Hej!
Jag tror att merparten av alla olyckor och skador sker på lederna och inte utanför dem. Dels för att det är så många fler som går på lederna, dels för att det kanske är där man i första hand håller sig om man är oerfaren eller otränad. Är det någon som kan bekräfta eller vederlägga denna förmodan?
Ett bakomliggande syfte till varför jag startade den här tråden är att jag tror att väldigt många vandrare skulle kunna få ut så mycket mer av sin fjällvistelse om de gjorde avstickare från lederna. Det behöver inte vara alls så dramatiskt. Man skulle t ex kunna gå parallellt med leden några hundra meter bort. Eller varför inte, om man nu får bli väldigt specifik, korsa Tjäktjajohkka vid Sälkastugorna och gå mot Tjäktjapasset på den västra sidan av jokken. Eller från Nikkaluokta till bron över Tarfalajohkka på bergsidan norr om dalen - myggfritt (?!) och fin utsikt. Eftersom lederna allt som oftast går nere i dalbotten kan detta vara ett sätt att variera vyerna.
/ F
Går det att få fram statistik på den nivån? Alltså att få reda på alla parametrar var någon har skadat sig, hur vältränad personen är osv. Även vädret skulle kunna spela in när det gäller risken för att skada sig eller vad man har ätit eller en hel rad andra faktorer.
Skulle det kunna vara så att procentuellt fler skadar sig utanför lederna eftersom där befinner sig folk som tar större risker? Risken att trampa på en lös sten är betydligt större utanför leden tex. Eller risken att trilla ner ökar desto högre upp du är.