var får man tag på dun?

Engmo och dun

Engmo var inledningsvis mycket hjälpsamma. Problemen uppstod när jag ville få en uppfattning om hur deras dunkvalitet "10" var jämfört med amerikanska fillpower-mått. Jag ville veta hur mycket dun av olika kvaliteter (fillpower 600, 750, 800+) kostade.

Att få fram en översättning mellan de olika systemen visade sig tydligen svårt. Jag fick ett fax från danska experter inom företaget, med en tabell. När jag vill få förklarat vad som inrymdes i de olika kolumnerna och kontrollera vissa slutsatser tog dock tålamodet slut. Man tyckte väl att arbetet man fick lägga ned inte stod i proportion till de volymer jag/vi kan tänkas köpa.

Jag håller nu på att sondera via några andra källor om det går att få uppgifter om dunkvaliteter och priser. Behovet ökar eftersom min quilt börjar bli färdigsydd nu.

Jag återkommer så snart jag vet mer.

Jörgen

bra jobbat, fortsätt så!

Verkar som att du lagt en del jobb på det här, förstår nästan om experterna på engmo börjar tröttna... Men jag tycker gott att de ska stå ut med en del frågor om vad det är de egentligen säljer.
Jag ska göra mitt bästa för att hitta någon översättnig på annat håll, rapporterar här om jag kommer fram till något. /Pär

Bra länk

Jag tyckte Engmo var justa och raka. De sade till att nu kunde de inte svara på mer frågor. Bättre än att bara försvinna, tycker jag.
Samtidigt så förväntar man sig naturligtvis att någon som vill sälja något skall kunna svara på, tycker jag, inte alltför komplicerade frågor. Jag har svårt att tro att man inte köper dunet internationellt enligt internationellt gångbara kvalitetsmått och därmed borde ha ganska god kläm på vad som sedan stoppas in i deras egna dunkvalitetsmått.
Jag fick en bra länk av en kompis:
http://www.phdesigns.co.uk/techdown4.php

Jörgen

Vill du köpa dun?

Jag har fått napp från Roberts i Polen. De gör skräddarsydda sovsäckar som verkar uppskattade av Utsidans medlemmar.
De kan tänka sig att göra en engångsaffär och sälja lite mindre mängder dun till oss gör det självare.
Följande priser gäller för olika fillpowers:
700 kostar 60 EUR/kg
750 kostar 70 EUR/kg
800 kostar 100 EUR/kg

Fraktkostnad tillkommer på ca 40-50 EUR för paket upp till 5 kg.

Om fler är intresserade av köp så kanske vi kan göra något gemensamt. Själv behöver jag ca 300 g av fillpower 800.

Den enda andra källan till denna höga kvalitet på dun som jag hittat är http://www.thru-hiker.com, som tar drygt 2000 kr/kg denna höga kvalitet på dun. Då har man dessutom fraktkostnader och eventuell tull/moms från USA etc att lägga på.

Den som är intresserad har fram till fredag att höra av sig..

Hälsningar
Jörgen

Hej!

Jag har just sytt ett duntäcke, kolla in påhttp://www.gassebol.se/duntäcke.htm

Ett täcke har faktiskt många fördelar framför en sovsäck, men du kan använda samma teknik för en sovsäck om du absolut vill det.

Jag har plockat mitt dun direkt från skjutna fåglar, då väljer man kvalitet själv. Ett annat alternativ är att köpa ett täcke t ex på Jysk, de har halva priset på duntäcken ibland, och så ta ut dunet och använda det.

http://www.shelby.fi ska om jag förstått saken rätt börja sälja dun, jag har köpt yttertyget till mitt täcke där, kolla med honom!

Boel

http://www.down-feather-bedding.com/products.php?cat=21

det är väl inaktuellt för just detta behov, men om man letar på dun här på Utsidan, så dyker denna tråd upp

länken går till Northern Goose Down som säljer dun i paket om 5 pound, ca 2,25 kg

+600 fillpower 200 dollar (för 5 lb)
+700 fillpower 250 dollar
+800 fillpower 300 dollar

jämför man det med thru-hikers pris på +800 fillpower så kostar northern gooses dun 3,75 dollar per ounce, medans thru-hikers kostar 5,5 dollar

om man har folk man kan dela med, så är det avsevärt billigare

Då det sällen startas några egna trådar här, väljer jag istället att blåsa liv i en gammal... Jag letade upp en dun-standard-expert för att få klarhet i hur den svenska bärighetsstandarden (1-14), förhåller sig till de fill-power-värden som brukar stå på sovsäckar. Efter lite räknande kom följande fram:

bärighet fill-power
10 560
11 616
12 672
13 728
14 783

muminfar; sa:
Då det sällen startas några egna trådar här, väljer jag istället att blåsa liv i en gammal... Jag letade upp en dun-standard-expert för att få klarhet i hur den svenska bärighetsstandarden (1-14), förhåller sig till de fill-power-värden som brukar stå på sovsäckar. Efter lite räknande kom följande fram:

bärighet fill-power
10 560
11 616
12 672
13 728
14 783

Tack som %&#! Har googlat mig blodig för att få reda på hur mycket från min hemtexkudde som ska i. Hittade inlägget via google dessutom. Borde nästan göras till en "sticky" i gds-forumet. Nu ska det fyllas.

