Jag tänkte ju inte på at jag själv alltid har en glipa mellan axelremmar och min kropp och därför inte "behöver" mesh just där. Värst vad man omedvetet alltid utgår ifrån sig själv. Annars delar jag din erfarenhet av att överstoppade bärremar och höftbälten är värst.(...) om bara Martes-säcken hade haft mesh-remmar så hade den varit spot-on. Mesh-remmar är annars något jag trodde jag skulle hata just för axlarna innan jag skaffade min första rygga med sådana, visade sig vara tvärtom! Jag tror det faktum att de ofta är bredare än de klassiskt vadderade är det som gör att de fungerar för mig.
OT om slaviska språk/länder
Jag har haft personanpassade polska kängor, tjeckiska "barfota" klätterskor, slovakiska underställ, polsk dunjacka och sovsäckar, m m(...) För att försvinna ut längs en tangent så är det synd att man aldrig lärt sig något av de slaviska språken. Mycket man missar och då inte bara friluftsprylar! Polsk sovsäck och tjeckiska skor har jag redan och hunden är från Slovenien, alla efter tips av någon som talar språken i fråga. Nästan så man börjar ana ett mönster
"Mönstret" är nog den smala men väl rotade traditionen av bergsbestigning och alpin klättring, med stark hemmabas i de högalpina delarna av Karpaterna (även tjeckerna hade sin "andel" i Höga Tatra innan Tjeckoslovakien delades).
Den traditionen har producerat många framstående bedrifter, både tekniskt avancerade big walls och diverse förstabestigningar på 8000+ - toppar, där polackerna utmärker sig med de allra flesta vinterbestigningarna.
Före systemskiftet var det inte så lätt att köpa västerländsk utrustning, kläder och skor; samtidigt fanns ett gammalt hantverkskunnande kvar hemma, som därmed fick en skjuts och incitament till vidare produktutveckling.