Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt!

Brukar också få ont i ryggen. Men inte mycket att göra åt. Brukar proppa lite kläder under madrassen för att få det mer bekvämt. Gärna så det blir en liten grop för ryggen. Och ev få lite lutning. Mossa och ris under golvet har jag haft ibland också.

Ibland fungerar det, men ibland inte.
 
Jag har haft en Baden -baden madrass med en gång i kajaken. Den var skönare än samtliga liggunderlag på marknaden. Hade den i sittbrunnen under färden.
 
Ofta är det inte så att mjukare = skönare, utan det avgörande blir att kroppen får stöd på rätt ställe(n). Jag som mest är magsovare får ofelbart ont i korsryggen av uppblåsbara madrasser. Samma om jag ligger på rygg, oavsett underlag. Men knölar jag upp en kudde/stöd under höfterna (på mage), midjan (på sidan) resp. under svanken (på rygg), blir det genast skönt, även på min vanliga 8 mm Multimat (alternativet på rygg är att ligga med uppdragna knän, men det är ju ingen sovställning).

Hemma vill jag ha en hård säng, men alltid en kudde i resp. läge; på vandring tillverkar jag en "kudde" av löst stuvade överskottskläder i en packpåse, eller rentav letar markplättar som råkar ha en sådan naturlig liten kulle på rätt ställe när jag sätter upp mitt tält.

Det där beror såklart väldigt mycket på hur ens kropp ser ut, så det behöver inte stämma för just dig. Men att du inte "behöver" sova i någon ovanligt mjuk säng normalt kan ju tyda på att det mer är den sortens knep som ska till. Du förlorar ju inget på att pröva dig fram hemma, med större och mindre stöd på olika ställen, tills det förhoppningsvis känns skönt.
 
Har du i samband med övernattbningarna dagtid burit tung ryggsäck? Min gamle jaktkamrat var ryggopertör och påpekade att många fick ryggvärk i 40 års åldern då diskbråsken bötjar sjunka ihop. Jag tycker definitivt att du borde kontakta naperpat eller ryggortoped. Värk skall man reagera mot.

go tur
 
Inget svar på TS fråga men...jag har "latenta" ryggproblem ("utbuktande disk" var det någon inom vården som kallade det), går att hålla i schack med enkla övningar men finns där smygande nästan hela tiden.
Min erfarenhet är att jag alltid blivit bättre i ryggen under/efter mina vandringar med sovande på liggunderlag. Antar att det också beror på mer aktivitet och rörelse i allmänhet samt frånvaro av hopsäckad sittställning i bekväma stolar. Men, som sagt, liggunderlaget har iallafall inte gjort det värre, känns som tvärtom.
Håller med Smux om att liggunderlaget funkar bäst om man blåser upp det så man får genomslag om man sitter på det men håller sig "över marken" när man lagt sig ner.

Som jag sade, inget svar som hjälper TS tyvärr, bara egen reflektion
 
Jag sover skönare på hårdpumpat än löst pumpat uppblåsbart liggunderlag.
Jag sover på 9cm exped downmat, möjligen lite väl varmt på sommaren men min gamla rygg som annars kan ha synpuntker på för mjuka sängar (gillar inte hängmatta) funkar bra även på mitt liggunderlag hårdpumpat.

/Patrik