Om det är någon som behöver dun så kan jag skicka min gamla sovsäck, en Caravan Camin. Jag tror att jag köpte den i mitten av 80-talet. Den är fortfarande varm och skön, men släpper dun så man ser alldeles luden ut på morgonen. Därför har jag inte använt den på några år.
Själva säcken vill jag inte ha betalt för. Jag skickar den om mottagaren sen skickar portokostnaden till mig.
Om ingen vill ha den så tänker jag slänga den vid min kommande flyttning.

avslutad210712

Gäst
Det är väl så att dun för hemmabruk, dvs kuddar och täcke, innehåller en större andel fjäder (så kanske det rätta ordet är "dunblandningen") än vad dun för sovsäckar innehåller vilket gör at dunkvaliten för en sovsäck är avsevärt högre/bättre än dun för hemmabruk. En sovsäck vill man ju komprimera betydligt mer än ett täcke eller en kudde samtidigt som man vill att de skall "svälla" upp helst innan natten är över.

avslutad210712; sa:
Det är väl så att dun för hemmabruk, dvs kuddar och täcke, innehåller en större andel fjäder (så kanske det rätta ordet är "dunblandningen") än vad dun för sovsäckar innehåller vilket gör at dunkvaliten för en sovsäck är avsevärt högre/bättre än dun för hemmabruk. En sovsäck vill man ju komprimera betydligt mer än ett täcke eller en kudde samtidigt som man vill att de skall "svälla" upp helst innan natten är över.

Det står på täcke/kudde vad det är för dunblanding, vilken sorts fågel, och bärighet. Det är nog svårt att hitta något hyfsat på heminredningsbutiken även om det går. För ett par år sedan hittade jag en kudde med bärighet 10-12, 90/10 gåsdun, dessutom till nästan halva priset. Har inte sett någon kudde i närheten av lika fluffig sedan dess, även om jag inte har varit och letat precis. I mitt album finns en bild på något jag just sytt ihop med det dunet i. Räknade på 630 cuin och det blev ganska bra. 300 gram räckte för att få 5,5-6 cm tjocklek. Inte så dåligt. Att jag får sy om alltihop för att yttertyget var så j-a dåligt är en annan sak....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
jmlove Var får jag tag på Velcro kardborreband... Gör det själv 6
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
URB65 Var hitta "bergbuckle" Gör det själv 7
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
tango Starka snörlås/snörstopp - var köpa? Gör det själv 5
pal2 Liquid tyg - var köpa Gör det själv 1
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
niklaz Var köpa hålband i Sthlm (brådis)? Gör det själv 6
tango Vad heter en sådan här sprint och var köpa? Gör det själv 7
Kniv-Hasse Var kan jag köpa segelduk el. kanvas? Gör det själv 5
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
gro Kabelvinda - var hitta vinklar? Gör det själv 9
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
nermander Var köpa flamskyddsimpregnering? Gör det själv 9
pal2 Var handla i Norrköping?? Gör det själv 8
peter1969 PVC-rör, T-kopplingar etc. VAR????? Gör det själv 15
Reichhi Alu plåt - 1mm - Caldera cone - Var att köpa? Gör det själv 12
mheland Nu vet jag var Hilleberg köper stormlinor & lås Gör det själv 3
kanis Var köpa reflex-tyg eller/och reflex-klistermärke? Gör det själv 18
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
Vandrare Tyg till snökjolar (tältduk) - var köpa? Gör det själv 4
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
snowhound Var köpa glasfiberstång Gör det själv 10
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
tango var köpa tyg-reflexband? Gör det själv 5
Brune Var köpa öljetter med håldiameter på 4 mm? Gör det själv 14
Grön Gubbe Var köpa detta lätta tälttyg? Gör det själv 22
Tranan Var köpa silnylon och primaloft? Gör det själv 14
langby Var köpa Gör det själv 6
Brune Var hittar jag plastkrokar ? Gör det själv 6
samme83 Delrin? Var? Gör det själv 1
annerborn Var köpa myggnätsväv per meter Gör det själv 2
CJ Tyg, väv etc, var köpa? Gör det själv 14
Brune Var uppbringa mobiltelefonknappar Gör det själv 2
Groaghach Var hitta grön, kraftig, delbar dragkedja? Gör det själv 22
echo6 Var Köpa Neopren? Gör det själv 10
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
rannug Var köpa myggnätsväv? Gör det själv 5
ÄventyrsUffe Var köpa ullfiberpäls på löpmeter?? Gör det själv 0
Jonathan Dun ? Var ? Gör det själv 4
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
kilen Var hittar jag ripstoptyg av bomull? Gör det själv 1
Vandrare Var hitta Metalltråd till jackans huva? Gör det själv 12
robert72 Var hittar jag aluminiumtejp? Gör det själv 4
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9
Mic Var finner jag hålband??? Gör det själv 3
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg