Led eller ej är inget självändamål, och dessutom gillar jag att improvisera. Finns det en stig (inte nödvändigtvis en markerad led) som stämmer med mina avsikter, så finns ingen anledning att inte följa den. Att slippa tänka på var man sätter fötterna ger faktiskt större utrymme att njuta av vyerna på vägen. Men jag vill ju helst gå högt, komma upp på toppar och utsiktspunkter, och då blir det genast mer naturligt att välja väg själv, eftersom de markerade lederna i fjällen oftast följer dalgångar. Håller man sig bara till dem, missar man väldigt mycket och får leva med onödigt mycket mygg .
I mina hemmaberg Tatra har jag lämnat markerade leder för länge sen, men de turerna handlar närmast om scrambling/enklare klättring och är varken tillåtna eller ofarliga för vanliga vandrare.
I andra berg har det blivit spontana blandningar av ledat och "spårlöst" - i vissa finns knappt några leder, i andra vinner man inget på att undvika dem.
I mina hemmaberg Tatra har jag lämnat markerade leder för länge sen, men de turerna handlar närmast om scrambling/enklare klättring och är varken tillåtna eller ofarliga för vanliga vandrare.
I andra berg har det blivit spontana blandningar av ledat och "spårlöst" - i vissa finns knappt några leder, i andra vinner man inget på att undvika dem.