller träningsgrupper för särskilt vältränade, är en kullerbytta och en pinsam sådan.

/M
 
Jag läste precis att i den tyska staden Triberg har man gjort en parkering med exrta stora
p-platser som enbart är för kvinnor. Smart?

Glenn
 
http://www.vibilagare.se/nyheter/tysk-stad-infor-parkering-for-kvinnor-38813

Hmm, det verkar ju vara gjort med glimten i ögat, men jag måste erkänna att jag känner mig lätt förolämpad.

Tyvärr inte med glimten i ögat. Kvinnoparkeringsplatser finns på flera ställen i världen. På en del ställen är de extra breda. Om det beror på att man anser att kvinnor inte kan backa ordentligt eller att kvinnor ofta har med sig barn och stora shoppingkassar ska jag låta vara osagt, men det är högst tveksamt om det driver jämställdheten i rätt riktning. Självklart ska det finnas extra stora handikapparkeringar, men ett kön är knappast ett handikapp. Mycket bättre som Ica Maxi gör att ha extra stora parkeringar för barnfamiljer nära ingången. Då kan ju även de "få" män som handlar med barn parkera där.

Skulle någon göra en tvättmaskin med en optisk sensor som upptäcker den röda strumpan i vittvätten och marknadsför den som "killtvättmaskinen" skulle jag också bli förolämpad. Hur fördelaktig funktionen än är.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg