Det finns dock många möjligheter att komma undan från turistindustrin lätt. I stort sett överallt i den bergiga delen av Nepal behöver man något slags tillstånd för att vandra. I de vanliga områdena, såsom Everest, Annapurna och Langtang kostar det väldigt lite. I de mindre turisttäta områdena kostar det mer. Dolpo och Upper Mustang kostar typ $20 per dag, och i vissa områden måste man ha med sig en guide.
På sidan
http://www.thegreathimalayatrail.org/ finns information om alla områden, och om hur man gör för att korsa hela Nepal på längden (då man måste ha just tält och sånt med sig). Välj helt enkelt ut den bit som verkar bäst för ditt ändamål och gå den biten! Alternativt åk till Indiska himalaya, typ Sikkim, jag tror det är mindre turister där. På sidan finns också information om avgifter för alla respektive parker/nationalparker/naturreservat/skyddade områden. Jag har själv inte varit där, men om jag själv skulle ha gjort en vandring med tält i Nepal skulle jag nog åka till området kring Rara Lake.
Dock är Nepal bara lite större än Lappland, men har 30 miljoner invånare, och alltså ganska tättbefolkat, så för att vandra i helt obebodda områden bör man komma till väldigt svåråtkomliga dalar eller till väldigt hög höjd.