Hej
Jag var tidigare och pratade om Trekking i Nepal, och till Everest BC.
Nu har jag kommit hem, kom hem därifrån Ons. den 9:e
Har nog en hel del att svara på era frågort, några som är helt fel mm, eller lite fel info ni fott.
Jag gick även upp på Island Peak, var nummer ett där uppe och det var super kooollltt!!
Jag fick mycket hjälp av Harry47. Helt rätt om EBC expeditioner... dom har på G jusst nu om isen, och varför den smälter. Jag träffade på David från IMAX i Dingpoche, som gör dokumentär om detta i Everest. Dom har jusst nu visningstelt för Trekkers och andra vandrare mm.
Ett Indiskt lag på 27.st gör solpanels tester, tror det var bara vissa som är på väg upp på berget med utrustning.
Att dricka vatten, är inte fel. Jag drack mellan 5-8.liter vatten om dan, så att dricka 3.liter kan ni börja med men ni går över till mycket mer om ett tag. Att den sista biten bara till Namche sluka för mig 3.liter under den färden. Ni som ska gå kommer nog att förstå
..... det är en tung bit men ok. Jag har tränat för min resa under ett år, bar en ryggsäck på 14.kg plus vatten min.2.L hela tiden. Hag hade med mig den under hela Trekkingen.
Maten i Tehusen är kanon, inget fel på den. Fantastisk meny.
Kom ihåg att ladda batterier till kameran kostar också, så ni bör räkna med det också.
En Viktig sak ni ska göra """" Gå långsamt när ni går uppför """ ,,, allt uppåt suger musten ur er plus vatten krävs mer, risk för huvudverk ökar,,, och det är därför ni ska dricka vatten.
TIPS!
Jag drack En liter först på morgonen innan fruckost, och en halv liter före avgång mot nästa mål.
En liters flaska hela tiden till hands för att ta en mun vatten då o då.
Flyg:
Jag kom till Kathmandu via Doha/Qatar. Träffa på en amerikan från Dallas, jag/han tog ut dollar på flygplatsen, han förstod inte att man behöver betala för att komma in i landet. Nappaleserna titta lite underligt på honom.
Vi delade Taxi till stan och hitta ett hotel med WC med dush i rummet för 10.dollar natten. Jag fixade direkt biljett till Lukla via Hotelle. Jag hade med mig 4.färg o 4.svartvita foton. för det behövs.
Jag ordnade med guide ingen bärare, för det vill jag göra själv,,,,, man behöver ingen guide om man inte vill... bara o följa andra. Min tassa omkring framför mig och ibland försvan han.
Du behöver fixa bergsklätter tillstång före Lukla eller lämna kopia av pass innan du drar iväg mot Lukla, sista sjansen är från Namche att få den. Island Peak kostar 350.dollar plus skräpavgift, den får du tillbaka när du lämnat skräpe (250.dollar)